Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nye medarbejdere i Tøjbutik der siger op pr. SMS!!!!

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 30. Nov 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Så vidt jeg har forstået er den ansatte ikke berettiget kontrakt eller ansættelsesbevis som det vidst også kaldes, idet hun endnu ikke har arbejdet for dig en måned endnu.

Ansættelsesbevisloven § 1, stk 1 Denne lov gælder for alle lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1 måned, og hvis ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer......

Jeg ville nu nok, i dit tilfælde rådføre, mig med nogen der har lidt mere forstand på det. Og så er det selvfølgelig en opvejning om det er bøvlet værd.

 

Held og lykke

Mads

Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

En fuldtidsansat med 37 timer ugentligt og i en ikke-opsagt stilling skal have sin kontrakt indenfor 5 dage fra første arbejdsdag, ikke inkluderet weekend.

Som arbejdsgiver ville jeg nok følge det tidligere forslag om at stikke hende den rabat og så bliver der ikke involveret en Fagforening som så finder ud af at du ikke har haft givet hende en kontrakt...

Og få så indørt et regelsæt i dine fremtidige kontrakter som bekendtgører at det ikke er muligt at få nogle personalegoder før overstået prøveperiode.. - og så udlevér kontrakten Wink

Tilmeldt 18. Jun 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Se at komme videre - det vil ikke betyde ret meget for dig.

Du bør huske fremover at lave den kontrakt, for uden den har medarbejderen alle odds på sin side. Lad være med at forsøge at starte dialog med HK. Alene det at komme til et møde, udløser en bøde på 5.000,- og du vil tabe !!

Se hellere denne oplevelse som en billig lærestreg for hvordan du skal sikre dig fremover.

C.

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Lanther:

Hej

Jeg mener også at du bare burde lade hende få tøjet til billigere aftalte beløb og så ellers lade være med at tirre en evt. fagforening..

Manglende ansættelsesbevis i sig selv kan koste dig op til 10.000 kr og der vil arbejdsretten give den tidligere ansatte medhold, for det er ikke fagforeninger der kræver ansættelsesbevis, idet der foreligger en lov der siger, at du skal udfærdige en sådan inden x antal dage.

Læg dig ikke ud med en fagforening, for så dukker der mange andre ligegyldige ting frem imod dig og fagforeninger er simpelshen experter i at tryne små arbejdsgivere, for de har penge og magtmisbrug på dagsordenen. og praler gerne uhæmmet om dette på hjemmesiderne.

mvh



Helt enig med Lanther. Få bare sagen ud af verden og kom videre, så undgår du muligvis sager med det faglige system. Du står allerede til kr. 10.000 i bøde for manglende kontrakt. Så få lukket sagen Hurtigs muligt og vend dig til at lave ansættelse kontrakt inden medarbejderen laver det mindste i din forretning. Dette gælder også selv om det er en bydreng.

Thomas

Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 30. Nov 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie: jeg har ingen videre erfaring med ansættelseskontrakter, men jeg har lige tilfældigvis for nylig set på bestemmelserne vedrørende dette. På jobzonen.dk som du refererer til bringer de også bestemmelserne http://www.jobzonen.dk/For%20jobsoegere/Inspiration/Gode%20raad/Jobjura/Ansattelsesbevisloven.aspx.

af § 1 fremgår det "Denne lov gælder for alle lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Loven gælder ikke for personer, som er omfattet af sømandsloven"

og af § 2 "Arbejdsgiveren skal give lønmodtageren oplysninger om alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet, herunder mindst de oplysninger, der er opregnet i stk. 2, nr. 1-10. Oplysningerne skal gives senest en måned efter, at ansættelsesforholdet er påbegyndt."

Det er ikke for at være rasmus-modsat, men jeg er bare nysgerrig over hvor reglen om at der skal være udfærdiget kontrakt indenfor 5 arbejdsdage stammer fra?

Med venlig hilsen

Mads

Fra Kbh
Tilmeldt 24. Apr 08
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne prøve at kontakte HK som privat person, uden at nævne noget med dit firma eller lign. Evt. kan du angive at du står i hende situation og høre hvad de siger til det? Så får du svar på alle de spørgsmål, ganske gratis :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

patrickb:
Jeg tror også at vi "voksne" skal vænne os til, at de helt unge har et helt andet forhold til sms end os.

Hvad med så at vi fik de unge fortalt hvordan spildereglerne er form bare at acceptere de unge utålelige opførsel?

Mvh

Ravn

Fra Fårvang
Tilmeldt 30. Jun 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

patrickb:
Jeg tror også at vi "voksne" skal vænne os til, at de helt unge har et helt andet forhold til sms end os.

Hvad med så at vi fik de unge fortalt hvordan spildereglerne er form bare at acceptere de unge utålelige opførsel?

Mvh

Ravn

Jeg vil nu selv betegne mig som ung og det at sende en sms eller email for at sige man er syg er ikke andet end at være konflikt sky og ikke vil hører på eventuelle spørgsmål fra arbejdsgiveren.

Jeg synes det er for dårligt at man ikke har nosser nok til at ringe til en arbejdsgiver og fortælle ham/hende hvordan landet ligger.
Skal siges at jeg har intet imod at få en sms og så senere et opkald fra en medarbejder det er jo ikke alle som lige har lyst eller mulighed for at ringe kl 6 om morgenen når de har ligget og brækket sig hele natten.

Jeg ville få undersøgt det med kontrakten og så bonge hende for hele beløbet og tage eventuelle smæld fra fagforeningen hvis der kom nogen bare pga måden hun sagde op på. men nu er jeg også meget direkte og agrassiv i min måde at klare tingene på.

Mvh
Daniel Knudsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Standardbøden for manglende ansættelseskontrakt er så vidt jeg er orienteret kr. 5.000, men  kr. 10.000, hvis medarbejderen har lidt skade ved den manglende ansættelseskontrakt. Og siden der er en misforståelse omkring tøjkøb/salg, kan medarbejderen hævde, at hun har lidt et tab, fordi hun ikke havde forstået reglerne rigtigt: At tøjet kan købes med rabat i et rimeligt omfang. Hvis I havde lavet en kontrakt og givet til medarbejderen, som hun så ikke har returneret i underskrevet stand, ville det være en anden sag.

Det er helt klart, at kommer der ikke en lønudbetaling, vil medarbejderen blive nødt til at få hjælp udefra - og blive imødekommet fra sin faglige organisation. Så se at få beregnet lønnen for de dage, hun har været der og udbetalt dem samt feriepenge til feriekonto, så hurtigt som muligt. I lønnen kan I så modregne tøjkøbet (efter skat), og så se, om medarbejderen herefter gider slås for sin ret til at købe tøj med rabat.

 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)