Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat, Moms mm.? Lidt hjælp til en ny?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino...

Hvordan og hvor ledes fungere det hvis jeg starter et enkelt mands firma? Jeg starter med at registre firmat, og får et cvr. nr?

Så køber jeg et produkt af en forhandler/importør til lad os sige 10.000 uden moms?

Jeg videresælger denne til Hr. og Fru Jensen for 20.000 inkl. moms?

Hvordan og hvor ledes med moms afregning når det er enkeltmands firma som ikke regner med at tjene over 50.000 første år men har det som en side gesheft.

hele firmaet, kan kører over privat konto'en? Så jeg hæver de 10.000 til produktet fra min privat konto og sætter de 20.000 ind som jeg får fra Hr. og Fru Jensen? og hvor meget overskud vil jeg få til mig selv i dette tilfælde?

Dette kunne jeg godt bruge lidt hjælp til for at få et indblik...

Mvh

Dan

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 02:01

Hej Dan

Hvis du lader dig momsregistrere, er det ligegyldigt, om du tjener 20.000 eller 100.000,-, salget skal tillægges moms, og du skal betale momsen med kr. 4.000, til Skat. Eu-momsen af købet (går ud fra det er et eu-land) skal oplyses til skat med kr. 2.000,- (men altså ikke betales).

Du har herefter er overskud netto på kr. 6.000,-, som du skal betale skat af.

Hvis du vælger ikke at momsregistrere dig, og dermed sælge produktet uden moms, skal du betale skat af hele beløbet, altså 16.000,-, som din faktura lyder på (20.000 ex moms). Du kan ikke som privatperson få fradrag for købet, og ej heller betale moms.

Mh

Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Nov 07
Indlæg ialt: 476
Skrevet kl. 02:04

Hvis det er hr. og fru Jensen du vil sælge til og ikke firma, så glem momsen og registreringen, så køber du varen for de 10.000 der bliver automatisk lagt moms på så det bliver 12.500 så sælger du varen til 20.000 det giver et overskud på 7500 dem skal du så oplyse på din selvangivelse.

Omsætter du for et størrer beløb(stadig under 50.000) ville jeg nok ændre min forskudopgørelse så skat ikke smækker dig over nallerne...

Tilmeldt 13. Jan 09
Skrevet kl. 02:09

Skal lige have en ting på det rene hvis jeg registrere et firma bliver jeg automatisk momsregistret eller er det 2 forskellige steder man skal det? og er begge dele gratis?

Problemmet er bare jeg er nød til at lade mig momsregistre, for at kunne købe ved forhandler/importør da han ikke vil sælge til privat person... Men det vel os en fordel at lade sig momsregistre for jeg får lidt udgifter til hjemmeside og annoncer og det kan jeg vel så trække fra på den måde?

Men tak for hjælpen det hjalp lidt på forståelsen...

Mvh

Dan

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Nov 07
Skrevet kl. 02:14

Du går ind her HER og registrer dig meget nemt.

Når du registrer dig som virksomhed bliver du automatisk moms registreretmener du selv skal melde det fra men det er der jo ingen grund til.

Tilmeldt 13. Jan 09
Skrevet kl. 02:18

Og det er ganske gratis?

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Nov 07
Skrevet kl. 02:21

Fulstændigt.

Mener der går en uge eller to så har du dit cvr. nr. men hæng mig ikke op på det.

Men når du har et firma skal der jo også et simpel regnskab til, dette kan gøres i et excel regnark emn det er der andre her inde der er bedere til end jeg.

Men held og lykke med det, må man spørge hvad du havede tænkt dig at handle med?

Tilmeldt 13. Jan 09
Skrevet kl. 02:25

Ja selvfølgelig, har også lavet en tråd om det tidligere, men det er at indkøbe alarm systemer med GSM moduller i (altså den kan sende sms og ringe dig op) og så sælge dem til hr og fru jensen med en montage og en vejledning i hvordan den virker... så jeg skal købe en alarm ved en forhandler/importør og så sælge den videre til hr og fru jensen som en samlet pakke... :) Men det er noget jeg vil prøve at have som et bi job for at se hvor meget gang der er i det. Men skal lige finde ud af hvordan det hele fungere med hensyn til et firma og sådan, er helt ny i det, så det en stor hjælp at få lidt svar herinde..

Mvh

Dan

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 02:33

jacobfrom:

Du går ind her HER og registrer dig meget nemt.

Når du registrer dig som virksomhed bliver du automatisk moms registreretmener du selv skal melde det fra men det er der jo ingen grund til.

Man bliver ikke automatisk momsregistreret, når man beder om et cvr.nummer. Man skal vælge hvad man vil registreres for, og herunder kan man så vælge moms, skat og alt muligt andet jeg ikke kan huske.

Man får cvr.nr. med det samme mener jeg, eller i hvertfald indenfor for få dage.

Held og lykke, og har du flere spørgsmål, er vi ikke længere væk end Amino ;)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 03:38

Det er ikke mere end knap 2 måneder siden jeg blev momsregistreret, så kan nogenlunde huske hvordan og hvorledes det foregik Smile

Først, så gik jeg ind og udfyldte den formular der tidligere i tråden er blevet henvist til. Denne printede jeg ud og sendte ind til erhvervs og selskabsstyrelsen og modtog cirka 1 uge eller 1½ senere et brev med mit CVR nummer i. Det var sådan lidt i korte træk Smile

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)