Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

DONG siger de ikke kan lager elektricitet!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mike Strizki’s har i 2006 bygget et hus til 500.000 $ der selv producere Hydrogen (Brint) til bilen, og til husets mini kraftværk. Det er ret sjovt! Huset fungere stadig og producere mere en d han har behov for!

Se evt video her:

Første gang jeg hørte om ham var i en udsendelse EcoTech S01 E03 om "Building Green".

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:33
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke så meget et spørgsmål om man KAN lagre elektricitet, men om de omkostninger (praktiske og økonomiske) der er til lagreingen står mål med værdien af denne. Og videoen viser jo meget godt, at vi stadig er MEGET langt fra det mål. Han har jo 10 store tanke for at gemme hvad der svarer til bare 40 gallons benzin. Prøv at forestille dig hvor store landanlæg der skal til, for at gemme al den overskudsenergi, der produceres hver nat på de danske vindmøller :)

Dertil skal så, i et korrekt CO2 regnskab, også lægges den CO2 omkostning der er til fremstilling, opsætning og vedligeholdelse af et sådan anlæg. Det kræver energi at bygge det. Meget energi!

I Danmark vile det iøvrigt være praktisk umuligt at opstille et sådan anlæg i forbindelse med et privat hus - eller i hvert fald helt uøkonomisk. Dels er der hele investeringen, så er der spørgsmålet om hvor mange der synes det ville være pænt (og sikkert!) at have det store tankanlæg i forhaven, og endeligt skal man i Danmark normalt betale indkomstskat og moms af den energi man producerer. Det sidste kunne lovgiverne naturligvis ændre - men der er bare ingen i Folketinget som har foreslået dette, eller kæmper for det.

Såvidt jeg ved, er det iøvrigt ikke lovligt i Danmark helt at koble sig af elnettet og målerne. Jeg tjekkede det på et tidspunkt i forbindelse med overvejelser om at opstille en mølle - og så koble mig helt fra. Det fik jeg at vide, at man ikke må.

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 11:36

Du har helt ret Mikkel

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 12:58

Super mange muligheder i at lager og opbevare elektricitet som hydrogen (Brint). Hvis vi forstiller os DONG byggede X antal anlæg rundt om i landet, kunne de i stedet for at sælge det overskydende elektricitet lager det. Om dage kunne de så nøjes med at producere en mindre mængde elektricitet.
Omkostningen til dette vil også bidrage til en billigere fremstilling af brændselsceller. Så vi endelig kan få billige biler med brændselsceller.

Som privat person ser jeg også muligheder i hans projekt:

Jeg forstiller mig faktisk at man let selv kunne fremstille et anlæg til ens eget hus. Med et solartag vil du kunne forsyne et normalt forbrug + en bil, selv på vores breddegrader.  Det eneste man skulle bruge er et El skab ca. 1m x 1m x 2,5m i sin garage. Her kan man frem stille både elektricitet og Hydrogen. Tanken skulle ifølge beregninger ikke være større en den de fleste i dag bruger til at holde fyringsolie. Her i kan lager ca. 1 uges forbrug. Det man skal gøre er at tanke sin bil, resten sørger system selv for. Jeg ville selv tilføje et par små 600 w husstands møller.

Systemet er faktisk ikke særlig teknisk eller særligt dyrt. Når jeg tænker på alle de penge man smider ud på et overflødig køkken og luksus biler!
Jeg er i hvert fald i gang med at undersøge støtte ordninger til sådanne et projekt. Hvis nogen ønsker at deltage eller har kontakter som kan være af interesse høre jeg gerne fra dem på remy@680.dk.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:50
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Solceller er fortsat en af de dyreste måder at producere el på. Da jeg tjekkede ville det koste ca 5 kr. pr kw/t - i modsætning til en mælle der kan levere det for under 1 krone og elselskaberne der sælger det for ca 2 kr.

Dertil kommer det areal der skal til at dække en almindelig husholding langt overstiger det tagareal der er til rådighed.

Så før vi har nogle MEGET billigere og MEGET mere effektive solceller er det bestemt ikke rentabelt - hvis man altså gør det bl.a. for at spare penge på energien.

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 14:02

For 320.000 kr kan man købe et tag med indbygget solceller. Dette kan levere tilstrækkeligt elektricitet og er samtidig næsten vedligeholdelsesfrit. Det fungere også som tag, og derved skal prisen du skulle af med til et tag fratrækkes. Desuden er det ikke noget der genere naboer, som det ville hvis du placere en V902 i din have Smile

Nano solceller er også en anden billig mulighed, men jeg tror mere på den anden løsning. Det ville være fedt at være 100% uafhængig, medhensyn til EL, varme og transport. Så ville jeg gerne poste 2 millioner ekstra i mit nyt hus Big Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:10

Prøv at regne på det - det har jeg gjort for vore hus vedkommende, og det hænger ganske enkelt ikke sammen med solceller. Ikke engang på 100 år ville det blive billigere end at købe energien, og så gammel regner jeg ikke med at blive :)

Nej, der går desværre nok nogle år endnu før vi har solceller der er billige og effektive nok.

Danmark VAR faktisk førende i denne forskning - indtil den nuværende regering kom til at stoppede AL støtte til solceller. En KATASTROFAL fejldisponering!

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 14:19

Hvis du snakker om polymere solceller fra Risø så har du ret i at Danmark har bidraget lidt til udviklingen. Men at vi skulle være førende i denne forskning ville jeg nok ikke tilslutte mig.. hehe

Men jeg regner ikke på om det kan betale sig. Jeg regner på hvad jeg vil give for at være 100% sikker på at jeg ikke betaler 1 kr. for noget. Jeg vil heller bruge 1 million på det end at købe en dyr bil. For hvis du regner på denne investering løber den jo heller ikke rundt Big Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:27

Biler er på ingen måde en investering. I hvert fald må det være den dårligste af slagsen :)

Alternativ energi investerer jeg i af to årsager: Dels for at bidrage til et bedre miljø og dels for at spare penge. Hvis ikke det sidste er opfyldt, så gør jeg det ikke - og det tror jeg gælder de fleste. Det SKAL kunne betale sig, og det kan solceller altså bare ikke i dag - men da helt sikkert om nogle år :)

Så mangler vi bare en lovgivning der gør, at man ikke straffes for at lave den type investeringer, som det er tilfældet nu.

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 14:30

Helt ening omkring lovgivning, den skal laves om. Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)