Jeg synes det er lidt en smags-sag. Hvis du har det bedst med at arbejde på PC, synes jeg ikke, der er noget galt i det. Og man kan også få bærbare PC'ere i lækre designs. Mht. at køre Windows (og Windows-programmer)på din Mac, skal du være opmærksom på, at det altså ikke er ubetinget alle programme, der kører eller kører godt, de fleste gør, men sørg for at undersøge det, før du satser på det. Det tror jeg gælder uanset om du kører Parallels, VMWare eller Bootcamp. Sidstnævnte har desuden den ulempe, at du kun kan have enten Windows eller OSX kørende, de kan altså ikke køre på samme tid. Men jeg skal da også indrømme at jeg er en af dem, der for nogle år siden skiftede fra PC til Mac, og jeg har ikke fortrudt det et sekund. Jeg kører selv enkelte Windows-programmer gennem Parallels, og de fleste kører fint. Men jeg har oplevet enkelte, der ikke kunne køre eller ikke virkede helt, som de skulle. |
"Mac eller PC?" - Det er jo nærmest et spørgsmål om religion og smag.
Det med om man er en rigtig grafikker med en Mac og ikke hvis man bruger PC ved jeg ikke rigtig om holder... I MediaMouse skrottede vi den sidste Mac for 2-3 år siden. I dag kører vi udelukkende på henholdsvis Windows og Unix-platforme. Og hvorfor så det? Først og fremmest fordi vi kan få mest rå power pr. krone ud af en platform som ikke er mac-baseret. For det andet kan det godt være at vores servere og arbejdsstationer ikke er shiny designer-aluminiums-kabinetter, men blot sorte kedelige maskiner med køling som larmer en hel del - men i og med at de sidder gemt væk i racks, så kan det være lige meget. Det som er interessant er hvor hurtigt de kan performe. Sidst men ikke mindst, så er der flere konsulenter og programmører som kan finde ud af unix og windows i forhold til Mac - hvilket absolut også kan være en afgørende faktor.
Men omkring valget af computer-platform, så vil jeg sige det meget enkelt: Hvis du godt kan lide Mac og gerne vil have en Mac, så køb en Mac - længere er den beslutningsprocess ikke .
Det som så kan blive spørgsmålet er hvilken Mac du bør vælge. Det er kun hvis du har brug for specifikke applikationer som kun kører under Windows, eller du har nogle helt specifikke behov, at du måske bør kigge på noget andet end Mac. Men når du som i din situation har set dig lun på Mac - så hop på vognen. Det kan være at du vil syntes det er det bedste valg du har truffet og fremover aldrig vil bruge andet end Mac. Det kan også være at dit behov ændrer sig om nogle år og du derfor skifter platform - eller går over til at bruge begge dele. You'll never know before you have tried it.... .
/Jesper