Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan estimerer jeg indtægter/udgifter på web-portal

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Arbejder på forretningsplanen for et koncept på internettet. Det er nemt for mig at beskrive idéen, mine kompetencer, mangel på samme etc. men jeg kommer virkelig til kort, når jeg skal beskrive markedet og ikke mindst budgettet. Jeg ved, at jeg ikke har kompetencen (viden) til at lave dette præcist, men jeg vil gerne lave et (måske naivt) estimat til min forretningsplan, inden jeg vil søge hjælp i mit lokale vækstcenter i slutningen af næste uge.

Hvis man har en portal med f.eks. XXX unikke brugere (oprettet som brugere), YYY daglige besøg etc. kan man så på nogen måde estimere, hvilke indtægter der kan forventes ved salg af reklameplads etc.

Jeg har nedenfor klippet lidt i forretningsplanen - undskyld det lidt kryptiske, men jeg er endnu ikke klar til at fortælle verden om detaljer :-)

www.x.com kan man oprette sig som bruger. På hjemmesiden er der oversigt over ... og brugerne kan selv indtaste ...

Der skal evt. være et diskussionsforum, hvor der kan diskuteres ...

… i det hele taget er det visionen, at opbygge et helt ”univers” omkring www.x.com, hvor der er en mængde primært brugergenereret input.

Det er målet, at trafikken på www.x.com bliver så stor, at virksomhedens primære indtjening kommer fra salg af reklameplads på hjemmesiden, og det således er gratis for brugerne at benytte siden og de tilknyttede tjenester.

Når man oprettes som bruger, skal der indtastes personlige data såsom email, mobilnummer etc. Der vil her være mulighed for tilmelding til nyhedsbrev, sms-markedsføring etc., hvor der vil indgå reklamer (HVOR DETTE ER LOVLIGT).

***citat slut***

Jeg kan godt sætte nogle tal på XXX og YYY, men det er jo virkelig et skud i tågen på nuværende tidspunkt. Men hvis jeg sætter tal på, kan jeg så på nogen måde sætte indtægter på?

Håber det er til at forstå.

Med taknemmelig hilsen

Jacob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:12

Hej Jacob,

Det er self. svært, og vil aldrig blive helt præcist. Men jeg tror du kan danne dig et udemærket estimat, hvis du tager udgangspunkt i din målgruppe, hvor stor en procentdel af dem vil benytte sitet, og så igen tage en realistisk %del af dine brugere som vil klikke på ads på sitet.

Derudover, vil du igen kunne give et bud på, når dit site er stort nok, men nok brugere, hvor meget det skal koste for annoncørere at have plads på dit site.

Jeg ved godt det ikke var den helt store hjælp, men jeg tror det er et udemærket udgangspunkt at få sat en masse % på.

Held og lykke

Dbh Rasmus

Tilmeldt 7. Feb 09
Skrevet kl. 23:36

Tak Rasmus. Det er selvfølgelig en stor hjælp at sætte % på, og det mener jeg også jeg kan gøre. Men jeg har virkelig ingen anelse om, hvad et klik på en ads kan give. Det afhænger selvfølgelig af "størrelsen"  af sitet, hvor mange brugere etc. men findes der "tommelfinger-regler" for hvad annoncer koster, klik på ads etc. eller hvor kan jeg finde sådanne oplysninger?

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 23:47
Fra Ny Vestergade 5, 1471 København K
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 23:53

Hej

Held og lykke med det - mht til forretningsplaner kan jeg anbefalde de templates væksthusene har liggende på deres hjemmesider. Nå men tilbage til emnet. Jeg vil anbefalde dig at kikke på virksomhedsbørsen her på amino. Der er mange web-sider til salg, hvor der nogle gange også bliver fortalt om hvad omsætningen er.

Der var især en oplysning jeg faldt for. Det drejer sig om siden gratisting.dk - En sider der er blevet omtalt flere gange i TV. F.eks i rabatten. Det er således en ret kendt og besøgt side. Den er nu til salg og der skulle være en omsætning på ca. 300.000 kr om året. Det kan måske hjælpe dig til at lave dit estimat.

Få styr på arbejdstiden - Lav en plan - Se hvordan på www.ondutyplanner.dk - Planlægning af vagter og booking af vikarer

Tilmeldt 7. Feb 09
Skrevet kl. 00:09

Tak for svar.

Frank: Har nu læst de "gamle" tråde. Det blev jeg klogere af - og ikke :-) Kan forstå, at det er præcis så svært som jeg regnede med.

Morten: Jeg bruger allerede en af de templates. gratisting.dk har en omsætning på 300.000 - jeg havde nok forventet, den var højere.

Anyway - jeg må vist slå mig til tåls med, at det er noget nær umuligt at estimere, og så bare klø på, og se HVAD det kan blive til.

Tilmeldt 7. Feb 09
Skrevet kl. 18:51

En kort update:

Brugte DeMib´s "regel" om 10 - 20 kr. pr. unik bruger, hvis man er dygtig, men satte beløbet til 5 kr. da jeg netop IKKE er dygtig (endnu :-)). Antal besøgende blev et kvalificeret gæt udfra procenter.

Den foreløbige forretningsplan er færdig og afleveret i det lokale StartVækst-center. Har møde der på torsdag.

Med venlig hilsen

Jacob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05

Hej Jacob,

Det lyder godt. Held og lykke med det :-)

Dbh,Rasmus

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)