Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan private kreditorer gøre udlæg i mit anpartsselskab?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg driver et aps som er ramt af omsætningsnedgang, men det kan godt løbe rundt. Der er lave udgifter og ingen gæld.

Mit problem er, at jeg har høje private udgifter.

Hvis jeg ikke får større indtægter i mit aps kan jeg ikke betale termin på mit hus.

Min revisor har lavet budget til banken. Banken vil ikke hjælpe med finansiering.

Kan kreditforeningen og banken gøre udlæg i eller ligefrem overtage mit aps?

På forhånd tak for svar...

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 12:27
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Dine personlige kreditorer kan foretage udlæg i dit dine anparter i dit ApS.

Dette fører i ydeste konsekvens ikke til, at kreditor overtager dit selskab. Den yderste konsekvens er en tvangsauktion, hvor det udlagte sælges til højestbydende. Derfor er det i praksis ikke særligt interessant hverken for debitor eller for kreditor.

Men for at holde skaden under kontrol, kunne du tilbyde frivilligt at stille dine ApS-anparter til sikkerhed for dit mellemværende med en eller flere kreditorer, som du har et godt og fornuftigt forhold til. Dine kreditorer vil ikke kunne få noget fornuftigt ud af anparterne, men de opnår den fordel, at du er sikret mod andre kreditorer fjerner dit forsørgelsesgrundlag ved at foretage udlæg og efterfølgende tvangssalg af din virksomhed for et beskedent beløb.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

www.juridisk.biz

Tilmeldt 21. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:57

Tak for konstruktivt svar, det lettede lidt :-)

Skulle jeg i givet fald foreslå kreditforeningen sikkerhed i mine anparter før eller efter terminsforfald, som er 31. marts? Hvis før, hvor længe før?

Hvis situationen forværres (og kreditorerne ikke har gjort udlæg) og en tvangsauktion over min private ejendom rykker nærmere, vil det da være lovligt at sælge anparterne for at forhindre mine private kreditorer i at gøre udlæg i dem?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:00

Jamen, hvis man har en anpart værdi a 40.000
og kreditor 1 gør udlæg på en forordring af 45.000 og dermed får sikkerhed for de 40.000
Kan der så komme en kreditor 2, 3 og 4 og gøre udlæg i det samme aktiv

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25

Jakob Mikkelsen:
kreditor 1 gør udlæg på en forordring af 45.000 og dermed får sikkerhed for de 40.000
Kan der så komme en kreditor 2, 3 og 4 og gøre udlæg i det samme aktiv? 

Nej - kreditor 1 vil jo givet tinglyse pant i anparten - og så kan andre ikke få samme

Hvad der kan ske, er at banken og/eller kreditforeningen bliver mere end sure over du har givet en eller anden tilfældig kreditor sikkerhed i din anpart, men uden at vide mere, kan jeg ikke sige om det er farligt. Jeg vil bare, at du lige tænker over det, en safe-haven for din anpart kan godt vise sig at gøre nogen bitre

Jeg vil da lige generelt påpege, at selv om man har et ApS kan man sagtens komme galt af sted, hvis man bare driver selskabet videre og skaber gæld, på et tidspunkt hvor man som ledelse burde ha været klar over, at kapitalberedskabet ikke rakte

Det er højst muligt til ikke gælder for denne situation, men hvis ikke der generelt er indtjening nok til at klare privatøkonomien, så vil pantsætning af anparter i den størrelsesorden godt kunne virke som at tisse i bukserne for at holde varmen. Så skal der anlægges et helhedssyn, virksomhed, privat - skal noget sælges fra - er dit ApS faktisk dit realistiske forsørgelsesgrundlag, og hvis ikke, hvad skal der til for at det kan blive det, og hvis det ikke kan , hvad skal der så til, for at økonomien virker for dig fremadrettet

Held og lykke med det i alle fald

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)