Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

medarbejder har mistet kørekortet pga. spirituskørsel

Side 1 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Vi har her i virksomheden en medarbejder som har været ansat i 34 år.

Vi har i ledelsen netop erfaret, at han i denne uge har fået besked om at han har mistet kørekortet pga. spirituskørsel. Det er kun kommet til vores kendskab fordi den pågældende medarbejder har fortalt det til én af sine 8 kollegaer. Han skulle være blevet stoppet allerede den 5. december 2008, men først nu have fået besked om promillens størrelse ud fra politiet blodprøve.

Da han normaltvis tidligere har hentet post om morgenen, kørt enkelte vareture, kørt truck og lastbil for os, er det jo en temmelig stor ændring i hans ansættelsesforhold. Desværre står der ikke direkte anført i hans ansættelseskontrakt at det er et krav at han har kørekort, men at han er værkfører og at han derudover udfører forefaldende arbejde.  Hvordan kan man som arbejdsgiver forholde sig, når han ikke henvender sig og "bekender sine synder" ?

Vi ønsker ikke nødvendigvis at afskedige ham, men er bare interesserede i at høre hvad man ville kunne gøre.

Kirsten

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 16:22

Da han ikke har sagt noget til jer er der intet at stille op - hvad han laver i sin fritid har I ikke ret til at få at vide.

Men mon ikke det giver sig selv næste gang I beder ham om at køre en varetur? Så burde han krybe til korset og fortælle om tingenes tilstand - med mindre han ikke har mistet kortet; det er jo trods alt andenhåndsinformationer I har fået.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 16:32

Jeg synes dette er en meget spændende problemstilling.

steinway:
Men mon ikke det giver sig selv næste gang I beder ham om at køre en varetur?

Hvad hvis han bare snupper vognen og kører afsted?

Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:38

Alt efter hvor stor hans promille har været er det ikke sikkert han har mistet kørekortet.. Skulle den have været mellem 0,5 og 1,2 har han formentlig fået en betinget frakendelse, der betyder at han godt kan gøre bil efter dommen, men skal bestå en teori og køreprøven inden for en hvis tidsgrænse. Mener det er 3 måneder. Hvis han dumper... ja, så har man problemet... så ryger kortet.. Men består han vil alt være som om intet er hændt.. bortset fra at han får en pæn bøde :-)

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:43
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Hej Kirsten,

Som en sagde, så er det en meget interessant problemstilling.

Hvis det er sandt, at han er frakendt kørekortet, så må han stadig godt køre gaffeltruck, da det idag ikke længere er et krav, at man skal have gyldigt B-førerbevis. Men hvis han har behov for at anvende bilen som del i sit arbejde, og ikke længere kan gøre dette, så mener jeg bestemt at der er gyldig grund til at afskedige ham. Begrundelsen vil slet og ret være, at han ikke længere kan udføre det arbejde, som han er ansat til. Og dette uagtet, at der står andet i ansættelseskontrakten. Tjek dette med et fagforbund eller arbejdsgiverforeningen. Det er jo derfor vi har dem.

Jeg mener desuden, at den fortielse er afskedigelsesgrund, hvis han kører så meget som en meter i bilen og er frakendt kortet. Så er det tillidsforhold, som der skal være mellem arbejdsgiver og arbejdstager brudt og så er det ud af vagten.

Dog ville jeg gribe det anderledes an. Jeg ville indkalde ham til samtale og snakke løst og fast om tingene. Giv ham mulighed for at gå til bekendelse og overvej, om han kan udføre opgaver, der ikke omfatter brug af køretøj. Det kan måske nok også være interessant at finde ud af, om manden har et alkoholproblem? Har han det, så er det nok heller ikke smart, at han fører gaffeltruck.

Jeg er personligt meget imod at opsige folk, medmindre de virkeligt har forbrudt sig mod regler eller har taget i kassen. Denne sag burde kunne løses i mindelighed og hvis I ellers har et godt personligt forhold til hinanden, så ville jeg ikke betænke mig med at spørge ham ret ud, om der er hold i sagen og bede ham fremvise sit kørekort og få sagen ud af verden.

Held og lykke med det. Det er en kedelig situation, men der bør kunne findes en god vej ud af den.

Mange weekendhilsner

Flemming

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

og hvis han har et alkoholproblem, så tilbyd at hjælpe ham af med det.... 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 17:10

Flemming1970:
Jeg mener desuden, at den fortielse er afskedigelsesgrund, hvis han kører så meget som en meter i bilen og er frakendt kortet. Så er det tillidsforhold, som der skal være mellem arbejdsgiver og arbejdstager brudt og så er det ud af vagten.

Ja, det er da klart afskedigelsesgrund at begå ulovligheder.

Jeg synes det er ganske svært. Som arbejdsgiver kan og bør man jo ikke sidde den slags informationer overhørig. Det er helt uacceptabelt at sende en medarbejder med frakendt kørekort afsted i firmabilen, men er det rimeligt at konfrontere medarbejderen med så private spørgsmål? Hvad skal man som arbejdsgiver foretage sig når medarbejderen derefter benægter frakendelsen og alkoholproblemet og spørger hvem af kollegaerne der har beskyldt ham?

Selv har jeg engang oplevet at en kunde ringede og beskylte medarbejderen for at have stjålet fra hende under udførsel af arbejdet (hun var ikke hjemme på tidspunktet). Det var meget overbevisende og kunden ønskede ikke erstatning men sine ting tilbage. Ligesom denne var det en kompliceret personalesag.

Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:33

Hej Kirsten

Jeg havde i 4år ansvaret for 250 medarbejdere på en virksomhed indenfor jern og metal. Der så jeg lidt af hvert.

Frakendelse af kørekortet var ikke usædvanligt. Hvis det var i firmabil eller i firmaets tjeneste, så var det ud af vagten. Hvis det var i egen vogn og i egen fritid accepterede vi det, men ønskede på ingen måde at skåne medarbejderen. Det vil sige, var man ikke i stand til at udføre sit job som sædvanligt, så var det også ud. Som anbefalet i tidligere indlæg så kontakt organisationerne for at få den korrekte ordlyd i en opsigelse.

Anderledes var det altid, hvis medarbejderen indrømmede et alkoholmisbrug - så er der tale om en sygdom, hvor jeg synes man som arbejdsgiver også har et ansvar for at hjæpe. Man skal dog ikke forvente at medarbejderen selv indrømmer et misbrugt. Vi konfronterede altid medarbejderen hvis vi hørte et rygte. Hvis det kun er et rygte skal det aflives straks og det er vigtigt at sende medarbejderne et signal om, at man som arbejdsgiver tager det meget alvorlig.

MVH Tom

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 17:49

Hej Kirsten

En lidt træls situation med sådanne rygter om en veteran medarbejder. Dels synes jeg at I har en udfordring i forhold til pågældende medarbejder - dels i forhold til øvrige medarbejdere som sikkert alle ved det - ledelsen er jo altid de sidste der hører "nyhederne".

Jeg mener ikke at I kan tillade jer at afvente situationen. Hvis medarbejderen kører afsted i arbejdstiden, så har I jo et eller andet sted et medansvar, idet I faktisk er vidende om det.

I skal hurtigst muligt - mandag - kalde manden ind til en snak. Stille og roligt sige at det forlyder at han har mistet sit kørerkort, og at det er I naturligvis nødt til at få afklaret. Hvis det er rigtigt så er I jo nødt til at drøfte hans arbejdssituation med ham og få afklaret hvordan det evt. vil påvirke hans arbejdsindsats. Afhængig af hvor socialt i er indstillet, var det måske relevant at drøfte om det var en enkelt "dummer" eller om det er et generelt problem, og om han har brug for nogen form for hjælp i situationen. Nu er det jo en arbejdsplads og det skal naturligvis også overvejes om han kan udføre sit arbejde uden et kørekort.  Hvis der er tillidsrepræsentant på arbejdspladsen vil det være oplagt at tage vedkommende med ind over.

Blot for at sikre sig, vil det desuden være en rigtig god ide, at skrive et notat om mødet og hvad i når frem til. Mere hvis der skulle komme yderligere ballade ud af det.

Venligst

Karsten

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 18:12

Så længe det er andenhåndsinformationer kan det absolut ikke bruges noget.

Såfremt virksomheden var en børnehave og en kollega nævnte at en anden kollega var pædofil - skulle den medarbejder så også hives ind til samtale?

Eller måske hos en købmand - en kollega nævnte at en anden kollega tog af kassen - ville det også resultere i en samtale?

Side 1 ud af 5 (45 indlæg)