Mike Strizki’s har i 2006 bygget et hus til 500.000 $ der selv producere Hydrogen (Brint) til bilen, og til husets mini kraftværk. Det er ret sjovt! Huset fungere stadig og producere mere en d han har behov for! Se evt video her: Første gang jeg hørte om ham var i en udsendelse EcoTech S01 E03 om "Building Green". |
Det er ikke så meget et spørgsmål om man KAN lagre elektricitet, men om de omkostninger (praktiske og økonomiske) der er til lagreingen står mål med værdien af denne. Og videoen viser jo meget godt, at vi stadig er MEGET langt fra det mål. Han har jo 10 store tanke for at gemme hvad der svarer til bare 40 gallons benzin. Prøv at forestille dig hvor store landanlæg der skal til, for at gemme al den overskudsenergi, der produceres hver nat på de danske vindmøller :)
Dertil skal så, i et korrekt CO2 regnskab, også lægges den CO2 omkostning der er til fremstilling, opsætning og vedligeholdelse af et sådan anlæg. Det kræver energi at bygge det. Meget energi!
I Danmark vile det iøvrigt være praktisk umuligt at opstille et sådan anlæg i forbindelse med et privat hus - eller i hvert fald helt uøkonomisk. Dels er der hele investeringen, så er der spørgsmålet om hvor mange der synes det ville være pænt (og sikkert!) at have det store tankanlæg i forhaven, og endeligt skal man i Danmark normalt betale indkomstskat og moms af den energi man producerer. Det sidste kunne lovgiverne naturligvis ændre - men der er bare ingen i Folketinget som har foreslået dette, eller kæmper for det.
Såvidt jeg ved, er det iøvrigt ikke lovligt i Danmark helt at koble sig af elnettet og målerne. Jeg tjekkede det på et tidspunkt i forbindelse med overvejelser om at opstille en mølle - og så koble mig helt fra. Det fik jeg at vide, at man ikke må.