Hej Knud,
Du er ikke alene, du deler din situation med mange andre virksomheder, annoncører og mediebureauer der arbejder med online markedsføring, placering af strategiske salgskanaler, salgs samarbejdspartnere og affiliate annoncering. Og selv store internationale mediebureauer sidder med lignende udfordringer som dig. (de er bare ikke så gode til at erkende det.) Og det gælder også bureauer der til dagligt arbejder professionelt med effektanalyser og marketing statistikker.
Der findes mange gode værktøjer, men det afhænger også af hvad du helt specifik skal opnå med det. Går ikke ud fra du har lagt alt i hænderne på fion.dk? Som henleder til at Du, nu, eller senere har behov for at verificerer al din trafik fra eksterne kanaler! Som du selv er inde på, er det ikke fordi du mistænker dem for fiktive besøg, men for at få et overblik.
Vi arbejder med både små og store annoncører, og selv hos de store annoncører (læskedriks producenter på internationalt niveau) forsøger at samle statistik i mapper på skrivebordet, har login til 7 medier der levere 7 forskellige statistikker med informationer på variable målepunkter, får 45 % af deres statistik levert i inbakken fordelt i excel ark, pdf filer, worddokumenter, html filer og rå data copypaged ind i mailen. Dette skal en kunde (annoncøren) forsøge at sammenligne med de statistik værktøjer de selv har til rådighed.? Ikke den store udfordring i praksis, udover at der er en manuel gentagelsesopgave, en bøvlet proces der tager tid, tid og tid.
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt, vil du gerne finde en løsning der sikrer dig information om hvor mange klik du har fået, eller hvor mange besøg der er gennemført til din side(shop), på en måde der giver dig et reelt billede af trafikken?
Hvad med salgssporing, eller konvertering fra klik til ClickThrough, klik til lead, klik til salg, hvem der har bestilt, hvorfra, hvor meget de har købt for i kr./øre. og hvilket annoncebudskab eller tilbud der har resulteret i responsen? Hvis det er interessant for dig kan du kigge på løsningerne fra TraceAd Analytics www.tracead.net , som er et projektstyrings software til virksomheder, der styre den kommunikation og marketing dom køre eksternt. Det kunne være et godt bud på dine udfordinger da de kobler hele den eksterne markedsføring ind i én samlet statistik løsning, der giver det totale overblik med det samme. Det kan bruges uden man er IT specialist eller marketing guru.
Alternativ kan du udnytte Google Analytics, som andre vist også har forslået lidt om her i din forespørgsel. Omniture www.omniture.com kan også være en mulighed. Begge disse værktøjer har helt klar deres fordel i hvad der sker når trafikken ér på din side. Men hvad sker der egentlig med den PUSH markedsføring du laver? Og her skal du nok supllerere op.
Afsluttende vil jeg også lige kommenterer lidt på verificeringesdelen af din trafik. På et eller andet tidspunkt vil du komme i berøring med "dårlig trafik" og det behøves ikke nødvendigvis og være fion.dks eller det medie du annoncerer hos´s skyld. Men måske en konkurrent eller bruger der vil generer dig. Det kan også være mediet direkte eller indirekte er skyld i dårlig annoncering, ikke kun på klik differencer, klik snyd eller fiktive tal, men det kunne også være med det vi i daglig tale kalder "Anders And" leads eller fake bestillinger. (nok mest relevant hvis man arbejder med handlingsbetalte kampagner.) Så i takt med din annoncering vokser (CPM, CPC eller Handlingsbettalte) bør du grundigt overveje mulighederne, men også huske at nettet har mange faldgrupper når det handler om online annoncering.
Håber du kan bruge ordene, og du får løst nogle af dine udfordringer.