Susanne det er sødt du svarer men i dette tilfælde forvirre dine 2 svar faktisk meget mere end de gavner. Du har ik præsteret at ramme rigtig med en eneste af dine råd desværre. Så vil anbefale at du for fremtiden svarer i ting du er 100% sikre på da der kan opstå meget store misforståelser med forkerte henvisninger eller oplysninger.
For det første når du registrerer et firma bliver du automatisk momsregistreret. Det er noget der foregår pr automatik og du skal blot udfylde de blanketter der er henvist til tidligere i denne tråd.
For det andet så skal du være opmærksom på at det ik er en fortjeneste på 50.000 kr men en omsætningsgrænse. Dvs omsætter du for over 50.000 kr indenfor en periode på 12 mdr i rap (bemærk ik kalender år men 12 sammenhængende mdr) så skal du momsregistreres.
Susanne det er sødt du svarer men i dette tilfælde forvirre dine 2 svar faktisk meget mere end de gavner. Du har ik præsteret at ramme rigtig med en eneste af dine råd desværre. Så vil anbefale at du for fremtiden svarer i ting du er 100% sikre på da der kan opstå meget store misforståelser med forkerte henvisninger eller oplysninger.
For det første når du registrerer et firma bliver du automatisk momsregistreret. Det er noget der foregår pr automatik og du skal blot udfylde de blanketter der er henvist til tidligere i denne tråd.
For det andet så skal du være opmærksom på at det ik er en fortjeneste på 50.000 kr men en omsætningsgrænse. Dvs omsætter du for over 50.000 kr indenfor en periode på 12 mdr i rap (bemærk ik kalender år men 12 sammenhængende mdr) så skal du momsregistreres.
Jeg forstår din omsorg og bekymring for forvirring, og jeg må indrømme, at denne tråd kan være lidt forvirrende, fordi der er flere svar på spørgsmålene, som ikke er identiske, og dermed må det ene være forkert. Jeg mener dog, at begge mine svar er helt korrekte. Både mht beskatning af indtjeningen som momsregistreret, og mht momsregistrering. Og min fodnote hvis man ikke momsregistrerer sig.
Jeg momsregistrerede mig via webreg den 14/6 2007 ifølge den kopi jeg sidder med (med specielt felt hvor du beder om at blive momsregistreret). Den 16/6 2007 fik jeg registreringsbeviset, dateret den 15/6 2007. Altså få dage efter.
Så jeg vil da gerne vide, hvori det er jeg tager fejl, specielt i mit første indlæg (Peter har jo bekræftet 2. indlæg). Hvis jeg tager fejl må jeg jo læse lidt mere på lektien
Hvis du lader dig momsregistrere, er det ligegyldigt, om du tjener 20.000 eller 100.000,-, salget skal tillægges moms, og du skal betale momsen med kr. 4.000, til Skat. Eu-momsen af købet (går ud fra det er et eu-land) skal oplyses til skat med kr. 2.000,- (men altså ikke betales).
Du har herefter er overskud netto på kr. 6.000,-, som du skal betale skat af.
Hvis du vælger ikke at momsregistrere dig, og dermed sælge produktet uden moms, skal du betale skat af hele beløbet, altså 16.000,-, som din faktura lyder på (20.000 ex moms). Du kan ikke som privatperson få fradrag for købet, og ej heller betale moms.
Susanne,
I tilfældet hvor han ikke er momsregistreret må tallene være
Hvis indkøbsprisen er 12.500 (de 10.000 + moms)
og salgprisen er 16.000 (da der ikke skal tillægges moms) så giver det da kun 3.500 til beskatning.
Puha... det bliver sværer og sværer art finde rundt i synes jeg, jeg er med på det med at registrer mig som firma og momsregistrer mig nu, men med hensyn til det med bogføring mm. er jeg lidt i tvivl...
I klare facts hvad for jeg ud af det?
Køber en ting til 10.000 ex moms. ved importør (som så er 12.500 incl moms.)
Sælger den til Fru Hansen for 20.000 incl moms
Så skal jeg ved moms afregning betale 4000 som jeg har fået ind minus de 2500 som jeg har betalt
4000-2500 = 1500 som jeg skal betale til moms afregning?
Hvor meget skal jeg så oplyse som fortjenste som jeg så skal betale skat af?
For hulen da også, mig har I da ikke været heldige med. I har naturligvis fuldstændig ret i hvad I siger. Jeg skal vist holde mig væk fra at besvare seriøse henvendelser kl. 3 om natten
Må jeg opfordre til at man lader være med at tale ned til folk på den måde som det her sker. Særligt set i lyset af at Susanne faktisk har givet flere særdeles præcise og korrekte råd her på Amino i den tid hun har været bruger.
Det er nemlig fuldstændig korrekt hvad Susanne siger. Man bliver ikke automatisk momsregistreret hvis man registrerer et firma. Som det også fremgår af det Susanne (og Peter) skriver så er registrering (startblanketten) andet end moms. Man kan lade sig registrere for A-skat, lønsumsafgift m.v. men markerer man ikke registrering for moms så bliver man altså ikke momsregistreret.
Mig bekendt har Susanne heller ikke udtalt sig om grænsen på de 50.000 kr. Det er spørgeren der oplyser at han ikke forventer at tjene mere end 50.000 kr.
Hvis alle øvrigt generelt fulgte den opfordring og lod være med at udtale sig om noget som de ikke er 100% sikre på, indenfor det område der hedder skat, moms m.v. så var der rigtig mange brugere herinde som skulle undlade at skrive, undtaget nogle få stykker som har fat i den langde ende ( herunder Susanne).