Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af den første medarbejder.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Fra egen erfaring på dette omårde så ved jeg det der kommer på tale er en medarbejderligendeforhold.

Måden at kommer over dette problem er at din "medarbejder" også har x antal faktura timer hos en anden, med cvr nummer og jeres skriftlige aftale ikke indeholder ordet medarbejder.

René

Venligst

René Buch

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 03:54

Principielt kan du godt slippe afsted med at sætte din medarbejder på faktura, hvis du gør det rigtigt, men i praksis tror jeg ikke på, at det kan lade sig gøre.

Hvis det går galt - og det er efter min vurdering meget sandsynligt - risikerer du at betale både den høje betaling, der skulle kompensere for manglende lønmodtagerrettigheder, og at skulle honorere lønmodtagerrettigheder alligevel. Du kan komme i klemme med Ansættelsesbevisloven. Du risikerer at komme til at betale sygedagpenge med differencen mellem dagpengesatsen, som kommunen betaler, og medarbejderens høje løn. Du hæfter for medarbejderens skat, hvis hun ikke selv betaler den. Og så kan du lægge ATP og feriepenge oven i en løn på 1.5 x normalniveauet.

Der er ikke nogle faste og klare regler om, hvornår man er lønmodtager, og hvornår man er selvstændig, og resultatet kan godt være forskelligt i forhold til forskellige lønmodtagerrettigheder og i forhold til SKAT. Men der er nogle kriterier, som er fastlagt i retspraksis.

De vigtigste er

- arbejdsgiverens instruktionsbeføjelse eller mangel på samme

- placeringen af den økonomiske risiko og gevinst ved arbejdets udførelse (den såkaldte driftsherregevinst)

- lønniveau

- antal opdragsgivere og beskæftigelsesomfang

- pligt til at præstere arbejdet personligt

- placeringen af ansvaret for, at værktøj og materialer er til rådighed

- beskæftigelsesomfang

- om tilsvarende arbejde i almindelighed udføres af lønmodtagere eller af selvstændige

- om vilkårene for stillingen ligner vilkårene i almindelighed for lønmodtagere eller selvstændige

Det vil være op af bakke for dig at argumentere for status af selvstændig. Du har alle kriterierne undtagen lønnens størrelse imod dig og vil blive mødt med kritiske øjne fra alle retninger.

Efter min opfattelse står gevinsten slet ikke i et rimeligt forhold til omkostningerne og risikoen for at komme i alvorligt økonomisk uføre.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

www.juridisk.biz

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:40

Ulrik...er det virkelig så kritisk!

Vi bruger free-lancere i stor stil, om de har en yderligere "arbejdsgiver" blander vi os ikke i!

Vi har nu brændt fingrene med et par ansatte, og vil helst køre med free-lancere.

Hvad vil du råde os?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:50

Peter - Du chokerer mig gang på gang Big Smile Men der er nu formentlig en forskel.

De freelancere, bogholdere mv. du benytter dig af har formentlig anden lignende beskæftigelse ved siden af. Pigen her bliver - læs - ansat i en tøjbutik. Uanset at hun eller en evt. ægtefælle måske har anden virksomhed ved siden, hvad man må formode jf. momsregistreringen, så vil det være meget svært at ændre det faktum at pigen er lønmodtager.

Prøv at tage udgangspunkt i de punkter som Ulrik har nævnt (som er helt korrekte) og sammenhold det med en pige som står i en tøjforretning ejet af en anden virksomhed. Hvordan vil man kunne ændre det faktum at pigen handler for virksomhedens regning og risiko og - i en provisionsaftale - kun har en økonomisk risiko i form vederlaget til hende selv.

Det man kan diskutere er om man kan tilknytte hende som B-indkomsmodtager. Dvs. fjerne sig fra lønmodtagerbegrebet men det er vanskeligt og i praksis umuligt når der ikke er tale om en kortvarig tilknytning.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:13

Bent...du behøver nu ikke være chokeret*S*

Jeg anser pigen som en form for vikar(jvfr. bemærkningen tilkaldevikar)og regner da med at hun har

eller får flere arbejdsgivere.

Så deraf mit forslag........!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:24

Peter - Revisor:

Bent...du behøver nu ikke være chokeret*S*

Jeg anser pigen som en form for vikar(jvfr. bemærkningen tilkaldevikar)og regner da med at hun har

eller får flere arbejdsgivere.

Så deraf mit forslag........!

Ja men der må jeg så give dig et råd indenfor rådgivningens verden: Tag aldrig noget for givet medmindre det utrykkeligt fremgår af det der er oplyst. Så hellere indlægge en forudsætning.

Hvem siger hun får flere arbejdsgivere. Der er måske som sagt bare tale om at hun eller manden har en virksomhed og godt kunne bruge denne ekstraindtægt men det ændrer jo ikke ved at ovenstående umiddelbart er at betragte som et lønmodtagerforhold. Herudover ændrer det at du måske står i 3 eller 4 forskellige tøjforretninger umiddelbart heller ikke ved at der er tale om et lønmodtagerforhold., idet der jo stadigvæk opereres for arbejdsgiverens regning og risiko.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 21:00

Hejsa!

Først:
Jeg er ikke ekspert i ansættelsesret - det har vi vores advokater til at holde styr på :-)

Dernæst: 
Nu er der blevet nævnt flere gange at hun jo faktisk kunne fungere ud fra vikarlignende vilkår..
Hvad hvis man ansætter hende på en tidsbegrænset kontrakt... hvad sker der hvis en medarbejder på en tidsbegrænset bliver gravid?
Hænger virksomheden så stadig på regningen?

Alternativt ansætte hende på en tre-måneders kontrakt, og herefter forlænge den igen..? Og igen? (max tre gange er det vist..) Jeg ved ikke om man kan kringle den på den måde.. men det var en idé! :-)

Mvh Christian :)

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 22:42

Hej Christian

Hvis man ikke spørger - så får man jo heller ikke noget svar (C:   - så fint nok!

For at besvare 2. spørgsmål først, så findes der en lov mod den slag. Lov om tidsbegrænset ansættelse - Jeg mener, at det er § 5 der omtaler forbud mod flere på hinanden gentagne ansættelser. I praksis vil ansættelsesforholdet blive betragtet som fast. - Så der er ikke så meget håb der.

Med hensyn til ansættelsen på tidsbegrænset kontrakt og betaling af barsel, så er man jo kun bundet i den tid medarbejderen er ansat. Problemet er jo nok, at det er meget svært at vide hvornår medarbejderen bliver gravid. Og er de det først, så vil det være mere sikkert at spille russisk roulette, end at begynde at ændre på ansættelsen.

Venligst

Karsten

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 23:03

Hej Karsten,

Jeg kan se at loven er blevet vedtaget i 2003.. lige et par år efter at jeg havde erfaring med vikar-verdenen, som kørte det koncept med at fornye op til tre gange i træk :-).. Så ja, du har ret! Den går ikke. :)

Så må min konklusion vel være: Ansæt en anden, der ikke er i den fødedygtige alder :-)

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)