Hej zullut,
En anden mulighed kunne være, at I i forbindelse med anpartshaveroverenskomsten aftalte, at han løbende har ret til at købe anparter af dig indtil 50% af kapitalen.
Det betyder følgende: Istedet for, at du låner ham pengene på et gældsbrev, så ejer du faktisk 100% til at starte med og du får 100% af evt. udbetalt udbytte. Dog vil han kunne hæve løn undervejs i forløbet og købe anparter af dig løbende.
Du vil i første omgang tegne selskabet alene og han kan på et senere tidspunkt tegne selskabet sammen med dig eller alene, alt afhængig af, hvad I aftaler.
Gæld og gældsbreve mellem venner er noget giftigt noget og jeg ville ikke gøre det. Uanset hvad, hvis selskabet går ned, så er dine penge tabt. Dog kan du fordre dem fra ham sidenhen. Så er det da bedre, hvis I aftaler at han kan købe anparterne til kurs 100 af dig, uanset hvornår han vælger at købe dem og situationen ser helt anderledes ud.
I min optik virker denne løsning mere "rar" at arbejde under end den anden.
Husk, at man kan skrive absolut ALT i en anpartshaveroverenskomst og det vil være gældende i hele selskabets levetid, så din ven har intet at frygte i den retning. I kan evt. aftale at han køber 1 anpart á 1.000 kr hver den første i måneden af dig for hver 10.000 kr han får udbetalt fra selskabet eller en anden formulering.
Held og lykke med jeres projekt. Jeg håber, at det går jer vel!
Flemming