Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gældsbrev mellem venner/forretningspartnere

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 07
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig og mine gode ven, står og skal oprette et ApS, hvilket derfor kræver 125.000 i kapital. Vi er begge studrende, og har ikke nogen indkomst udover vores SU. Det er så sådan, at han ikke ejer en krone, mens jeg har penge stående i banken.

Vi ønsker at stifte selskabet med lige stort indskud og lige stor andel i selskabet.

Hvordan kan jeg låne min ven 62.500 kr, samtidigt med at jeg juridisk sikre mig at få pengene tilbage.

Vil den nedenstående gældsbrevs-skabelon eksempelvis være tilstrækkelig til vores situation.

"GÆLDSBREV

Navn:______________________ CPR NR: _____________
(i det følgende kaldet debitor) erkender herved at være skyldig til:

Navn: ______________________ CPR NR:______________
(i det følgende kaldet kreditor).

Beløbet andrager kr. _____________danske kroner. Beløb i tekst:______________________

Betales gælden ikke straks efter påkrav, kan beløbet uden domserhvervelse inddrives på baggrund af dette gældsbrev ved eksekution, som ikke behøver at påbegynde på debitors bopæl.

Gælden er rente- og afdragsfri. Kreditor kan til enhver tid kræve gælden indfriet uden varsel.
Debitor kan til enhver tid indfri gælden helt eller delvis uden varsel.
Gældsbrevet kan danne baggrund for fuldbyrdelse uden opnåelse af dom.

Kvittering for afdrag/eftergivelse skal skriftligt meddeles ved påtegning på nærværende dokument.

_____________________, den xx/xx – 20xx

Som debitor:__________________________________________

Som kreditor:_________________________________________

Til vitterlighed om dateringens rigtighed, underskriftens ægthed samt underskriverens myndighed for såvidt angår debitor:

Navn: Navn:

CPR NR: CPR NR:

Adresse: Adresse:"

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 18:26

Jeg vil foreslaa dig at gaa ind og hente et  erhvervsretskompendium paa www.ventus.dk. Jeg kan huske at der er et kapitel vedroerende formulering af gaeldsbreve, som var meget ligetil. Husk nu at laese hele kapitlet, saa du ikke overser nogle punkter i paragraffen.

Simon S Larsen Purchasing analyst

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:10

Hej zullut,

En anden mulighed kunne være, at I i forbindelse med anpartshaveroverenskomsten aftalte, at han løbende har ret til at købe anparter af dig indtil 50% af kapitalen.

Det betyder følgende: Istedet for, at du låner ham pengene på et gældsbrev, så ejer du faktisk 100% til at starte med og du får 100% af evt. udbetalt udbytte. Dog vil han kunne hæve løn undervejs i forløbet og købe anparter af dig løbende.

Du vil i første omgang tegne selskabet alene og han kan på et senere tidspunkt tegne selskabet sammen med dig eller alene, alt afhængig af, hvad I aftaler.

Gæld og gældsbreve mellem venner er noget giftigt noget og jeg ville ikke gøre det. Uanset hvad, hvis selskabet går ned, så er dine penge tabt. Dog kan du fordre dem fra ham sidenhen. Så er det da bedre, hvis I aftaler at han kan købe anparterne til kurs 100 af dig, uanset hvornår han vælger at købe dem og situationen ser helt anderledes ud.

I min optik virker denne løsning mere "rar" at arbejde under end den anden.

Husk, at man kan skrive absolut ALT i en anpartshaveroverenskomst og det vil være gældende i hele selskabets levetid, så din ven har intet at frygte i den retning. I kan evt. aftale at han køber 1 anpart á 1.000 kr hver den første i måneden af dig for hver 10.000 kr han får udbetalt fra selskabet eller en anden formulering.

Held og lykke med jeres projekt. Jeg håber, at det går jer vel!

Flemming

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:39

Jeg kan ikke se noget problem i at du bruger det nævnte gældsbrev bortset fra at du jo herved laver et gældsbrev på anfordringsvilkår som er rente og afdragsfrit. Det er ikke et problem i skattemæssig henseende men vil du selv acceptere det ? 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 14:51

Jeg må kraftigt anbefale dig en afdragsprofil på gældsbrevet. Din medpartner kan da heller ikke leve med, at du umiddelbart bare kan kræve indfrielse indenfor 14 dage, hvorefter du kan sætte dig på anparterne i hele selskabet via udlæg. I kan jo fx. aftale en afdragsfri periode, fx. indtil selskabets første årsregnskab foreligger, hvorefter han forpligter sig til at afdrage hvad man modtager i udbytte efter skat...  Husk kensekvenser i gældsbrevet om forfald i fald i bliver uvenner etc., han dør, han holder op... etc.. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)