Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejlighed som kontor

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ønsker at finde en dedikeret bygning til mit kontor og ville i den forbindelse høre, om det er muligt at leje en lejlighed til dette, og betale den over virksomheden. Jeg skal ikke selv bo i lejligheden - den vil udelukkende tjene som kontor. Lejligheder er ofte billigere end kontorbygninger.

På forhånd tak for svar :-)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:36

Hvis lejligheden lejes ud som erhvervslejemål, er der ingen hindring.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:05

Nu afhænger det nok meget af hvor i landet det er men umiddelbart er kontorlejemål billigere end lejelejligheder.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 19:39
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Susanne og Skattekonsulenterne.

Tusind tak for Jeres hurtige svar.
De lejligheder jeg har kig på, er helt almindelige lejligheder, og ikke specielt til erhvervsbrug. Men hvis udlejningen sker til mit firma, og ikke til mig personligt, vil jeg så kunne betale det over firmaet og trække det fra? Jeg er i tvivl om hvad der præcist ligger i "erhvervslejemål".

Lejligheder er ofte billigere pr. kvadratmeter - i hvertfald her i Odense.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 20:08

Det vil du kunne ja. De problemer der måtte være er rent civil-/lejeretlige. Er der eks. bopælspligt på et lejemål duer det jo ikke og afhængig af hvad du laver kan der også være restriktioner på anvendelsen. Dvs. hvis det - som Suanne skriver - anerkendes at lejligheden udlejes som og med henblik på avnvendelse til erhverv er der ikke noget problem.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 20:30

Det lyder jo herligt. Jeg har netop haft en potentiel udlejer i telefonen, som nævnte, at han var nødt til at hæve prisen hvis den skulle bruges som erhvervsejendom, da han i så tilfælde skulle betale skat. Men det er acceptabelt.

Så tak indtil videre. Jeg tror jeg arbejder videre med ideen om en lejlighed som kontorbygning :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 21:30

Big Smile

Jemt:

Det lyder jo herligt. Jeg har netop haft en potentiel udlejer i telefonen, som nævnte, at han var nødt til at hæve prisen hvis den skulle bruges som erhvervsejendom, da han i så tilfælde skulle betale skat. Men det er acceptabelt.

Så tak indtil videre. Jeg tror jeg arbejder videre med ideen om en lejlighed som kontorbygning :)

Det var godt nok dagens joke og "sort humor" der vil noget. Det skulle være en smal sag at forhandle ham ned i leje.

Man skal jo bare gøre ham opmærksom på at en lejer som ønsker at leje lejligheden til beboelse, et eller andet sted jo vil kræve at have sin folkeregisteradresse der og måske skal vedkommende endda også have boligsikring.

Hvis man forestillede sig at han også selv boede i lejligheden og formelt eller reelt kun lejede en del af lejligheden ud kunne der være noget snakken idet han her ville kunne foretage et bundfradrag og undgå beskatning af en del af lejen (når det er udlejning til beboelse), men det har han helt sikkert ikke skænket en tanke.

Sagt med andre ord: Du skal ikke acceptere en lejeforhøjelse på det grundlag   men gøre ham opmærksom på at han skal betale skat uanset hvad og fastholde ham på det udbudte. Han kan jo dårligt gå til myndighederne Wink

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 22:07

Hej igen.

Jeg er glad for at du reagerer på mit sidste indlæg, da der sikkert kunne være tale om et forsøg på at lokke lidt ekstra penge ud af en uvidende sjæl som mig - men jeg forstod på ham at der netop er tale om udlejning af en del af hans egen ejendom, hvor der er en række ekstra rum, der fungerer som selvstændige lejligheder. Så mon ikke det kan passe alligevel?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:58

Hvis der er tale om selvstændige lejligheder med godkendt køkken i hver så passer det ikke nej. Taler vi derimod om en en ejendom (en matrikel) hvor han udlejer enkelte værelser ud til beboelse så er der måske noget i det men vi taler om en bundgrænse i niveauet ca. 24.000 kr. for samtlige udlejede rum under et.  

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 23:08

Det var præcis det tal han nævnte, ja.
"Lejligheden" består af 2 værelser på i alt 24 kvadratmeter. Køkken og bad er fælles. Alt i alt synes jeg det lyder sandsynligt at han snakker sandt. Men det kunne da være at jeg lige skulle vende tilbage, når jeg engang får en lejekontrakt i hånden :)

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)