Hej Fra egen erfaring på dette omårde så ved jeg det der kommer på tale er en medarbejderligendeforhold. Måden at kommer over dette problem er at din "medarbejder" også har x antal faktura timer hos en anden, med cvr nummer og jeres skriftlige aftale ikke indeholder ordet medarbejder. René |
Principielt kan du godt slippe afsted med at sætte din medarbejder på faktura, hvis du gør det rigtigt, men i praksis tror jeg ikke på, at det kan lade sig gøre.
Hvis det går galt - og det er efter min vurdering meget sandsynligt - risikerer du at betale både den høje betaling, der skulle kompensere for manglende lønmodtagerrettigheder, og at skulle honorere lønmodtagerrettigheder alligevel. Du kan komme i klemme med Ansættelsesbevisloven. Du risikerer at komme til at betale sygedagpenge med differencen mellem dagpengesatsen, som kommunen betaler, og medarbejderens høje løn. Du hæfter for medarbejderens skat, hvis hun ikke selv betaler den. Og så kan du lægge ATP og feriepenge oven i en løn på 1.5 x normalniveauet.
Der er ikke nogle faste og klare regler om, hvornår man er lønmodtager, og hvornår man er selvstændig, og resultatet kan godt være forskelligt i forhold til forskellige lønmodtagerrettigheder og i forhold til SKAT. Men der er nogle kriterier, som er fastlagt i retspraksis.
De vigtigste er
- arbejdsgiverens instruktionsbeføjelse eller mangel på samme
- placeringen af den økonomiske risiko og gevinst ved arbejdets udførelse (den såkaldte driftsherregevinst)
- lønniveau
- antal opdragsgivere og beskæftigelsesomfang
- pligt til at præstere arbejdet personligt
- placeringen af ansvaret for, at værktøj og materialer er til rådighed
- beskæftigelsesomfang
- om tilsvarende arbejde i almindelighed udføres af lønmodtagere eller af selvstændige
- om vilkårene for stillingen ligner vilkårene i almindelighed for lønmodtagere eller selvstændige
Det vil være op af bakke for dig at argumentere for status af selvstændig. Du har alle kriterierne undtagen lønnens størrelse imod dig og vil blive mødt med kritiske øjne fra alle retninger.
Efter min opfattelse står gevinsten slet ikke i et rimeligt forhold til omkostningerne og risikoen for at komme i alvorligt økonomisk uføre.
Ulrik Guldbæk
Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.
www.juridisk.biz