Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan budgetter man indtægt fra bannerannoncer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. Jan 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg er ved at skrive forretningsplanen for en ny webportal. Indtægter fra bannerannoncer og affiliateprogrammer vil udgøre en del af indtægtsgrundlaget - men hvordan budgetter man en sådan indtægt.

Jeg er med på, at det vil være en spørgsmål om antallet af besøgende og så konverteringsraten over på annoncerne. Men er der nogle gennerelle tommelfingerregler eller formler herfor?

Hvem / hvilke bureauer kan man i evt. henvende sig til?

De bedste hilsener

Peter Drejer

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 15:19
Det hurtige svar er, at det drejer sig om at fastsætte en Click Through Rate, som du mener er sandsynlig og så sammenholde den med den trafik du forventer, og hvor meget hvert klik vil give dig i indtjening.

Dette er meget svært at komme med generelle guidelines for, idet disse faktorer kan variere mange mange gange. Det nemmeste vil nok være at se, hvad tilsvarende portaler kan generere af indtægt og så ekstrapolere ud fra den trafikmængde, som du forventer.

Fra Taulov, 7000 Fredericia
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 115
Fra  GreenGrassValley Skrevet kl. 15:48
Hej Jeg kigger lige med på denne tråd - jeg har umiddelbart ikke noget svar, da jeg selv står lidt i samme situation som Peter Drejer.
Kristoffer, du skriver at "Det nemmeste vil nok være at se, hvad tilsvarende portaler kan generere af indtægt..." - hvordan får fat i de tal, og er der virkelig nogen der vil ud med de tal?

Thomas Brinch-Møller
www.BasicElements.dk - til hjem, event og konference

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 16:28
Regnskaber er jo offentligt tilgængelige og kan købes hos Erhvervs og Selskabsstyrelsen. De største portalers besøgstal her i Danmark kan ses på FDIM, så det er i hvertfald nogle af mulighederne. Alternativt må man i gang med at søge andre tilgængelige informationskanaler igennem for at se, hvad tilsvarende peers oplyser. Når det drejer sig om estimering af besøgstal og indtjening er det jo ikke en eksakt videnskab, men derimod mere et spørgsmål om at illustrere potentialet i forretningskonceptet ud fra valide, fornuftige og rimelige forudsætninger i sine udregninger.
Tilmeldt 11. Jan 07
Skrevet kl. 09:13
Hej Kristoffer og Thomas

Tusind tak for Jeres svar og indlæg.

Desværre er det jo tilsynelandende ikke helt så enkelt, som man kunne håbe. Men der jo ikke andet for at klø på, og prøve at lave det så godt og overbevisende som muligt.

Thomas - jeg smider en besked, hvis jeg finder noget genialt. Så kan det jo være, at du kan bruge det, da du har samme problemstilling.

De bedste hilsener

Peter Drejer 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:24
Jeg har lavet den type beregninger for en række sites og nye projekter, men som det nævnes er det en ligning med mange ubekendte, og derfor er udfaldet behæftet med stor usikkerhed. Jo flere dele af din ligning du kan præcisere jo mere nøjagtigt bliver det.

En ting du skal være opmærksom på er, at der er MEGET stor forskel på indtjeningen at efter hvilket emne din portal handler om og hvilken målgruppe der vi besøge sitet.

Normalt giver bannere væsentligt dårligere afkast end AdSense. Bannere ligger ofte helt nede på $0,5-1 CPM mens AdSense oftest ligger på $10-20 på en portal
Tilmeldt 11. Jan 07
Skrevet kl. 09:00
Hej Mikkel

Tusind tak for dit svar. Det var netop sådanne nogle tal/tommelfingerregler, som dem du kommer med, som jeg er ude efter.

Det tyder jo lidt på, at det højeste indtægt kan gereres fra Adsence.

Jeg har prøvet at kontakte forskellige bureaur som f.eks. tradedoubler og Adsense direkte - (og nu kan jeg jo se fra dine sider, at du laver lidt samme som de). Alle giver stort set det samme svar som dig. Og jeg er med på al den usikkerhed, der er forbundet med estimaterne på besøgstal og click through rate mv.

Det jeg havde håbet på, var nogle gennerelle indikationer på f.eks. click through raten, således at hvis man f.eks. estimerer 10.000 besøgende om månenden, så vil man som en tommerfingerregel kunne gå ud fra af f.eks. 0,2 % = 20 besøgende klikker videre - og et gennemsnitligt klik kunne man igen estimere til en værdi på f.eks. kr. 2. Altså ville 10.000 besøgende på baggrund af ovenstående kunne genere en indtægt på kr. 40.

Alle dem jeg har været i direkte kontakt med giver udtryk for, at man ikke kan lave sådanne valide beregninger i sin budgettering - og at man i stedet må vente og se, hvad raten bliver, når først showet kører. Men der må jo være nogle af de store portaler, som har denne viden, som de så bruger, når de laver budgetter for nye portaler...

Anyway - endnu en gang tak for dit svar.

De beste hilsener

Peter Drejer

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:12
Du får det ikke mere præcist end de tal jeg har angivet ovenfor, uden at lave ret omstændige beregninger. Den slags tager temmelig meget tid, og det får du ikke gratis nogen steder.

Men selv hvis du bruger den tid det tager at lave mere omhyggelige beregninger er der en ekstrem stor usikkerhedsfaktor. Det svarer til at lægge et budget for hvor meget et ukendt antal sælgere, kan sælge af et helt nyt produkt over de næste 2-3 år. Du kan godt lave et budget for den slags, men det bliver i sidste ende ikke andet et et gæt - hvis du er omhyggelig, et kvallificeret gæt.
Tilmeldt 11. Jan 07
Skrevet kl. 09:28
Hej Igen - og tak for dit svar.

Ja - det er jo desværre det jeg fandt frem til. Jeg var faktisk villige til at betale for valide estimater, da disse estimater jo vil have en høj grad af relevans for en potentiel investor.

Men hvis usikkerheden allivel er så stor omkring de estimater man evt kan købe sig til, så er der næsten ingen grund til at købe dem - og jeg har faktisk ikke fundet nogen, som laver og sælger sådanne estimater.

Igen tak for dine indlæg

De bedste hilsener

Peter Drejer

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:28
> og jeg har faktisk ikke fundet nogen, som laver og sælger sådanne estimater.

Jo, du har da fundet en - undertegnede :)
Jeg har som sagt lavet sådanne beregninger for flere store portaler - inkl. et par danske, men som sagt er de behæftet med en meget stor usikkerhed. Men sådan er det i princippet med de fleste former for budgettering - det er mere eller mindre kvallificerede gæt, eller en (mere eller mindre realistisk) målsætning.

Hvis regner med $5-10 CPM (indtægt pr. 1000 sidevisninger) går du ikke helt galt  byen, og så slipper du helt for at beregne klikrater, CPCs osv.
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)