Hvad er der ved at ske? Annoncørerne flyttede deres annoncer fra aviserne over på internet versionen af selv samme avis. Online marketing, vi gør som vi plejer, så mange som muligt skal rammes. Så blev annoncerne lavet i flash og film kom til og en masse lys kunne komme ud til forbrugerne på en ny og sjov / generende måde. Internet marketing, lidt interaktiv er man vel. Hvem der er interesserede, interessere os. Nu kommer den sociale marketing, forbrugerne opsøger selv mediet, varen eller servicen. Men nu ved annoncørerne ikke hvordan de skal gribe det an. Men hos Lego ved de noget de andre ikke ved. Hos Obama valg maskinen ved de noget de andre ikke ved. Begge har ladet deres brugere interagere med dem, og det i en sådan grad at den ene ikke mærker krisen og den anden bliver præsident. Hvorfor vil annoncørerne ikke flytte sig? Bliver de fyret hvis resultatet udebliver? Ja resultatet udebliver helt sikkert hvis de satser på aviserne, folk er jo blevet annonce blinde og banner blinde. Men hvad skal de så gøre? |
Vi har lige haft en længere og god diskussion om Social Media Marketing på min blog.
Når nye medier og nye marketingmuligheder dukker op, vil annoncørerne ofte gerne prøve det af - sådan lidt i det små. Det er først når effekten kan dokumenteres og der skabes standarder for effektmålingerne, at de store penge for alvor strømmer ind. Dette oplevede vi også med markedsføring i søgemaskiner - i 1998 var det næsten umuligt at sælge den slags, men nu investerer næsten alle virksomheder i den slags.
Det er en naturlig udvikling.
En af de ting der også bræmser udviklingen er det faktum, at de "kreative bureauer" ofte er meget konservative, og har svært ved at tilegne sig de nye faglige kvalifikationer der skal til, når nye medietyper dukker op. Selv efter over 10 år med søgemaskineoptimering har de færreste større bureauer fatten ret meget af det.