Hej, Jeg driver et aps som er ramt af omsætningsnedgang, men det kan godt løbe rundt. Der er lave udgifter og ingen gæld. Mit problem er, at jeg har høje private udgifter. Hvis jeg ikke får større indtægter i mit aps kan jeg ikke betale termin på mit hus. Min revisor har lavet budget til banken. Banken vil ikke hjælpe med finansiering. Kan kreditforeningen og banken gøre udlæg i eller ligefrem overtage mit aps? På forhånd tak for svar... |
Dine personlige kreditorer kan foretage udlæg i dit dine anparter i dit ApS.
Dette fører i ydeste konsekvens ikke til, at kreditor overtager dit selskab. Den yderste konsekvens er en tvangsauktion, hvor det udlagte sælges til højestbydende. Derfor er det i praksis ikke særligt interessant hverken for debitor eller for kreditor.
Men for at holde skaden under kontrol, kunne du tilbyde frivilligt at stille dine ApS-anparter til sikkerhed for dit mellemværende med en eller flere kreditorer, som du har et godt og fornuftigt forhold til. Dine kreditorer vil ikke kunne få noget fornuftigt ud af anparterne, men de opnår den fordel, at du er sikret mod andre kreditorer fjerner dit forsørgelsesgrundlag ved at foretage udlæg og efterfølgende tvangssalg af din virksomhed for et beskedent beløb.
Ulrik Guldbæk
Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.
www.juridisk.biz