Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg starte op på Mac eller PC???

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal starte op som selvstændig/freelance Grafisk Designer og er kommet i tvivl om jeg skal investere i en Mac eller PC. Jeg skal bruge det meste af Adobe pakken og har før hen arbejdet både på Mac og PC. Jeg vil egentlig helst købe en Mac, men prisen er dyr og jeg kender desværre ikke mange der vil kunne hjælpe mig, hvis maskinen laver knuder.
Hvis jeg køber en PC, hvad skal jeg så sikre mig for at få den optimeret til at kunne kører med Adobe pakken?

Håber der er nogen der har et godt - ikke teknisk svar Big Smile

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:47

Hvis du køber en Mac kan du bruge den til både mac og pc programmer (under vmware, bootcamp eller parallels). Den er kun marginalt dyrere, hvilket ikke skulle gøre den store forskel hvis du er seriøs omkring din virksomhed.

Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 09:50

Klart MAC - ja det er vel i bund og grund et spørgsmål om religion, men som grafiker er der ikke noget at være i tvivl om. Mac er jo i bund og grund bygget til kreative - derudover er en MAC mere stabil, du har ikke (endnu) problemer med virus. 

Jeg har arbejdet med grafisk design både på MAC og PC, så jeg taler af erfarring. Photoshop og Illustrator er et godt eksempel på programmer der kan få en PC i knæ.

Men som sagt vi taler jo om smag og behag, så du vil nok få lige så mange der taler for en PC, da den er billigere i anskaffelse og man kan få mange flere programmer til en PC - begge dele er ikke sandt, men det er et ofte brugt argument.

En PC er måske lidt billigere i indkøb, men til gengæld kører MACen optimalt fra dag et, du skal ikke finde drivere osv osv. Stort set alle programmer kan fåes til MAC og mangler du noget kan du jo vælge at køre windows på den.

Men hvad har du brugt tidligere, du må vel have en form for præference???

Håber det var en lille hjælp og god fornøjelse med dit projekt.

Martin Hemdrup

kidletter graphic design
www.kidletter.dk

Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:14

Tusind tak for to gode og hurtige svar.
Jeg er jo selv Mac fan, så at sige og det er rart at blive bekræftet i, at den bare er bedst til de grafiske programmer.
Jeg kender nemlig ikke rigtig nogen der arbejder på PC med Adobe programmer.. jo men ikke en bærbar.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 03:37

Jeg har været PC mand i RIGTIG MANGE ÅR... for mange!!!

Så fik jeg en iPhone, så en macbook pro, en mac mini, en ny iPhone, og en macbook pro mere... :) i dag kunne jeg slet ikke forestille mig at køre winslow (windows) - jeg bruger det nu kun til test, så uden tvivl - mine anbefalinger er klart en MAC.

Som grafiker er det da også det kunderne "forventer" at du bruger :)

Når det er sagt, så har jeg også en "arbejdshest" af en Compaq Pro laptop som uden problemer har trukket photoshop og illustrator, men den har på ingen måde givet samme glæde som min macbook pro giver mig dagligt. Den er en fryd at arbejde med!

Og den nye Macbook / macbook pro med unibody frame er nok den fedeste maskine du kan opstøve til dato!!!

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:45

Goddag,

ja, det er et spørgsmål om smag. Men som Duvald siger så forventer man Mac af en grafisk virksomhed. Faktisk syntes jeg at det ser helt forkert ud med andet end Mac til grafikere, og jeg kommer altid I tvivl om grafikere kan deres kram når de hiver en pc op af tasken. Derudover er der det tekniske og der er OSX Windows teknisk overlegen. Men hvis du køber en Mac kan du som sagt bare installere windows også, hvis det bliver nødvendigt. Men det er sjældent tilfælde.

PS. Jeg bruger Linux derhjemme, PC på arbejde og konen er dedikeret Mac-fan.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:32

hessellund:
Men som Duvald siger så forventer man Mac af en grafisk virksomhed. Faktisk syntes jeg at det ser helt forkert ud med andet end Mac til grafikere, og jeg kommer altid I tvivl om grafikere kan deres kram når de hiver en pc op af tasken.

Undskyld, men det er da den værste omgang L*** jeg længe har hørt! Det er jo de samme programmer man bruger og du bliver ikke mere produktiv/kreativ af at bruge en mac. Punktum! LightningAngry

Der er KUN mac computere på min skole, men alligevel sidder jeg ved min trofaste pc laptop... Hvorfor? Fordi at det er det jeg bedste kan lide! Det er en ren smags sag... Og der er altså mange større grafiske virksomhedder, der udelukkende bruger pc.

Og så skal det lige nævnes at de macs vi har til rådighed f.eks. håndtere 3D virkelig dårligt... De har det med at slette gemt arbejde og crashe programmet hele tiden (ja en mac kan sagtens crashe)!

Jeg kender mange, der har MacBook, og de er altså ikke problemfri. Det er pc'er heller ikke, men synes det er lidt opblæst. 

Apple har et super fedt design, uden tvivl. Men det koster altså ekstra... Personligt går jeg efter funktionalitet fremform design (er jo på SU No) så jeg har valgt en bærbar fra Zepto. Har haft den over 1½ år nu og den klarer alle programmer, spil og andet gøgl uden problemer.

Nu er der sikkert en masse kloge hoveder der kommer med en masse modargumenter, men ærligt talt så synes jeg ikke at Apple er så perfekt som mange gør det til. Siger ikke at Windows er bedre en Mac, men at det er relativt i forhold til behov, budget, smag og brugerens tekniske viden.

At Apple er 1.000 gange bedre til at markedsføre sig selv, er også en ret stor faktor i denne forbindelse. De har branded sig selv, som værende det kreative og smarte modspil til windows. Hvilket også er helt korrekt, hvis man altså sammenligner med Windows 95!

Det var mit bud på den evige mac/pc krig hehe... Kan kun tale udfra min egen erfaring, så vil da gerne høre andre synspunkter. Så længe de altså ikke er helt så naive og ukvalificerede som hessellunds (just joking )

mvh René

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 02:55

Wellejus:

Det er jo de samme programmer man bruger og du bliver ikke mere produktiv/kreativ af at bruge en mac. Punktum! LightningAngry

Jeg er delvist enig - men hvis du skal sælge dig selv, så er der altså forskel på at hive en PC eller en Macbook Pro op ad tasken, og mange mennesker forbinder det kreative med Apple, dvs. de får opfyldt de indledende forventninger til dig som grafiker. Så på salgsdelen mener jeg klart der er forskel. På arbejdsglæden mener jeg der er STOR forskel, men ja - adobes programmer er de samme, men fornøjelsen er bare en anden når det kører på OS X. Det synes jeg i hvert fald. Og så oplever jeg generelt langt færre problemer på OS X end på Windows.

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 03:09

Mac! Mere er der ikke at sige habibi.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:49

Det skal forresten nævnes at hvis du arbejder meget i Photoshop, så er der ikke understøttelse af 64-bit på Mac. Så der er lidt plusser i bogen til pc der...

Glemte at nævne at skærmen nok er den aller største forskel på bærbare computere i dag. Nogle billige pc'er har nogle ringe skærme, og det er jo ikke optimalt når man arbejder med grafik. Derfor er det en super vigtig ting at se efter. De højglas skærme der sidder i mange pc'er og macs gengiver heller ikke farverne så godt, så prøv at undgå den slags :)

mvh René

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)