Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsstruktur – problemstilling – hjælp ønskes

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Selskabsstruktur – problemstilling – hjælp ønskes

 

 

Vi har lige nød der skal knækkes ift. selskabsstruktur og manglende kapital….

 

Person A

Person B

Person C

 

Holding  1

Holding  2

 

Drift 1 I/S

Drift 2 Aps

Drift 3 Aps

 

 

Person A og Person B vil gerne lave en konstruktion som indeholder Holding 1 + Holding 2, der ejer Drift 3.

 

Person A kan oprette Holding 1 + Drift 3.

 

Person B har p.t. ikke pengene til at oprette Holding 2.

 

Person B har sammen med Person C, drift 1 som kan generere lidt mere 125.000 kr. i løbet af en kort periode.

 

Kan det lade sig gøre, efter at de lidt mere end 125.000 er genereret, at omdanne drift 1 (ejet af person B og Person C) til et Aps (drift 2), som så ejes af holding 2 (som skal laves i samme forbindelse)+ person 3 + holding 1. Dette uden at tilføre penge. Herefter at skubbe de 125.000 (efter 28% skat) op i Holding 2, for så at skubbe de 125.000 fra Holding 2, ned i drift 3, således at der nu er ca. 250.000 i drift 3.

 

 

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil blive RIGTIG glad hvis en med forstand på ovenstående ville give lyd fra sig, hvis der er for kringlet formuleret, kan jeg forsøge med en anden formulering..

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der måske lige mangler for at det giver mening er at du lige fortæller hvordan det ser ud i dag, og hvad det er I gerne vil have.

Som jeg læser det er der i dag et drift 1 der er et I/S ejet af person B & C. Hvad ejer person A ?

Jeg formoder det I gerne vil have er et holdingselskab pr. mand hvor holdingselskaber så ejer de 3 driftsselskaber eller hvad  ?   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Det der måske lige mangler for at det giver mening er at du lige fortæller hvordan det ser ud i dag, og hvad det er I gerne vil have.

Som jeg læser det er der i dag et drift 1 der er et I/S ejet af person B & C. Hvad ejer person A ?

Jeg formoder det I gerne vil have er et holdingselskab pr. mand hvor holdingselskaber så ejer de 3 driftsselskaber eller hvad  ?   

Person A har kaptial til at oprette Holding1 + drift A, men ejer eller ingenting på nuværende tidspunkt.

Idag findes kun drift1 som er I/S og ejet af  B + C

A + B vil godt lave en kontruktion som indeholder Holding1 (fra A) Holding2 (fra B) som skal eje Drift3

Men da B ingen kapital har vil B som ejer drift1 generere 125K til at opdanne drift1 til APS, skubbe de 125K (minus de 28% i skat) op i Holding2 (som oprettes i samme moment) For at skubbe dem videre ned i drift 3, så A+B tilsammen har 250k i drift3

Så sagt på dansk så skal det I/S omsætte 125.000 og omdannes til APS og de penge(minus28% i skat) skal skubbes op i et holding selskab, der oprettes på tidspunktet for at skubbe dem videre over i det nye drift3 som skal ejes af 2 de holdingselskaber fra A + B

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøvede lige at tegne det engang:

Jeg kan forstå at A og B godt vil have et holdingselskab som skal eje (etablere)  drift 3.

Jeg formoder også at B og C's holdingselskaber skal eje drift 1 (som i dag er et I/S).

Hvad med drift 2 ?

For mig at se så ligner det noget med

at man omdanner drift 1 til ApS når kapitalen er til det (evt. skydes kontanter ind også via lån mellem B og Cpersonerne).

Efterfølgende etablerer man et fælles holdingselskab for B og C ved skattefri anpartsombytning.

Når der er optjent så der er en egenkapital på 250.000 DKK i Drift 1 (og dermed holdingselskabet) spalter man dette så B og C får hvert deres holdingselskab.

B & C Holdingselskaberne stifter sammen med A (som kontantstifter et holdingselskab)  driftselskabet 1 (og 2 ?)  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Jeg prøvede lige at tegne det engang:

Jeg kan forstå at A og B godt vil have et holdingselskab som skal eje (etablere)  drift 3.

Jeg formoder også at B og C's holdingselskaber skal eje drift 1 (som i dag er et I/S).

Hvad med drift 2 ?

For mig at se så ligner det noget med

at man omdanner drift 1 til ApS når kapitalen er til det (evt. skydes kontanter ind også via lån mellem B og Cpersonerne).

Efterfølgende etablerer man et fælles holdingselskab for B og C ved skattefri anpartsombytning.

Når der er optjent så der er en egenkapital på 250.000 DKK i Drift 1 (og dermed holdingselskabet) spalter man dette så B og C får hvert deres holdingselskab.

B & C Holdingselskaberne stifter sammen med A (som kontantstifter et holdingselskab)  driftselskabet 1 (og 2 ?)  

korrekt at A og B godt vil have et holdingselskab som skal eje (etablere)  drift 3.  (Det er hele humlen)

Drift 1 (I/S )  som ejes af B & C skal laves om til APS via en omsætning på 125K, og så skal B oprette Holding 2 (Aps) ved at skubbe 125K (minus skat) op i holdingB.... De 125k (minus skat) Skal så smides videre i Drift 3.

Så faktisk går spørgsmålet på om B kan fra sit I/S optjene 125K i omsætning, omdanne det I/S til APS.. Så oprette et HoldingB.. Skubbe pengene fra APS op i HoldingB og videre over i det kommende drift 3.... Så B er (medejer) af drift1 (Ejer) af holding2 som skal være medejer af drift3... Puha.. Den er svær at forklare..

Det kommer sig af B (istedet for at låne personligt) vil spare pengene ved at bruge omsætningen fra drift 1 til oprettelse af APS og videre til oprettelse af HoldingB og til sidste smide de 125K over i drift3 som det kræver for at få gang, sammen med A som har Holding1...

Så holding1 og holding2 skal eje drift 3..

Ivrigt bliver C i drift1

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår hvad du mener men problemet er bare at du også fortæller hvordan det skal gøres. Det er vel egentlig hvad du spørger om: 

Problemet er jo at der ikke er midler i I/Set til at lave en omdannelse og to overliggende holdingselskaber. B og C ejer I/S'et ligeligt formoder jeg.

Her og nu må det handle om at få de to holdingselskaber for B & C på plads men det kan I ikke få da der ikke er værdier for 250.000 kr. i I/S'et og dermed i det nye driftsselskab som fremkommer efter en omdannelse. Derfor ville jeg da umiddelbart foreslå et fælles holdingselskab til at starte med. Alternativt skal der skubbes penge ind så der er en samlet værdi på 250.000.

Holdingselskaberne stiftes ved at man skyder anparterne i driftsselskabet op. Efterfølgende kan der så udloddes udbytte op til holdingselskaberne så de bliver i stand til at  indgå som stifter af drift 3.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Jeg forstår hvad du mener men problemet er bare at du også fortæller hvordan det skal gøres. Det er vel egentlig hvad du spørger om: 

Problemet er jo at der ikke er midler i I/Set til at lave en omdannelse og to overliggende holdingselskaber. B og C ejer I/S'et ligeligt formoder jeg.

Her og nu må det handle om at få de to holdingselskaber for B & C på plads men det kan I ikke få da der ikke er værdier for 250.000 kr. i I/S'et og dermed i det nye driftsselskab som fremkommer efter en omdannelse. Derfor ville jeg da umiddelbart foreslå et fælles holdingselskab til at starte med. Alternativt skal der skubbes penge ind så der er en samlet værdi på 250.000.

Holdingselskaberne stiftes ved at man skyder anparterne i driftsselskabet op. Efterfølgende kan der så udloddes udbytte op til holdingselskaberne så de bliver i stand til at  indgå som stifter af drift 3.  

 

B og C ejer drift1 på ligefod, men da B skal lave Drift3 med A, som kræver Holding1 og 2 så er det den bliver tricky.

For A kommer jo både med drift3 og holding1

Så er opgaven for B at for lavet (drift) I/S til APS ved at få en omsætning på 125K, og oprette holding2, som skal eje 50% af drift3... Og egentlig trække pengene helt fra drift 1 op i holding2 og videre over i drift3

C skal ikke have et holdingselskab på nuværende tidspunkt, men sidder på 50% af drift1

Tror planen for B, hvis det er fuldt lovligt  vil være:

1. omsæt for 125k i I/S (drift1)

2. omdan I/S til APS (drift2)

3. Opret Holding2(Aps) med pengene fra Drift2

4. Fører penge over i drift3 fra Holding2

Person A opretter med 125k Drift3 og holding1...  og vupti... så ejer A(holding1) og B(holding2) drift 3

Er der nogle lovmæssige forhindringer i den konstruktion ??  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej som sådan ikke men det handler jo stadigvæk om at lave dispositionerne nemmest og smartest.

Jeg er med på pkt. 1 og 2 men det udløser skat for B hvis denne opretholder et holdingselskab ved blot at overdrage anparterne i drift til holdingselskabet. Der vil jo være optjent værdier i drift på dette tidspunkt jf. dit pkt. 1 sammenholdt med at nogle af værdierne muligvis vil være afskrevet skattemæssigt.

Derfor kunne løsningen her være at lave et foreløbigt fælles holdingselskab med C, for derefter at spalte det. Du siger godt nok C ikke skal have et holdingselskab men det vil være hensigtsmæssigt her når B har et holdingselskab.

A har jo som sådan ikke stiftet noget endnu, men kan etablere et holdingselskab kontant som så stifter drift 3 sammen med B holding.

En anden løsning er at stifte alle selskaberne fra starten og overdrage aktiviteten i I/S'et. Det kan være interessant hvis der ikke er noget skat i I/S'et og personerne kan skaffe midlerne privat.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med en meget simpel løsning - hvis B har et driftselskab der generere et solidt cash flow, hvorfor så ikke tale med hans/hendes bank/andre. 125000 kan du låne i mange hurtiglån så det war måske en hurtig løsning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)