Ja, det er korrekt. Banken debiteres med de kr. 300,-. Så husk minus'et foran beløbet, hvis du har salgskontoen stående først. |
Hov - dobbelt indlæg. Man burde kunne slette et indlæg.
Ja, det er korrekt. Banken debiteres med de kr. 300,-. Så husk minus'et foran beløbet, hvis du har salgskontoen stående først. |
Bogføring for små og mellemstore virksomheder
Hov - dobbelt indlæg. Man burde kunne slette et indlæg. |
Hmm... hvis jeg laver et munus foran beløbet, springer beløbet over i det andre fælt, så at jeg lige pludselig har det samme beløb i kredit to gange? Tekst Kontonummer Moms Debet Kredit Afstemingskonto Varesalg 1000 s25 400,00 bank Varesalg 58000 400,00 ? Ser det rigtig ud som jeg har lavet det? Hvad mangler? Jeg kan se at der er et eller andet galt, men kan ikke finde ud af hvad... Kunne det evt. være muligt at på et tidspunkt lave en screendump af min første kladde (når den ær færdig) og sende den til dig. Det ville være dejlig, hvis du gad at kigge på den før jeg fik den bogført. Du får selvfølgelig betalt for det. Mange hilsner Faynai |
Først - glem hvad jeg skrev om minus før beløbet, eftersom du har både en debet og en kredit kolonne. Minus'et var hvis du kun havde 1 kolonne. Dernæst, ja, det er ikke rigtigt det du gør. Der er 2 måder at bogføre på. Enten i 1 linje eller 2 (flere) linjer. Hvis du bogfører 1 simpelt bilag, hvor der kun skal være 1 debet og 1 kredit, er det nemmeste af bogføre i 1 linje. Dit eksempel: Varesalg krediteres konto 1000 med kr. 400,- og debiteres modkonto "afstemningskontoen bank". Det gør du allerede i den første linje. I dette tilfælde skal du således slette linje 2, for du har allerede 2 posteringer, nemlig en debet på konto 1000 og en kredit på konto 5820 (bank). Du skal IKKE ind på konto 58000 og bogføre, da pengene er gået ind i banken. Hvis pengene ikke var betalt endnu, skulle du debitere konto 58000, og først når pengene går i banken, kreditere 58000 og debitere bank. Hvis du skal bogføre i 2 linjer eller flere, skal du aldrig have en modkonto (afstemningskonto) på. Samme bogføring ville se sådan ud med 2 linjer Varesalg kredit konto 1000 med kr. 400,- (med momskode s25) Varesalg debet konto 5820 (bank) med kr. 400,- Du er velkommen til at sende kassekladden, og det koster ikke noget. Jeg er på Amino for at lære, og for at dele min erfaring med andre. Mh Susanne
|
Tusind tak for dit lange, detaljerede svar! Jeg bliver klogere og klogere tak være dig Jeg kan ikke bogføre i 1 linje, da ss selv sletter beløbet i debet hvis jeg ifylder det samme beløb i kredit. Det virker som om den kun accepterer posten /beløbet én gang.i den samme linje? Men jeg kan bare bogføre i 2 linjer, ingen problemer. Men hvordan gør jeg f.eks. med en faktura hvor jeg har betalt et beløb for tøjet, et andet beløb for fragt og det tredje for paypal-afgift? Skal den bogføres i 4 linjer, de første tre i kredit og den sidste konto 5820 (bank) debet? Det er godt nok så pænt af dig, jeg må have lov at sende dig en screendump af min første kladde! Jeg mener heldigvis ikke det er så mange poster... Mvh |
Mht udenlandsk valuta venter jeg altid på, at pengene er indsat/hævet i banken, og så bogfører jeg det i DKK.
Jo, du kan godt bogføre det i en linje. Debet/kredit lægger sig på den første konto, dvs når du bruger konto 1000 f.eks. og krediterer med kr. 400,- og så bruger banken som afstemningskonto, så kan du ikke se, at systemet debiterer banken. Den gør det "bagom". Det er implicit, at når du debiterer den ene konto, bliver den anden krediteret, og omvendt (når man bogfører i 1 linje). Mht spørgsmålet om flere poster i en faktura. Nu skriver du, at det er beløb DU betaler, så er det en anden sag, så skal banken krediteres, og de andre 3 konti debiteres. Men ellers som du har nævnt, hvor du splitter op med debet på varekøb, fragt og gebyr-konti, og krediterer banken. |
Hmm... jeg tror faktisk jeg begynder at forstå det!! Det vil sige, at ved salg skal det se sådan ud: Tekst Kontonummer Moms Debet Kredit Afstemingskonto Varesalg 1000 s25 400 Bank Sig nu, det er rigtig... Selvfølgelig skal banken krediteres ved køb fra min side, det var mig der skrev forkert... Kan jeg i princippet ikke bare kreditere/debitere banken ved alle poster, eller skal kasse og giro blandes ind i det? De andre to muligheder forvirrer mig. Mange hilsner "Faynai" |
Det er helt rigtigt, som du har gjort :)
Jo, du kan godt bruge banken til alle poster, medmindre du rent faktisk har en kassebeholdning, som du putter penge i/hiver penge op af. Giro er vist ret forældet efterhånden :) Du har nok - eller bør have - en afstemningskonto, der hedder "Mellemregning" (skal ligge under Egenkapital, og ikke sammen med banken), da du muligvis vil have nogle udlæg, som du skal have refunderet. Det er altid godt at skille mellemregning og privat hævet ad, da du også senere hen vil skulle flytte nogle poster til/fra mellemregningen, fra f.eks. privat andel telefon, kørselsgodtgørelse m.v. Skidt og kanel hver for sig Også til dig vil jeg varmt anbefale et kursus i regnskabsprincipperne, regnskab, moms og skat hos Stahlberg.dk - da der vil komme ting og sager, som du vil være i tvivl om, såsom repræsentation, annoncering, sponsorater, blandede driftsmidler, telefon osv osv. Jeg gjorde mig selv den tjeneste at genopfriske tingene på hans kurser da jeg startede op som selvstændig, og det er hver en øre værd - og underholdende !! |
Hej Susanne! Så har jeg tid til at arbejde videre med min bogføring. Det hænger godt nok over mig, at få blive færdig med "skidtet" nu. Jeg startede min virksomhed i Juli og skal først til at starte med min bogføring nu. Jeg er nu færdig (tror jeg) med min kladde for august. I juli, havde jeg ikke nogen aktivitet. Må jeg have lov at sende en screendump til dig? Der er ikke så mange poster, ca 30. Hvor tit rekommenderer du, man bogfører? Kan det være en idé at lave en kladde for en måned af gangen og bogføre den i slutningen af måneden? Eller er det ikke ofte nok? Mange hilsner |