Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

medarbejder har mistet kørekortet pga. spirituskørsel

Side 4 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er jo hvad der kan ske, men jeg ville nu ikke lægge det ud som en beskyldning. Jeg ville så tage en samtale med dem begge to og de ville få lov til at sidde overfor hinanden, for at få trådene redt ud. Hvis man er bange for konfrontation som leder er man en svag leder og dem findes der rigtig mange af. Det ville ikke gå i min virksomhed.

Om manden her pakker sine sydfrugter er et godt spørgsmål. Han er vel snart efterlønner og der er intet arbejde at få lige nu. Det er udelukkende for at hjælpe ham og ikke for at beskylde ham. og det skal man gøre ham klart.

Smile

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:11

steinway:
Jeg kunne forestille mig at det var ordet pædofili og ikke købmand der fik jer op af stolen

Næh, egentlig ikke. De to ting er, som du selv siger, fuldt sammenlignelige, omend pædofili da ganske rigtigt er en langt alvorligere forbrydelse end "kassedyk".

steinway:
Jeg tænkte såmænd at der ikke foreligger noget som helst konkret og blev jeg i situationen uberettiget konfronteret med den slags påstande ville jeg formentligt pakke mine sydfrugter da tilliden er væk - uanset om lederen i børnehaven naturligvis ville beklage mange gange eller købmanden selv ville forklare at det jo var hans levebrød der blev pillet ved.

Jeg tror, det kommer meget an på, hvilket forhold man på forhånd har opbygget til sine ansatte. Hvis "en samtale hos chefen" grundliggende betragtes som noget farligt, fordi chefen er en psykopatisk magttrold, så er tilliden væk på forhånd, og sydfrugterne ligger formentlig klar i tasken allerede. Er chefen derimod et inkluderende, anerkendende og empatisk menneske, vil der overhovedet ikke være noget problem. Der er jo ikke tale om en formel tjenestelig samtale - blot om en udredning af nogle fakta, der har betydning for arbejdet. De ansatte, jeg har haft gennem tiderne har aldrig vist tegn på angst, når de var kaldt til møde uden dagsorden hos mig.

mvh Hans

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 16:30

Hvis medarbejderen har været der i 34 år er det enten fordi han bliver betalt en særdeles fed hyre eller også er det fordi han er glad for stedet og vil derfor naturligvis ikke være bange for en samtale med chefen.

Nu skal jeg ikke kunne sige om det er den fede hyre der driver værket, men jeg vil tillade mig at gætte på at han er glad for arbejdet og at han kender arbejdspladsen særdeles godt. Han ved vel derfor også at ledelsen vil være særdeles forstående overfor hans situation og vil hjælpe ham igennem problemerne. Og når han ligger inde med den viden vil han naturligvis også tage kontakt til ledelsen og drøfte problemet med dem.

Hvis det er ledelsen der tager kontakt til ham vil tilliden blive brudt - dels medarbejderen og kollegaen imellem og dels ledelsen og de øvrige medarbejdere imellem.

De øvrige medarbejdere skal jo for fremtiden til at passe gevaldigt på hvem de fortæller hvad og hvornår.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:57

steinway:
Hvis det er ledelsen der tager kontakt til ham vil tilliden blive brudt

Det er lige præcis her, vi er uenige.
En ledelse, som får en sådan viden og ikke handler på den er en svag ledelse.
En svag ledelse avler dårligt motiverede medarbejdere.
Velmotiverede medarbejdere vil vide og have tillid til, at ledelsen reagerer, når der er en sag, der har med virksomheden at gøre og blander sig uden om, hvis en sag udelukkende hanlder om medarbejderens fritid. Husk på, at en mand i bil, men uden kørekort ikke blot er til fare for sig selv og virksomheden, men også kollegerne.

Den dag, hvor jeg har ansatte, som jeg ikke tør kontakte med mine ærlige meninger, fordi jeg er bange for, hvad de tænker - den dag gider jeg ikke have ansatte. Hvis ansatte er utrygge ved at blive kontaktet af ledelsen, har virksomheden for mig at se større problemer end en enkelt medarbejder med  et mistet kørekort.

mvh Hans

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 17:03

steinway:

Så længe det er andenhåndsinformationer kan det absolut ikke bruges noget.

Såfremt virksomheden var en børnehave og en kollega nævnte at en anden kollega var pædofil - skulle den medarbejder så også hives ind til samtale?

Eller måske hos en købmand - en kollega nævnte at en anden kollega tog af kassen - ville det også resultere i en samtale?

Ja, absolut. Det tjener ikke noget formål på en arbejdsplads at "lade som om". Tag problemet frem, belys det og se om der er fugls føde på det. Hvis ikke, så skal man have fat i noget dybere - hvorfor sladerer kollegaer om noget, der er løgn? Og hvis der er, så er både medarbejder og ledelse bedst tjent med at få det afklaret og komme videre.

Certificeret C5 forhandler. http://www.nordsoft.dk 

Sig du har set mig på Amino, og vi giver 10% rabat på timeprisen.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 17:07

Hans Stokholm Kjer:
Husk på, at en mand i bil, men uden kørekort ikke blot er til fare for sig selv og virksomheden, men også kollegerne.

Ja, men du ved ikke om han er uden kørekort.

Hvis han var en velmotiveret medarbejder ville han vel naturligvis gøre arbejdsgiveren opmærksom på bristen så denne ikke behøvede at komme luskende og arbejde via andenhåndsinformationer?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 17:10

Kort og godt - kommunikation ! Hvis jeg var i medarbejderens sko, og ikke turde at gå til min arbejdsgiver, ville jeg føle en stor lettelse, hvis min arbejdsgiver tog teten og bragte emnet på banen.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:12

steinway:

Ja, men du ved ikke om han er uden kørekort.

Hvis han var en velmotiveret medarbejder ville han vel naturligvis gøre arbejdsgiveren opmærksom på bristen så denne ikke behøvede at komme luskende og arbejde via andenhåndsinformationer?

Jeg kan ikke helt se problemet, fang medarbejderen på tomandshånd, smid en hurtig bemærkning om at du har hørt rygter om at han har mistet kortet, bed medarbejderen om en kommentar til sagen.

Hvis man "blot" mister kørekortet må man jo gerne køre videre i en kort periode, jeg mener det er noget med at man har 3 måneder til at få taget en ny køreprøve, og hvis man ikke få taget denne, eller dumper, så mister man kørekortet og skal starte forfra.

Så det behøver altså ikke være så "farligt"

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 18:43

Anders Christensen:
Jeg kan ikke helt se problemet, fang medarbejderen på tomandshånd, smid en hurtig bemærkning om at du har hørt rygter om at han har mistet kortet, bed medarbejderen om en kommentar til sagen.

Det er da et dybt useriøst forslag. Hvis medarbejderen har mistet kortet har han også allerede begået ulovligheder i firmabilen og er på vej til at blive fyret fra sit arbejde gennem flere årtier. Den vil du lige ordne med en hurtig kommentar ved kaffeautomaten, fordi du antager det nærmest kan løses af sig selv.

Andre mener at problemet blot løses ved at tilbyde behandling på firmaets regning. Det er fint nok man kan være gavmild overfor de ansatte på andres regning - i dette tilfælde arbejdsgiveren. Kirsten kan sikkert selv beslutte denne del af problemstillingen uden hjælp.

Jeg er helt enig med Hans(?) der skev at arbejdsgiveren skal have gjort sig klart hvad konsekvenserne i hvert enkelt tilfælde er inden samtalen går igang.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:54

udvikler:

Anders Christensen:

Det er da et dybt useriøst forslag. Hvis medarbejderen har mistet kortet har han også allerede begået ulovligheder i firmabilen og er på vej til at blive fyret fra sit arbejde gennem flere årtier. Den vil du lige ordne med en hurtig kommentar ved kaffeautomaten, fordi du antager det nærmest kan løses af sig selv.

Undskyld mit svar, jeg faldt over debatten og fik åbenbart ikke lige læst det oprindelige indlæg ordentligt.

Det er selvfølgelig ikke en holdbar løsning når det drejer sig om mulig spritkørsel, som har nogle noget alvorligere konsekvenser.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 4 ud af 5 (45 indlæg)