Jeg overvejer at starte en lille enkeltmandsvirksomhed..! Men ville høre hvis dette nu bliver tilfældet og jeg får nogle til at lave hjemmeside, logo, reklamer osv for mig, må jeg trække det fra uden at have en indtægt. Hvis jeg som det første får nogen til at lave dette for mig, kan jeg så trække det fra uden at have udført noget arbejde for nogen? |
Trække fra uden indtægt
Okay..! Synes bare at jeg havde hørt at så længe jeg ikke havde en indtægt kunne jeg heller ikke trække noget fra. Og hvis hele første kvartal eller det første halve år går med at få stablet det på benene og jeg ikke har noget arbejde for nogle kunder, så kan jeg stadigvæk godt trække alle de udgifter fra som jeg måtte have i den periode? |
Mange nye firmaer har faktisk ikke ret meget andet end underskud de første 24-36 måneder... Det tager lang tid at få et firma Økonomisk stabiliseret... Der er vil altid være flere udgifter for en iværksætter end indtægter det første lange stykke tid.. (Dog er der selvfølgelig undtagelser).. Men ja, du skal selvfølgelig trække alle dine udgifter fra, såvel vel som lægge indtægter til.. |
Som sagt vil du som udgangspunkt altid få moms retur og kunne modregne et underskud i din indkomstskat af din øvrige indtjening. Men så alligevel ikke helt. Jeg har nemlig en bekendt, der slås med SKAT, da de ikke anerkender det underskud, han har haft i sin enkeltmandsvirksomhed igennem en årrække, og dermed ikke vil lade ham få fradrag for underskuddet mere. Seriøsiteten af hans virksomheds er heller ikke så høj, og efter 9 år med underskud er det måske meget forståeligt... Men igen: Som udgangspunkt skal du ej frygte - moms bliver refunderet og du får fradrag for underskud. :) |
9 år... Man må da sige at han ikke er til at få ned med nakken.... |
Hehe, det var også lige præcis min tanke... Kunne vi spørge hvilken slags forretning han driver? Mvh Lars |
Haha, nej. Men det skal retfærdigvis siges, at underskuddet ikke er ret stort.
Tja - han har samlet en del spøjse aktiviteter i firmaet, men for det meste er der tale om produktion af små film (og nej, ikke af den frække slags |
Jamen så lad mig være djævlens advokat i denne tråd og sige at Ronnie's svar er overfladisk med den information der ligger til grund for spørgsmålet. Ronnie kan have ret men kan lige såvel tage fejl. Dels er der forskel på de begreber, der ligger bag fradrag for moms og dels muligheden for at fradrage eksempelvis underskud i Skatten. At du kan få fradrag for moms er ikke det samme som at Skat vil acceptere at du trækker et underskud fra. Reglerne om moms er styret fra EU og reglerne om fratrækken af underskud er styret af Danmarks egen skattelovgivning. Om Skat vil acceptere dit underskud hænger sammen med hvad din virksomhed består i?, hvad er omfanget?, hvordan er virksomheden tilrettelagt mv?. HVis du googler lidt på Amino vil du finde de krav som SKAT stiller for at vurdere om det er selvstændig virksomhed du driver (Det er et emne som har været oppe af vende flere gange). Jeg vil give Ronnie ret så langt at hvis du opfylder kravene for selvstændig virksomhed - ja så accepterer man at der er startsudgifter i forbindelse med opstart. Men hvis du vil have et mere sikkert svar må der flere oplysninger på bordet. Klovn |