Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optimistisk oplæg til skattereform

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Seth Godin lavede et indlæg om det for nyligt, som er værd at læse.

"The reality is that this sort of journalism is relatively cheap (compared to everything else the newspaper had to do in order to bring it to us.) Newspapers took two cents of journalism and wrapped in ninety-eight cents of overhead and distraction."

Det er ikke avisen som sådan vi vil savne, det er journalisterne, som i den gamle avisstruktur alligevel kun udgjorde en meget lille del af det produkt man købte. Hvis nyhedsavisen havde kørt som værende kun online, ville der have været plads til ansættelsen flere journalister end nogen anden dansk avis, uden at det havde medført et tab på 1mio/dagligt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:01
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Tommy:

Hvis nyhedsavisen havde kørt som værende kun online, ville der have været plads til ansættelsen flere journalister end nogen anden dansk avis, uden at det havde medført et tab på 1mio/dagligt.

Nej, for så glemmer du stadig anden halvdel af regnskabet: Indtægterne!

Problemet for dagbladene er, at indtægterne online i dag slet ikke står mål med de overpriser de tager for trykte annoncer. Havde Nyhedsavisen kun eksisteret online og med samme trafiktal, så havde de heller ikke overlevet. Og de ville da slet ikke have haft råd til flere journalister som du skriver.

Du kan ikke medregne indtægter fra et format, hvis du dropper det format :)

De eksisterende dagblades største problem er, at de hænger fast i nogle kæmpe omkostninger til store fine kontorer og investeringer i et produktionsapparat der er ved at blive forældet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:46

Mikkel deMib Svendsen:

Tommy:

Hvis nyhedsavisen havde kørt som værende kun online, ville der have været plads til ansættelsen flere journalister end nogen anden dansk avis, uden at det havde medført et tab på 1mio/dagligt.

Nej, for så glemmer du stadig anden halvdel af regnskabet: Indtægterne!

Lad venligst være med at tillægge mig noget, som jeg ikke har sagt. Det må stå for din egen regning.

Min kommentar gik i al sin enkelthed ud på, at de enorme udgifter der er forbundet med trykning og distribution tilfører en meget begrænset værdi for modtageren. Ligeledes kan sportssektionen, restaurant-anbefalinger og meget andet, enten fjernes eller overlades til læserne da disse områder ikke kræver en journalist for at være relevante.

Jeg nævner heller ikke i indlægget, at de ikke ville være død af kun at være online, jeg sætter journalisternes uforholdsmæssige lille andel i udgifterne i perspektiv. Ud af de 30mio/mrd i underskud, bidrog de 50 journalister sandsynligvis kun med en udgift på omkring 2mio.

Hvad endte Nyhedsavisens ejere med at brænde igennem? 800 mio eller noget i den retning - for de penge kunne man holde en online tjeneste med 50 journalister og ikke én eneste indlægt kørende i 15 år. I løbet af den periode, skulle det nu nok kunne lade sig gøre at finde nok indtægtsmuligheder online, hvis folk er lidt mere kreative end bare at stirre sig blinde på salget af bannerannoncer.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:19
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du ikke kan klare at man komentere dine indlæg, eller dine mangler i regnestykker, så må du bare lade være med at debattere.

Jeg tror du skal kigge lidt mere ned i de regnskaber, for der er noget du åbenlyst slet ikke har forstået. Men da du ikke ønsker debat om det, så overlader jeg det til dig selv at finde ud af.

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 16:35

Interessant debat... jeg kunne ikke være mere enig i at det eneste fornuftige ville være at fjerne momsfritagelsen på dagblade uanset om det giver den indtægt på 2,9 mia. kroner. Lad dog markedsmekanismerne afgøre hvor mange dagblade der kan eksistere i danmark og så må det være op til de dygtigste at overleve.

Er der nogen som brænder inde med andre ideer til at føre en aktiv finanspolitik, så kunne det da også være spændende at høre lidt om?

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57

Når du ikke er i stand til at læse noget og forstå noget så simpelt som de to indlæg Mikkel, vil jeg give dig ret i at yderligere debat er ligegyldig.

God weekend.

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 18:49

Mikkel deMib Svendsen:
Min pointe med indlæget var blot to ting:

1) Det ville være helt rimeligt, at fjerne momsfritagelsen på Dagblade. I samme åndedrag kunne man så også fjerne den på taxakørsel og porto

Jeg kan huske dengang man fjerne tilskuddet til hjemmeservice og hele Berlingskes leder handlede om det dårlige ved statstilskud. Ikke eet eneste ord om momsfritagelsen som jo ikke er statsstøtte men "demokratistøtte" :-)

Mikkel deMib Svendsen:
Aviserne har således ret i, at fjernes momsfritagelsen vil mange gå konkurs. Hertil vil jeg så bemærke dels at det gør de nok alligevel - det er bare et spørgsmål om tid, og dels, at hvis en kommerciel dansk virksomhed ikke kan klare sig uden statsstøtte, så må den lukke.

Fuldstændig enig!

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)