Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 08
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Er helt ny indenfor bogføring, er ved at lære det... Når man laver en kassekladde i summa summarum, skal indtægter og udgifter skrives i samme kladde, men i den rækkefølge de kommer efter dato?

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:36

Det bestemmer du selv.

Summa sorterer automatisk.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 12:38

Ja, udgifter og indtægter skal i samme kladde. For nemhedens og overskuelighedens skyld bør du bogføre i bankdato-orden, så har du lettere ved at bankafstemme bagefter. Du kan også importere en csv-fil fra din bank, og på baggrund af den bogføre (under forudsætning af, at størsteparten af dine bilag går via banken).

Du KAN naturligvis også bogføre dine indtægter selvstændigt, hvis du blot gerne vil have et overblik over, hvilke debitorer der har betalt, men ellers ikke vil bogføre.

Mh

Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 6. Dec 08
Skrevet kl. 12:44

Tak for svar!

Endnu et spørgsmål; kan flere poster have det samme bilag? Som f.eks. en fakura der også indeholder fragt og derfor (nok) skal bogføres som to poster.

Mange hilsner

Faynai

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 12:49

Ja, et bilagsnr. bruger du til hele bilaget, uanset om der er 2,3,4 eller flere posteringer.

SusanneK.nu

Tilmeldt 6. Dec 08
Skrevet kl. 13:09

Tak endnu en gang for svar, Susannek!

Jeg har mange flere spørgsmål, men et af gangen... Wink

Hvis jeg skal boføre varesalg, sig f.eks. eks.jeg har solgt en kjole for 300 kroner inkl. moms. (Jeg sælger tøj) Skal den splittes op i tre poster? (Varesalg 240 kroner i kredit, Salgsmoms 60 kroner i kredit samt Kasse 300 kroner i debet). Jeg havde regnet med at det med momsen gik lidt af sig selv når jeg valgte s25 i posten under varesalg? Jeg ville gerne bogføre det som 240 kroner varesalg (+s25) og derefter kasse 300. Er det lidt for nemt for at være sant?

Hilsen Faynai

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:18

Når du sælger en vare, skal du lave en faktura. Denne faktura bogfører sig selv i Summa Summarum, ligesom i alle andre bogføringsprogrammer. Så det skal du slet ikke tænke på, medmindre du laver en manuel faktura, der f.eks. er betalt kontant. Så skal du debitere banken med de kr. 300,-, og kreditere omsætningskonto 1010 også med 300,- og angive momskoden. Så lægger momsen sig automatisk ned på salgsmomskontoen. 

Hvis du har lavet en faktura i SS, der er bogført, og kunden så indbetaler på din bank, skal du debitere banken, og udligne fakturaen. Det burde ske automatisk, hvis du i SS blot indtaster faktura nr. i bogføringslinjen.

Uanset hvad du gør, skal du aldrig bogføre momsen manuelt, det gør SS selv. Så du skal altid bruge bruttobeløbet.

Hvis jeg har misforstået dig, siger du bare til ;)

SusanneK.nu

Tilmeldt 6. Dec 08
Skrevet kl. 13:38

Nej da, du har forstået mit spørgsmål helt rigtig! Smile

Vil det sige, at jeg skal bogføre mit salg inkl. moms? Dvs med i eksemplet de 300 kroner?

Jeg synes det er en djungel det her med bogføring, men jeg er stadig, så jeg skal nok lære det! Det skal nok også gå med tanke på all hjælp jeg får her inde!

Tak!

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:42

Ja, du skal bogføre dit salg incl. moms. Du opererer aldrig med nettobeløb, det gør systemet for dig, medmindre du laver en faktura, så er det nettobeløbet du taster ind (kan ændres til bruttobeløbet i de fleste bogføringsprogrammer).

SusanneK.nu

Tilmeldt 6. Dec 08
Skrevet kl. 13:48

Tak!

Flere "dumme" spørgsmål... Hvis jeg nu bogfører de 300 kroner som salg og derefter debiterer banken, vil det sige, at jeg i rækken hvor jeg bogfører mit salg, skal vælge bank under "afstemningskonto"?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)