Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS der køber enkeltmandsvirksomhed....bogføring

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, pludselig undrede jeg mig over hvorfor jeg egentlig var anonym.Cool

Ja, det hjælp ofte at køre tingene ud til ekstremerne (selvom mit eksempel med 124.999/1 kr. er reelt nok).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy!

Har været i lovgivningen mv. og spekuleret og spekuleret....jeg kan ikke lige greje den.

Jeg får besøg af en skatteekspert på mandag, og vil lige vende dine gode spørgsmål med ham.

Du hører nærmere.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter, jeg er nysgerrig . . .

PS: Kan man ikke sende PM længere?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy!

Ja...han kunne ikke svare på stående fod.

Jeg afventer et svar fra ham!*S*

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at slå nogle ting fast:

- Det vi taler om her er tilsyneladende nogle personer som ikke er familieforbundne eller koncernforbundne. Dvs. uafhængige parter. Glemt alt om gave. MEN: Hvis en anden part giver en højere kurs for anparterne ved kontant stiftelse end det Kenneth betaler for sine anparter kan det kun tages som udtryk for at man har værdiansat goodwill ved overdragelsen for lavt. Dvs. der ligger problemet ovre hos Kenneth.

- Jeg fatter ikke den måde man laver det her på. Uanset om man vælger at stifte og efterfølgende lade selskabet købe aktiviteten eller lave en skattefri virksomhedsomdannelse så mangler der penge og der skal laves et kontant indskud. Det kunne man såmænd også have gjort via en skattefri omdannelse. Så havde man ikke behøvet at gå i banken og låne  125.000 kr.

Kenneth - Jeg må indrømme at jeg syntes det er fuldstændig vanvittigt at I selv ligger og bokser med sådan noget fremfor at alliere jer med en revisor, for det har I tydeligt vist ikke gjort. 

Glem iøvrigt alt om A og B aktier i de beløbsstørrelser vi taler om her. Det kan kun give anledning til ballade senere  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent vi har skam fået rådgivning fra 2 forskellige revisorer og med vores situation opstillet har begge forslået at stifte kontant. At vi selv tager parten med at stifte, ja det må man jo lære af...men penge på revisor er der skam brugt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent..Hvorfor giver opdeling i A+B-aktier ballade senere hen, når stemmeretten er den samme?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter: Opdelingen vil jo medføre at anpartshaverne får forskellige økonomiske rettigheder og på et tidspunkt må man formode at de gerne vil ligestilles igen. Det sidestilles normalt vis med afståelse.

Modellen:

Umiddelbart er den problemstilling som Hillswalk fremkommer med og som er helt korrekt ikke så svær at gennemskue hvis vi sætter tal på, og det viser at skattemyndighederne relativt let og uden det større besvær kan beskatte Kenneth af et beløb på  80.000 kr. i form af avance på goodwill:

- Kenneth oplyser at hans enkeltmandsvirksomhed er 65.000 kr. værd og den indskydes i selskabet med denne værdi.

- Kenneth oplyser  at den ene anpartshaver erhverver 66% af anpartskapitalen til 65.000 kr. Den anden skal betale 65.000 kr. for kun 34%. Jeg formoder jeg har ret i at det er Kenneth der får de 66%.

- Når den anden anpartshaver vil betale 65.000 kr. for at opnå en ejerandel på 34% i selskabet kan det tages som udtryk for at selskabet repræsenterer en værdi på ca. 191.000 DKK  efter at denne har tegnet sig ind. Heraf udgør dennes indskud 65.000 DKK. Dvs. de 126.000 DKK kan henføres til den virksomhed som Kenneth har indskudt. Derved kan vi tale om at virksomheden (goodwill) er 61.000 kr. højere end det man rent faktisk har handlet virksomheden til. Peter har allerede konkluderet at der er skattepligtig goodwill på 25.000 kr. i de 65.000 kr.  Dvs. der fremkommer så en skattepligtig goodwill på 86.000 kr. som Kenneth skal svare avanceskat af.

Havde man istedet lavet en skattefri virksomhedsomdannelse ville det ikke udlløse nogen personlig avancebeskatning af Kenneth uanset værdiansættelsen af virksomheden. Der kunne komme en udefrakommende investor og nytegne anparter til en bragende overkurs uden at der ville ske noget.  

Man (Kenneth) ville få et selskab med en anpartskapital på 125.000 kr. og en egenkapital på 126.000 kr. (kurs 100,8) Efterfølgende nytegner den anden part så 64.300 kr. anparter til kurs 100,8 (i alt de 65.000 kr.), hvorved han opnår en ejerandel i selskabet på de 34%.

Realistisk set ville Kenneth her skulle stille med et beløb på ca. 20.000 DKK kontant idet der ved en skattefri omdannelse skal afsættes udskudt skat af goodwill i selskabet, men hellere det end at svare skat af et beløb på 86.000 kr. 

Det er hvad jeg lige kan se mig ud af men vi har jo ikke alle oplysninger i sagen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Realistisk set ville Kenneth her skulle stille med et beløb på ca. 20.000 DKK kontant idet der ved en skattefri omdannelse skal afsættes udskudt skat af goodwill i selskabet, men hellere det end at svare skat af et beløb på 86.000 kr. 

Kom lige til at tænke på "i går" da jeg havde lukket ned at han jo faktisk ikke behøver dette kontante indskud, idet man i stedet kunne sætte goodwill så der fremkommer en nettoværdi på de 86.000 kr. efter fradrag af udskudt skat. Det ville en revisor formentlig kunne svare at gøre i forhold til vurderingsberetningen, da man har en klar indikator af værdien i form af det "eksterne indskud".  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Se, det var noget i den retning jeg prøvede at skrive.

Når jeg alternativt kaldte det en gave var det fordi pengene ikke matchede, og SKAT kunne vel kalde det en maskeret gave (selvom de i princippet er uafhængige og dermed har modstridende interesser).

Men din løsning med skattefri omdannelse og efterfølgende kapitaludvidelse løser jo alle problemerne.

mvh
Tommy

ps: nattesøvn er vildt opreklameret

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)