Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Online Marketing bliver til Internet marketing og i dag til Social Marketing

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 03:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er der ved at ske?

Annoncørerne flyttede deres annoncer fra aviserne over på internet versionen af selv samme avis. Online marketing, vi gør som vi plejer, så mange som muligt skal rammes.

Så blev annoncerne lavet i flash og film kom til og en masse lys kunne komme ud til forbrugerne på en ny og sjov / generende måde.  Internet marketing, lidt interaktiv er man vel. Hvem der er interesserede, interessere os.

Nu kommer den sociale marketing, forbrugerne opsøger selv mediet, varen eller servicen. Men nu ved annoncørerne ikke hvordan de skal gribe det an.

Men hos Lego ved de noget de andre ikke ved.

Hos Obama valg maskinen ved de noget de andre ikke ved.

Begge har ladet deres brugere interagere med dem, og det i en sådan grad at den ene ikke mærker krisen og den anden bliver præsident.

Hvorfor vil annoncørerne ikke flytte sig? Bliver de fyret hvis resultatet udebliver?

Ja resultatet udebliver helt sikkert hvis de satser på aviserne, folk er jo blevet annonce blinde og banner blinde. Men hvad skal de så gøre?

Steffen Kirkegaard Pass on media Viral markedsføring viral reklame Film på internet

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har lige haft en længere og god diskussion om Social Media Marketing på min blog.

Når nye medier og nye marketingmuligheder dukker op, vil annoncørerne ofte gerne prøve det af - sådan lidt i det små. Det er først når effekten kan dokumenteres og der skabes standarder for effektmålingerne, at de store penge for alvor strømmer ind. Dette oplevede vi også med markedsføring i søgemaskiner - i 1998 var det næsten umuligt at sælge den slags, men nu investerer næsten alle virksomheder i den slags.

Det er en naturlig udvikling.

En af de ting der også bræmser udviklingen er det faktum, at de "kreative bureauer" ofte er meget konservative, og har svært ved at tilegne sig de nye faglige kvalifikationer der skal til, når nye medietyper dukker op. Selv efter over 10 år med søgemaskineoptimering har de færreste større bureauer fatten ret meget af det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jo klart. Hvis du bare tager Monthy Python, med deres YouTube "reklame".

Det er jo genialt.

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver deMib fuldstændigt ret, der er en indkøringsperiode for nye medier, og jo mere komplekse og uortodokse (læs anderledes) jo sværere er det at få dem "mainstream".

Nye medier ses, foruden deres relative udokumenterede effekt og manglende målingsstandarder, som mere risikofyldte en gængse medier.

Dette er fuldt ud forståeligt men social media marketing har elementer der kan gøre det meget svært og langvarigt at få til at slå igennem i Danmark (der jo traditionelt er meget konservative i medievalg). Dette er nok fordi det er et medie der anses for at være utroligt svært at styre qua strukturen og at det reelt er op til brugerne at give beskederne videre og derved kan enhver kampagne miste meget hvis der ikke er fokus nok på det. Danske kampagner kan lide kontrol, og dokumenterede effekter.

At Obama brugte facebook så meget i sin valgkamp, var med til at legalisere mediet meget hurtigere, men som det altid er tilfældet er der år mellem hvad der sker i USA og hvad der sker i DK, og det kræver at nogle større danske spillere kommer til at bruge det oftere for at legalisere det helt som medie i DK, tror jeg. Det skal nok komme, men det kræver altså også at vi, som arbejder med det, investere tid og energi i at udvikle og dokumentere effekten. For at det kan accepteres som et medie, skal det virke som et troværdigt, effektivt og professionelt medie...

-Karsten 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu var jeg lige inde og læse på DeMib Svendsens blog, og der er faktisk én ting der slår mig lidt, nemlig at de sociale medier fremføres som noget nyt. Jeg skal gerne anerkende Facebook og Twitters succes, men jeg får lidt kvalme når jeg hører forskellige udtalelser om hvordan den eller den nu udråber sig som ekspert på området. Fred være med at man gerne vil brande sig selv eller sin virksomhed mens jernet er varmt, men det bliver de sociale medier jo ikke nyere af.

Gårsdagen nyheder pakker vi fisk ind i, derfor skal Facebook fremstå som noget nyt, men jeg har i de sidste 16 år deltaget i noget lign. for virksomhedsejere, hvor vi netværker med hinanden og deler informationer, og hver især lægger vi lægger vi oplysninger om hvad vi deltager i, og hvor i verden vi vil være at træffe ved givne lejligheder. Der har været en naturlig videreudvilking af Junior-chambers og lign. der har været bundet op på fysiske lokations, som jo ikke længere fungerer da virksomhederne er blevet større og mere geografisk spredte i takt med globaliseringen. Det er der ikke noget nyt i.

Der er jo også tusindvis af fora og hjemmesider der henvender sig til bestemte interessegrupper, og det har de gjort i mindst 22 år for det var her jeg startede mit første forum for ejere af kæledyr. Senere har jeg deltaget i jeg ved ikke hvor mange fora, men hvis vi holder os til kæledyrsindustrien, så kan vi vel blive enige om at det er en rigtig stor industri, og der sælges for milliarder i den branche over hele verden. Det er også en branche der henvender sig enormt bredt, da både høj og lav har kæledyr. Jeg er bare aldrig stødt på nogle af disse specialister i sociale medier der med en specialst raffinement har markedsført en eller flere virksomheder. Det jeg har set, er web -1.0 bannerreklamer og googleads, der (med al respekt for effekten i Google) i 2009 stadig ligner noget der er løgn. Jeg har også selv sponsoreret fora og reklameret indenfor en anden branche hvor reklamebudgettet er et tociftret millionbeløb, og jeg har aldrig hørt om, eller fået tilbud på marketing gennem sociale medier. Dyrebilen, som er min profil her på Amino er faktisk en virksomhed født af et socialt medie. Det er der ikke noget nyt i.

 Hvor var alle lovprisningerne dengang om at man endelig skulle skynde sig at deltage, for ellers var man tabt bag en vogn eller fattede ikke en skid, eller andre af disse fantasifulde argumenter.  

Nu har vi så fået Facebook og og alle kvidrer om dette nye sociale medie. Som virksomhed får man så nogle værktøjer man kan skrue på, og med +750 mill. mennesker må lykken jo være gjort. Jeg kan nu bare ikke rigtigt få øje på fidusen. Hvis man sælger lodder hvor præmien er en bil, hvad er så bedst. At deltage i et lotteri med 1000 lodder eller at deltage i et lotteri med en million lodder?

Nå jo, - nu kan jeg se det. Jeg fatter jo ikke en skid.........

/Michael

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

Sociale medier er ikke nye, de har eksisteret lige så længe vi har haft email, foras og lign. men der er sket et dramatisk ændring mht. mediet som en platform for virksomheder at komme i kontakt med deres målgruppe. Som ethvert nyt medie set med disse øjne, har kunderne/forburgerne altid en større tillid til det fordi det endnu ikke er overrendt med reklamebudskaber.

Tag for eksempel produkt placement. Det har ALTID været en del af film, helt tilbage fra de første sort/hvide stumfilm, og de første målinger (kan ikke lige huske årstallet men vel i 30'erne) viste en respons på et brand på 36% efter en visning af en film. I dag bliver man lykkelig hvis man rammer 2%. Hvorfor så overhovedet bruge dette medie? Jo - Gøres det -RIGTIGT- kan det betyde et meget stort øget salg af brandets produkter. Jeg tror også mange vil se produkt placement i 90'erne som et "nyt medie" selvom det jo reelt set ikke var det.

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej MIchael,

Vi taler om Social medie MARKETING....

Som Mikkel deMib også skriver så er det Marketing vi taler om. Når man skriver sociale medier er det en platform der er brugt og har været brugt offline som online som du skriver.

Når det kommer til Marketing på de sociale medier. Ja så kan selv Facebook have problemer med at forstå hvad folk vil være med til. Nogle siger at man ikke får noget ud af at markedsføre sig på disse portaler. Men lad os nu se, jeg er sikker på at vi kommer til at se en revolution, hvad bliver det næste efter myspace og facebook?

Jeg selvhavde en portal i 1999 som ikke nåede over spærregrensen efter 9.11 og forsvandt i tågerne. Men projektet lever i de mange mulighder vi ser piplefrem de er bare ikke samlet i en pakke som vi gjorde den gang.

Social Marketing er nyt, ud fra den betragtning at Facebook siden 2005 her i landet gik fra 0 til over 1,5 mio profiler.

Lad mig se eksempler på Social Marketing der virker hvis I har nogle... takker!

 

Steffen Kirkegaard Pass on media Viral markedsføring viral reklame Film på internet

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Pass on media

Jeg er helt på den rene med at vi taler om marketing. Men du, og sikkert andre, undrer sig over konservatismen fra de firmaer som marketingselskaberne skal leve af. Jeg kalder det at være skeptisk, ikke konservativ.

Jeg undrer mig f.eks over at hvis du synes det er så smart at lave marketing gennem sociale medier, hvorfor har du så ikke materiale der kan dokumentere dette fra alle de andre sociale medier der har eksisteret i så mange år. Hvorfor skulle det kun virke på Facebook?

For mig at se, så er det "marketingsfolkene" der er kørt bag dansen, og nu sidder "vi annoncører" så og undrer os over al den hype i kan manifestere over Facebook. Tænk lidt over lotteriet med bilen.

Jeg synes også jeg har set den begejstring før, og eksemplet med product placement er rigtigt godt. Tak for det, Karsten Lund.

/Michael

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Jo vi har skam eksempler der er beregnet og analyseret. Sådan nogle eksmpler tager vi også med ud til kunderne.

Det er jo netop det gode ved den form for markedsføring at man kan måle det.

 

Lidt om processen

 

Et eksempel er

Steffen Kirkegaard Pass on media Viral markedsføring viral reklame Film på internet

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen.

Jeg håber at de eksempler i tager med ikke kun er multinationale megabrands, fordi det er jo klart at jo større et brand er jo bedre kan du udnytte social marketing meget bedre og mere effektivt. Hvis man gerne vil sælge dette produkt over en bredere kam, er der vel ikke behov for eksempler i den størrelsesorden.

Det svarer vel til at jeg spørger TV LORRY om eksempler på markedsføring i tv reklameblokken, og de giver mig et eksempel på Coca colas sidste kampagne på verdensplan. Vi snakker om hvad det kan, eller ikke kan for små, mellemstore virksomheder eller iværksættere.

-Karsten

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)