Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg starte op på Mac eller PC???

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er lidt en smags-sag. Hvis du har det bedst med at arbejde på PC, synes jeg ikke, der er noget galt i det. Og man kan også få bærbare PC'ere i lækre designs.

Mht. at køre Windows (og Windows-programmer)på din Mac, skal du være opmærksom på, at det altså ikke er ubetinget alle programme, der kører eller kører godt, de fleste gør, men sørg for at undersøge det, før du satser på det. Det tror jeg gælder uanset om du kører Parallels, VMWare eller Bootcamp. Sidstnævnte har desuden den ulempe, at du kun kan have enten Windows eller OSX kørende, de kan altså ikke køre på samme tid. 

Men jeg skal da også indrømme at jeg er en af dem, der for nogle år siden skiftede fra PC til Mac, og jeg har ikke fortrudt det et sekund. Jeg kører selv enkelte Windows-programmer gennem Parallels, og de fleste kører fint. Men jeg har oplevet enkelte, der ikke kunne køre eller ikke virkede helt, som de skulle.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:28

"Mac eller PC?" - Det er jo nærmest et spørgsmål om religion og smag.

Det med om man er en rigtig grafikker med en Mac og ikke hvis man bruger PC ved jeg ikke rigtig om holder... I MediaMouse skrottede vi den sidste Mac for 2-3 år siden. I dag kører vi udelukkende på henholdsvis Windows og Unix-platforme. Og hvorfor så det? Først og fremmest fordi vi kan få mest rå power pr. krone ud af en platform som ikke er mac-baseret. For det andet kan det godt være at vores servere og arbejdsstationer ikke er shiny designer-aluminiums-kabinetter, men blot sorte kedelige maskiner med køling som larmer en hel del - men i og med at de sidder gemt væk i racks, så kan det være lige meget. Det som er interessant er hvor hurtigt de kan performe. Sidst men ikke mindst, så er der flere konsulenter og programmører som kan finde ud af unix og windows i forhold til Mac - hvilket absolut også kan være en afgørende faktor.

Men omkring valget af computer-platform, så vil jeg sige det meget enkelt: Hvis du godt kan lide Mac og gerne vil have en Mac, så køb en Mac - længere er den beslutningsprocess ikke Smile.
Det som så kan blive spørgsmålet er hvilken Mac du bør vælge. Det er kun hvis du har brug for specifikke applikationer som kun kører under Windows, eller du har nogle helt specifikke behov, at du måske bør kigge på noget andet end Mac. Men når du som i din situation har set dig lun på Mac - så hop på vognen. Det kan være at du vil syntes det er det bedste valg du har truffet og fremover aldrig vil bruge andet end Mac. Det kan også være at dit behov ændrer sig om nogle år og du derfor skifter platform - eller går over til at bruge begge dele. You'll never know before you have tried it.... Geeked.

/Jesper

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 511
Fra  Jacob Leander ApS Skrevet kl. 21:31

Jeg er også en af dem der skiftede over til mac for et halvt års tid siden.. og har heller ikke fortrudt det overhovedet!

Eneste to små ting, jeg har lagt mærke til at jeg bedre kan lide ved Windows er:

- Når man klikker med Enter på en fil, så gør den så man kan omdøbe - her kan jeg bedre lide at man åbner programmet i windows

- Når man fx er ved at gemme en fil, hvor filnavnet allerede findes, så når "alertboxen" kommer og man skal rykke over på enten erstat fil eller anuller, så kan man ikke bruge piltasterne til at rykke frem og tilbage.

Det er to meget små ting - alt andet er meget bedre og har gjort at jeg kan arbejde endnu hurtigere på computeren og så kører den rigtig godt :) Det er i øvrigt en Macbook pro..

Google optimering (SEO og Google Ads)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:35

Nå ja - lige en sidste ting:  Det er forhåbentlig ikke værktøjet som definerer grænserne for din kreativitet.
Bare fordi computeren har et fedt design er det ikke ensbetydende med, at brugeren er super kreativ og kan finde ud af at bruge den optimalt.... Cool

/Jesper

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 22:05

Jeg ville allerhelst have en sony vaio i den dyre ende. De ligner science fiction med det seje logo. Min undskyldning for at holde nallerne væk, er at deres diske er ligeså hurtige som en influenzaramt gigtplaget snegl med fodlænker.

Men som jesper siger - det er bare værktøjer på nivaue med hammer og skruetrækker. Go for the gut feeling!

Apropos software, hvis du skal bruge noget Adobe Creative Suite et eller andet, kan du med fordel spare kroner ved at købe det direkte på adobe's hjemmefætter. Køb det som download. Så får du også et login hvor du kan downloade hele svineriet igen, hvis der nu er en idiot der spæner med din maskine på et tidspunkt (især hvis du hopper på bærbarbølgen). 

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 22:21

sandfær-andersen:

Men man kan nu også få ligeså stabile pc'ere, markedet er bare langt bredere, og derfor kan det være svært at gennemskue. Vores private pc kører på andet år uden problemer, og vi har generelt ikke haft problemer med pc'ere, men man skal være mere ind over mht virusprogrammer og lign. Jeg har på mac'en ikke problemer med hverken virus eller spam i stor stil, og jeg lægger da min mailadresse ud frit tilgængeligt, når det synes nødvendigt. Blandt andet her på amino...

Så fordi du kører Mac, så modtager din server mindre spam? Det giver jo ingen mening, og det er ihvertfald ikke din Macs skyld.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kasper Grubbe:
Så fordi du kører Mac, så modtager din server mindre spam? Det giver jo ingen mening, og det er ihvertfald ikke din Macs skyld.

Havde også studset lidt over den bemærkning hehe. Det er jo helt op til spamfiltret på severen, hvilke mail der bliver sorteret fra :)

Det er faktisk sjovt at den her mac/pc "krig" er ligesom den med kamerae, Nokin vs. Canon ... For ofte så er det grundlæggende råd hvad angår kamera: Prøv dem i virkeligheden, og køb det der ligger bedst i din hånd og virker til at fungere bedst for dig! (btw var det olympus, der virkede for mig)

Det er præcis det samme når det angår computere. Forskellen er efterhånden så lille at det bedste aggumentation for hvad du skal købe, er din personlige vurdering af produkterne.

Se forresten det nyeste hit fra apple her: 

Ham der kommer ca. 1.35 min inde i videoen er min stereotype på en mac-bruger hehe.  

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 574
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 02:03

Jesper Norbøll:

Nå ja - lige en sidste ting:  Det er forhåbentlig ikke værktøjet som definerer grænserne for din kreativitet.
Bare fordi computeren har et fedt design er det ikke ensbetydende med, at brugeren er super kreativ og kan finde ud af at bruge den optimalt.... Cool

/Jesper

Tak Jesper....
Glad for at der var nogen, som kunne tale lidt fornuftigt omkring kreativitet!

Til folk der mener at grafikere og andre kreative SKAL have en Mac... kan man jo tage en tur forbi en af mine favoritter hvad angår kreativitet:
http://www.ryanchurch.com og se hvordan han arbejder: http://www.ryanchurch.com/03HIW.htm
Citat fra site: It is important to remember that programs are just tools. The two most important parts of what I do are Good Design and Good Composition.

Når alt kommer til alt - Tager du en Mac og trækker en PC fra, er det eneste du står tilbage med: storytelling (a.k.a. tom luft og masser af egoer).

Disclaimer: Jeg arbejder på begge platforme, og det handler kun om hvordan dit workflow skal tilrettelægges... i bund og grund er de jo begge "personlige computere".

Venlig hilsen Emil Larsen
Vild med brætspil? - Sun Tzu Games

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:40

Uanset hvad er det nu nemmest at arbejde sammen på samme platform. Så hvis du har en kunde ærmet, som bruger mac, så vælg mac. Hvis kunden bruger pc, så brug pc. Jeg har selv siddet i tjek/udkørselsfunktionen på større trykkerier en del år, og der sker ofte uforklarlige ting, og skrifterne kan stadig skabe større problemer, når skidtet skal gennem en RIP.

Men jo, derudover er det mere religion end fornuft, der gør, hvad man vælger.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:42

Kasper Grubbe:

sandfær-andersen:

Men man kan nu også få ligeså stabile pc'ere, markedet er bare langt bredere, og derfor kan det være svært at gennemskue. Vores private pc kører på andet år uden problemer, og vi har generelt ikke haft problemer med pc'ere, men man skal være mere ind over mht virusprogrammer og lign. Jeg har på mac'en ikke problemer med hverken virus eller spam i stor stil, og jeg lægger da min mailadresse ud frit tilgængeligt, når det synes nødvendigt. Blandt andet her på amino...

Nøh, det har jeg da ikke skrevet. Jeg skrev bare, at jeg ikke får særlig meget spam. Hvorfor, kan jeg ikke svare på. Men jeg har ikke haft én virus på mac'en de sidste 3 år. Hvorfor er jeg principielt ligeglad med. Mit værktøj skal bare virke, som en anden også skriver... Og så skal det gerne være sjovt!

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)