Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmarks iværksætter parti ...

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Min umiddelbare tanke i forhold til både iværksætter parti og brancheforening er at der er meget stor chance for at der går liberalisme (læs: nærmest monetarisme) i den. Så vi igen og igen skal høre på laverer skat er det eneste der virker og det har vi jo i forvejen i "sænk skatten og løs alle problemer" tænketanken CEPOS til.

Jo vel, der vil givetvis også blive snakket om afbureaukratisering osv. men erfaringen siger bare at det nærmest pr. definition vil være sekundærer prioriteter.

Vi kan jo allerede se det i denne tråd Big Smile

Den altovervældende udfordring ved et sådan tiltag er, som jeg ser det, at ramme så bredt at selv iværksætterer som ligger til venstre for de radikal kan se en fidus i at være med. Og det virker bare ikke realistisk at oprette en sådan organisation uden det kommer til at lugte bare en lille smule af ideologi.

Lige meget hvor meget Liberal alliance går ind for afbureaukratisering osv. så kommer jeg aldrig til at sætte mit kryds hos dem... Og det samme kan garanteret sige om ca. 93% af alle iværksættere og SF Stick out tongue

Mvh Peder

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 12:12

I morgen får vi så se, om regeringen kan overflødiggøre nogle programpunkter for deMibs iværksætterparti:

http://epn.dk/samfund/politik/article1626541.ece

Forskræppet lyder på, at der skulle blive fjernet administrative byrder og "bøvl" svarende til 4 mia DKK.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:08

Jeg er meget enig Peder. Jeg tror også en iværksætter-interessegruppe - eller et rent iværksætterparti, meget let kan ende med sådan noget Cepos agtigt noget. Og det er i hvert fald MEGET langt fra mine holdinger - og jeg ved da også at mange andre iværksættere bestemt ikke er så associale og minimalstats-agtige som Cepos er.

Jeg er nok mest til at forsøge at påvirke de eksisterende partier til at tage området mere alvorligt.

Jeg har faktisk nogle møder i denne uge på Christiansborg, som jeg håber jeg kan fortælle lidt mere om senere ...

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 11:22

Problemet i denne sammenhæng er jo bare at når man kigger isoleret på skatten, så er det den væsentligste konkurrencehæmmer vi har i landet.
(Når vi så ikke kigger på det som en isoleret størrelse, er jeg af den faste overbevisning at det ikke er helt så skidt alligevel)

Så et parti / en organisation som vil arbejde for iværksætteres ve og vel (isoleret set) bliver vel nærmest pr. definition nød til at kæmpe skattesagen.

Men det kunne være rart med noget indflydelse på borgen som kunne tage sig af alt det andet som vi universelt kan blive enige om er hæmmende for iværksætterer.

Det var squ da i grunden noget rimelig hard-core networking du har gang i der! Du kunne da godt give et lille kursus i hvordan man kommer så vidt Big Smile

Lidt mere seriøst, jeg ser frem til at høre hvordan det er gået med møderne.

Mvh Peder

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:37

Jeg er ikke nødvendigvis enig i, at skatten er det vigtigste problem for iværksættere generelt. Jo, når man er nystartet og måske kun kan hæve 8-10.000 om måneden til sig selv - men ikke når butikken er banket rigtigt i gang.

Mange glemmer de mange fordele vi har af den høje skat - også som virksomheder, og de mange ervervsafgifter vi så slipper for, som andre lande skal betale. Hvis skatten i Danmark virkelig var SÅ stort et problem tror jeg ikke så mange udenlandske virksomheder vill vælge at etablere sig her. Det er naturligvis mest virksomheder, der kan have glæde af den vores gode infrastruktur, ordnede arbejdsmarkedsforhold, højt uddannet arbejdskraft og alle de andre ting, som skatten bl.a. går til.

Og så tror jeg faktisk ikke iværksættere er så meget anderledes på det punkt end Danskere i almindelighed - det store flertal går ind for en bevarelse af velfærdsstaten, med en relativ høj skat til fordel for de ting vi så får. Iværksætter er ikke pr. defination grådige egoister. Nogle er, andre er ikke.

Jeg tror mere det handler om, at gøre det lettere for ivæksættere at kunne fokusere på det de brænder for - deres produkter, services og kunder. Vi skal være bedre til at stimulere glæden og virkelysten hos iværksætterne - frem for at distrahere dem med for mange til som bare suger energien ud af deres projekter.

> Det var squ da i grunden noget rimelig hard-core networking du har gang i der! Du kunne da godt give et lille kursus i hvordan man kommer så vidt Big Smile

Hvis man kæfter tilstrækkeligt meget op, og kan finde ud af at formulere sine ideer, så kommer det helt af sig selv :)

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 12:04

Jeg er overhovedet ikke uenig med dig i forhold til skatten. Jeg mener afgjort vi får meget mere ud af den end hvad vi betaler.

Men skatten isoleret set (trækprocent uden at kigge på hvad der kommer den anden vej) for iværksætterer som isoleret gruppe, må vel nærmest pr. definition være den mest væksthæmmende faktor i landet.

At forstille sig en iværksætter organisation som ikke kæmpede for lavere skat svarer vel nærmest til at forstille sig en landbrugsorganisation som ikke kæmper for lempeligere pesticideregler. Fokus på vækst fremfor omkringliggende samfund.

Hvilket jo er meget naturlig, da interesser for erhversdrivende jo normalt har det monetære som omdrejningspunkt. De bløde værdier er klassisk sekundære prioriteter.

Mikkel deMib Svendsen:

> Det var squ da i grunden noget rimelig hard-core networking du har gang i der! Du kunne da godt give et lille kursus i hvordan man kommer så vidt Big Smile

Hvis man kæfter tilstrækkeligt meget op, og kan finde ud af at formulere sine ideer, så kommer det helt af sig selv :)

Øv. Det er jo ikke gode nyheder for en stille og rolig pragmatiker som mig...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:17

> den mest væksthæmmende faktor i landet.

Det er ikke min oplevelse. Vækst kræver først og fremmest salg - og jeg har aldrig oplevet at skatten er en forhindring for salg. Skatten kan æde af overskudet - men for en vækstvirksomhed der bruger ALLE de midler de kan på vækst betyder det næsten intet, da der jo så ikke (i den mest agressive vækstperiode) er noget særligt overskud der skal betales skat af.

Mange vækstvirksomheder har direkte underskud i mange år - nogle skaber aldrig overskud før de sælges (Skype, ZYB osv)

> At forstille sig en iværksætter organisation som ikke kæmpede for lavere skat svarer vel nærmest til at forstille sig en landbrugsorganisation som ikke kæmper for lempeligere pesticideregler.

Hvis jeg var landmand ville jeg kæmpe for NETOP strammere pesticidregler - ja, faktisk så ville jeg foreslå (som jeg tidligere har gjort), at vi omdannede Danmark til verdens føste 100% økologiske enklave! Det ville være en HELT fantastisk måde at brande landet på - det eneste økologiske land i verden. Ikke alene ville det skabe en global opmærksomhed på vores landbrugsprodukter - det kunne også gavne turistindustrien, da mange med garanti ville over og se det der underlige økologiske mini-land ... Jeg vil endda gå så langt, at vi alle sammen aftaler at tage folkedragter på, hver lørdag, for at underbygge brandingen :)

Min pointe er, at det ikke nødvendigvis er dårligt for iværksætteri, at sætte nogle rammer - som vi f.eks., har gjort det med skatten. Rammer giver både begrænsninger, men også muligheder.

Det som jeg synes er med til at dræbe meget iværksætteri er alt det som iværksættere skal spilde deres tid med, som de ikke synes er spor sjovt. Det dræner deres iværksætter-energi - og det er det modsatte vi skal stimulere.

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 13:08

I kraft at at virksomhederne bliver nød til at udbetale en højrere løn (eller udbetaling til ejere for den sags skyld) for at disse kan opretholde en eller anden levestandard må det jo siges at sluge ressourcer.
At denne ulempe mere end opvejes af positivaspekterne i uddannelsesniveau, fleksibilitet skabt af socialt sikkerhedsnet, etc. er bare ikke så relevant når man kigger på skatten isoleret.

Jeg må sige at jeg er stor tilhænger af din ide med landbruget :)
Men igen bygger den på en helhedsanskuelse og ikke den enkelte landmands situation lige nu.

Og interesseorganisationernes fornemste opgave er vel at tage udgangspunkt i deres *"kunders" umiddelbare situation. Helhedsindtrykket må det vel være politikernes opgave at tage hånd om (hvis de ellers var villige til det).

Mvh Peder

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:56

Man kan ikke se isoleret på løn eller skat - det er de samlede omkostninger og mulighed for at konkurere på det marked man nu engang servicerer, der er vigtigt.

Mange iværksættere sælger kun i Danmark - og her er alle jo underlagt samme skatteregler, så det giver ingen ulig konkurrence på det punkt. Og for dem der handler mere internationalt - som også jeg gør, så må man se på de samlede omkostninger - og der må jeg sige, at det bestemt ikke er billigere at drive virksomhed i f.eks. San Francisco end det er her - samlet set.

> Og interesseorganisationernes fornemste opgave

Det er en af de gode grunde til, at jeg er mere stemt for, at få de eksisterende politiske partier til at at tage iværksætteri lidt mere alvorligt.

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 14:17

Det skal da ikke være nogen hemmelighed at hvis vi i TakeTwo skulle betale en væsentlig lavere skat så ville vi f.eks. have mulighed for at påtage os en hel del mere egenudvikling, så der kan man vel sige at skatten meget konkret kan sættes op som en hindring for vores vækst.

Det er først når vi så medregner at vi har fået fine uddannelser og alt muligt serveret gratis at vi kan se at se at det samfund som er et resultat af skatten giver os en konkurrencefordel.

(Det lader til at det mest er formuleringen vi er uenige om, angående indholdet er vi vist på helt samme spor)

Hmm... Jeg troede egentlig det var væsentligt billigere at drive virksomhed i San Francisco (eller over there helt generelt) end det var i KBH.
Nu er betragtningen i forhold til omkostningsniveauet vel ikke lavet med udgangspunkt i et MEGA dyrt kontor i financial quarter med udsigt til Golden Gate og Alcatraz eller noget i den stil, vel? :)

Mvh Peder

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)