Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mikrofon

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sådan en sag her som jeg er rigtig glad for: http://www.thomann.de/dk/se_electronics_se_2200a_usb.htm

Det fede ved den er at du kan "vokse" med den, da den kan forbindes direkte til computeren via usb men også til en mixer via xlr hvis du senere vil opgradere. SeElectronics har fået rigtig meget ros for den...

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:47

Jeg bruger Übercaster og det er super :-)

Dbh Marti

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 22:27

Martin Thorborg:

Jeg bruger Übercaster og det er super :-)

Dbh Martin

Den er i vinkel Yes Tak.

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikrofoner er en af mine helt store passioner. Jeg har vel en 20-30 mikrofoner i dag - alt lige fra gamle båndmikrofoner, specialbyggede mikrofoner, over dynamiske mikrofoner og kondensator mikrofoner. Nogle har kun kostet et par hundrede kroner - andre koster over 30k. Hver især har de deres fordele og ulæmper og kan bruges til helt forskellige ting.

Men jeg må give Michael ret - selv verdens bedste mikrofon (til formålet) hjælper ikke meget hvis ikke akkustikken, pre-amp og A/D konverteringen er god.

Hvis I vil have den der fede broadcast lyd på speak (den vi kender fra proffessionel radio) så skal I starte med akkustikken. I modsætning til de fleste andre typer optagelser, kræver en god speakoptagelse et stort set lyddødt rum. Der må ingen reflektioner være - særligt ikke de helt korte (early reflections). Sådan et rum har stort set ingen mennesker til rådighed (med mindre de har et studie der er indrettet til det), og det kan godt være ret dyrt at indrette et sådan.

Det bedste alternativ er et SE Electronic Reflexion Filter. Det koster ganske vist et par tusinde, men det er også VIRKELIG godt! Jeg har selv et jeg bruger til nogle ting.

Det som man IKKE skal gøre er, at pakke sig selv ind i tæpper, æggebakker eller tilsvarende. Problemet er, at den type dæmpning kun dæmper bestemte frekvenser og lader andre slippe frit igennem. Resultatet kan meget let blive at det lyder fint nok på dine højtalere - men på mange andre lyder virkelig grimt.

Men hensyn til valg af mikrofon vil en stormembran kondensator mikrofon som regel være det bedste. Jeg bruger normalt min Neumann M147 til speaks, men andre - også billigere, kan sagtens bruges. M147'eren giver bare sådan en dejlig sprød lyd, som jeg rigtig godt kan lide. Varm og sprød :)

Næste led er pre-amp'en. Det vigtigste her er, at du IKKE bruger din computers indbyggede mikrofonindgang. Ingen mikrofoner lyder godt den vej! (Og iøvrigt kræver alle kondensatormikrofoner "fantom power" - strøm via indgangen). 

Den bedste løsning er en seperart pre-amp - men det bliver hurtigt lidt pebret. Selv bruger jeg enten min Liquid Channel eller SSL XLogic - men det er pre-amps til næsten 30k, så det er nok lidt mere end de fleste er villige til at ofre. Der findes naturligvis også billigere pre-amps - men det bliver alligevel hurtig en lidt mere kostbar affære.

Og det er her de mikrofoner, der har indbygget pre-amp og D/A konverter kommer ind i billedet. Det bliver naturligvis SLET ikke samme kvalitet - du skal ike regne med det bliver helt den rigtige broadcast kvalitet - men det er bestemt derhenad.

Min Liquid Channel har indbygget en high-end A/D konverter - og ellers bruger jeg min RME Firewire 800. Men skal man have den bedste konvertering kan man hurtigt komme til at slippe 20-30 bare for A/D og D/A konverteringen. Og der ER virkelig forbandet stor forskel.

Når man så skal optage stemmen er det vigtigt at man starter ud med en høj kvalitet. Jeg kører normalt 24 bit 48 khz til den slags. Det giver en tilstrækkelig stor opløsning til, at jeg har noget at arbejde med efterfølgende. Uanset at det hele ender i 16 bit MP3, så er det altid bedst at starte med den bedste kvalitet - særligt når du skal efterbehandle den optagede lyd.

Og så kommer efterbehandlingen. Den er vigtig! Det er her man for alvor kan høre forskel på en rigtig godt færdig produktion - og en mindre god.

Først og fremmest skal stemmen komprimeres. Som regel laver jeg en smule komprission i indspilningen. Det klarer både min Liquid Chanel og SSL'eren. Komprimering er en videnskab, og noget af det der tager en lydteknikker længest tid at blive god til. Det er dog en stor hjælp med en rigtig god kompressor. Desværre er den slags hammer dyre. Jeg bruger en blanding af gode analoge og digitale kompressorer.

Herefter skal der filtreres (det kan nogle gange være før komprimering, efter eller begge dele). Typisk skal der laves en low cut, så de dybeste frekvenser - under 20-40 hz, dæmpes. Meget ofte er det også godt, at hæve den del af diskanten der øger tydeligheden og luften i stemmen. Men det afhænger meget af, hvordan originalmaterialet lyder.

Til sidst limiterer jeg det færdige materiale. Jeg bruger som regel en kombination af en moderne digital limiter og så mine gamle NTP'ere - de er HELT fantastiske, men også næsten umulige at komme i nærheden af i dag. Så har du dem ikke allerede - så glem det :)

Jeg optimerer som regel signalet til -0,1 db - så er jeg sikker på der ikke er noget digitalt udstyr i afspilningen (hos lytteren) der klipper.

Nå, det blev lidt langt - mend et er sådan jeg griber den slags an :)

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 07:19

Efter at have læst denne tråd, føler jeg mig helt normal idag Wink

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 21:02

Sad lige og søgte efter nogle gode tråde om mikrofoner - no hard feelings Mikkel, men du får altså lige fem stjerner og et rigtig svar halløj, eller hvad nu det hedder for at være en fuldblods nørd - indenfor mikrofoner :-)

Godt Nytår

Keep Swinging

Kim Kampp

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:03

Tak Kim - og ja, jeg indrømmer, jeg er (også) lydnørd-produktions nørd :)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 00:37

Mikkel: Jeg har en Røde mikrofon NTG-1 som jeg kører sammen med videokameraet.

Kan du anbefale A/D konverter / firewire løsning til 1.000 -3.000 der gør det muligt at bruge mikrofonen på PC'en?

Venlig hilsen,

Christian 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:12

Jeg kender ikke så meget til modellerne i den prisklasse. Jeg har lige selv købt en Apogee Duet til mit iMAC - den er god, men koster en lille smule mere.

Med hvad skal du bruge din NTG-1 til? Den egner sig bestemt ikke til andet end camcorder-mic :)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 01:30

Mikkel deMib Svendsen:

Med hvad skal du bruge din NTG-1 til? Den egner sig bestemt ikke til andet end camcorder-mic :)

Den skal bruges til voice over på videoer og screencaps - og så tænkte jeg, at når jeg har en OK mic i forvejen, så ville jeg få en højere kvalitet ved at at investere i en A/D Firewire konverter end i en ny USB mic.

Men måske tager jeg fejl?

Venlig hilsen,

Christian

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)