Du får ikke kun en pris! Men du får en præcis pris for hver motorstørrelse! Du ved hvad præcis de forskellige lakke koster, du ved hvad ekstra udstyret koster. Det kan bilforhandleren kun, fordi en bil og dens udstyr af standard, og de ved præcis hvor lang tid og hvad det kræver fx at montere et soltag på en bil - derfor kan de give en nøjagtig pris på det! Det kan en hjemmesideudbyder, kun hvis han sælger et standardprodukt - fx som tidligere nævnt simpelsite.dk.
...men hvis du tog til en bilfabrikken og bad dem, at lave en bil efter dit ønske, så vil de ikke kunne give dig en nøjagtig pris. Igen, hvis du ønsker en hjemmeside lavet lige præcis efter dine ønsker, så får du heller ikke en standard pris.
Et gennemsnit viser langt fra, det egentlig tidsforbrug - og derfor synes jeg det hurtigt kan vildlede en kunde.
Jeg arbejder udvikling af webapplikationer - som en masse andre også gøre. Jeg har dog ikke et CMS, som jeg sælger eller designtemplates, og derfor er det svært at give en pris. Jeg synes fordelene er større ved at ikke, at oplyse priser, i mit tilfælde, end der er ulemper.
Så jeg synes ikke kritikken kan rettes generelt mod alle virksomheder. Jeg synes selv det er irreterende, at fx leverandør af en konkret varer (en fysisk varer, som fx bildæk) ikke oplyser priser. Når jeg møder en sådan virksomheds hjemmeside uden priser, antager dem som useriøse og at de nok er ude på noget, da der mangler gennemsigtighed.
Dem der forestiller sig, at alle varer i verden bliver standardiseret på en måde så der kan gives standardiserede priser kommer til at vente længe. Meget længe :)
Nogle spilder deres tid med at vente - andre bruger den på at handle
Nogle spilder deres tid med at vente - andre bruger den på at handle
Oh, et guldkorn :)
Men jeg kan iøvrigt tilslutte mig koret af dem, der ikke sælger standardiserede varer. Når jeg skal lave et stykke grafisk eller industrielt design, så kan det tage lige fra 1 - 100 timer, alt efter hvordan en lang række faktorer passer sammen (eller netop ikke passer sammen) når man starter på opgaven - og det kan derfor altså bare tage lang tid at finde frem til en løsning, som er lige i øjet.
Det kan iøvrigt være et problem for kreative mennesker, hvad enten om man er kunster, designer eller udvikler at give et tilbud på sine ydelser - noglegange (desværre oftest for mit vedkommende) er den aftalte pris til kundens fordel - andre gange kan man være heldig, at man drømmer sig frem til en løsning i løbet af natten, og man er på den måde jo faktisk kommet sovende til det :) Man kan jo så diskuttere, om ens produkt derfor er blevet mindre værd..?
Jeg siger heller ikke at alle ydelser kan, men mange iværksættere ville være bedre stillet hvis de afsatte en bestemt mængde tid til en opgave og få dem lavet inden for den tidshorisont. Har f.eks en grafikker som laver logo'er, website designs og ligende. Han tør nemt skilte med sine pakke løsninger selvom om de ikke ligger i den lave ende og han har rimeligt travlt. Og ja det sker nok ofte at han ikke bruger alt den tid han afsætter til det, men løsnigerne ser ret fede ud og kunderne er tilfredse.
#Faran
Jeg håber vitterligt ikke du opfinder den dybe tallerken til dine kunder hver gang, men før eller siden har du nok en ide om hvad det tager af tid ;)
Jeg har fuld forståelse for at ting som konsulent ydelser og design af hjemmesider ikke kan sættes til en fast pris. Da jeg kiggede efter en ny leverandør af min hjemmeside, så jeg en som viste et par forskellige demosider både med og uden flash og diverse andre ting. Herefter stod der hvor lang tid der var blevet brugt på at lave designet og hvad det ville have kostet en evt. kunde. Detter er en super måde som vil få førstegangskøbere til at overveje den virksomhed.
Selvfølgelig er jeg klar over, hvor meget tid jeg skal bruge på nogle grundlæggende ting og dem får kunderne også oplyst, når de indhenter et tilbud. Problemet ved en prissættelse i sådan et tilfælde er, at det er bunden og hvor prisen starter fra. Hvis jeg skrev mindste priserne ved hvert produkt, men efter drøftelserne med en kunde, så kommer prisen til at ligge 200-300% højere, så sidder kunden med en fornemmelse, at skulle betale rigtig meget ekstra. Det er i hvert fald min erfaring og derfor skiltre jeg ikke med priser.