Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

medarbejder har mistet kørekortet pga. spirituskørsel

Side 3 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville jo ikke lægge det op som en beskyldning, men som en forespørgsel......!

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 14:21

Peter - Revisor:
Jeg ville jo ikke lægge det op som en beskyldning, men som en forespørgsel......!

Jeg synes ikke det er så simpelt. Som steinway skriver, så er det vel rimeligt at forvente en god begrundelse på hvorfor man bliver bedt om at svare på om man lyver for firmaet, har et alkohol problem og i øvrigt kører dybt uansvarligt/ulovligt rundt i firmabilen. Det nytter jo ikke noget, at man som chef taler i metaforer om at "jeg har hørt en lille fulg (en af "dine" kollegaer du har betroet dig til) synge om du har et alkohol problem". Når så den ansatte forklarer at den eneste grund til beskyldningerne er sladderhankens stofmisbrug, pædofili og skattesnyderi skal chefen så også følge op på dette rygte?!

Dog er jeg naturligvis enig med dig i, at Kirsten MH som ansvarlig leder er tvunget til at forholde sig til de informationer hun har fået. Jeg synes generelt man som chef skal ignorere rygter og sladder,  men dette synspunkt er unægteligt svært at forklare hvis først medarbejderen i en brændert har kørt en hel familie ned i firmavognen.

Det er noget møg. Jeg vil nok gøre følgende: Sørge for at have kilden ved hånden og informere denne om at jeg nu tager en samtale med medarbejderen. Derefter indkalder jeg  medarbejderen til en snak og fortæller lige ud at jeg  har hørt fra en kollega omkring fradømmelse af kørekortet. Hvis medarbejderen benægter vil jeg bede min kilde om at sætte sig ind i mødelokalet. Samtalen vil fortsætte indtil jeg ved hvad der er op og ned.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:43

Nej..udvikler...ved godt den ikke er nem!

Det er svært, og vil da også mene, at det har betydning, hvilket forhold man har til medarbejderen.

Hvis man som chef f.eks. havde et meget tæt og åbent forhold til medarbejderen, kunne det nok

lette en samtale!

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:12

steinway:

Såfremt virksomheden var en børnehave og en kollega nævnte at en anden kollega var pædofil - skulle den medarbejder så også hives ind til samtale?

Eller måske hos en købmand - en kollega nævnte at en anden kollega tog af kassen - ville det også resultere i en samtale?

Hvis det var min børnehave eller min købmandsbutik ville svaret være et utvetydigt JA.

mvh Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:19

udvikler:

Det er noget møg. Jeg vil nok gøre følgende: Sørge for at have kilden ved hånden og informere denne om at jeg nu tager en samtale med medarbejderen. Derefter indkalder jeg  medarbejderen til en snak og fortæller lige ud at jeg  har hørt fra en kollega omkring fradømmelse af kørekortet. Hvis medarbejderen benægter vil jeg bede min kilde om at sætte sig ind i mødelokalet. Samtalen vil fortsætte indtil jeg ved hvad der er op og ned.

Helt enig - og hele vejen igennem i et anerkendende tonefald. Det er jo muligt, at der er tale om en misforståelse.
Jeg ville dog også på forhånd gøre mig klart, hvad konsekvensen af et mistet kørekort skulle være. Det vil være dumt at stå og famle efter ordene, når man bevidst åbner lågen indtil skeletskabet.

Den dårligste leder vil være den, der lukker øjnene og tænker: "Problemet forsvinder nok af sig selv..."

mvh Hans

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 08:18

Har i tænkt på jeres forsikrings betingelser?

Hvis den pågældene medarbejder køre gaffeltruck og påføre en anden medarbejder en alvorlig skade? Hvor står i så rent erstatningsmessigt hvis i lader en medarbejder uden kørekort føre truck hvor der færdes andre, uanset om det er på lukket område eller ej.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 09:32

34 år - ja, så må medarbejderen have været et stort aktiv for jer og I må have haft et godt forhold til hinanden gennem tiderne. Det ville være mit udgangspunkt.

Når man skal bruge sit kørekort i sit job, er det bestemt ikke en privatsag, om det kommer frem i lyset eller ej. Det skal frem i lyset. Jeg ville indkalde ham til en samtale ASAP og lægge ud med 'at hvis det er tilfældet at du ikke længere har et kørekort, må vi finde en god løsning på det, sålænge det står på'. Så burde han ikke være bange for at være ærlig.

Prøv at vurdere om der er en anden der kan tage over mht. kørsel i den tid og spørg også om der er noget I kan gøre, for at hjælpe ham, HVIS han skulle have et evt. alkoholproblem.

Jeg ved ikke om firmaet har et ansvar for, om han kører uden kørekort, men som arbejdsgiver ville jeg ihvert fald FØLE at jeg havde et STORT ansvar her. Så det skal I også tage med i overvejelserne, istedet for bare at lade som om I ikke ved noget og så at han måske tager bilen alligevel. Det dur ikke.

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 09:34

Hans Stokholm Kjer:

steinway:

Såfremt virksomheden var en børnehave og en kollega nævnte at en anden kollega var pædofil - skulle den medarbejder så også hives ind til samtale?

Eller måske hos en købmand - en kollega nævnte at en anden kollega tog af kassen - ville det også resultere i en samtale?

Hvis det var min børnehave eller min købmandsbutik ville svaret være et utvetydigt JA.

mvh Hans

Så sandelig også et megagodylt KÆMPE JA herfra. Hvad tænkte du lige? Hmm

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 10:27

Hej Kirsten

Spørg dog direkte. Det er jo en hjælp til ham selv at være ærlig her.

Når du har fået et svar. kan du jo tage den derfra.

På den måde, hjælper man alle.

Hvis han har såret følelser over en kollega har sladret, er det jo ikke

noget i forhold til hvad der kunne være sket.

Jimmy

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 10:50

Simona - Uniquebook:

Hans Stokholm Kjer:

steinway:

mvh Hans

Så sandelig også et megagodylt KÆMPE JA herfra. Hvad tænkte du lige? Hmm

Jeg tænkte såmænd at der ikke foreligger noget som helst konkret og blev jeg i situationen uberettiget konfronteret med den slags påstande ville jeg formentligt pakke mine sydfrugter da tilliden er væk - uanset om lederen i børnehaven naturligvis ville beklage mange gange eller købmanden selv ville forklare at det jo var hans levebrød der blev pillet ved.

Jeg kunne forestille mig at det var ordet pædofili og ikke købmand der fik jer op af stolen - hvilket er fuldt ud forståelligt, men situationen er den præcis samme. I vil hive en medarbejder ind til en samtale på et særdeles spinkelt grundlag. Enten siger han at der ikke er noget hold i anklagerne hvorved tilliden til en medarbejder der har været i virksomheden i en menneskealder bliver brudt samt til hans kollegaer der nu ved at man kan blive anklaget for stort set hvad som helst uden der nødvendigvis behøver at være håndfaste beviser.

Eller også kryber han til korset og fortæller den hjerteskærende historie hvori han har mistet kortet.

... eller også fortæller han at han har fået en betinget frakendelse og derfor naturligvis stadig kan udføre sit arbejde som førhen, men undrer sig over hvordan ledelsen har hørt historien og igen vil tilliden være væk.

Side 3 ud af 5 (45 indlæg)