Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA selskab

Side 15 ud af 19 (188 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 06
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne godt tænke mig mere information om denne virksomhedsform. Jeg er interresseret i kilder som ikke forsøger at sælge et produkt.

Når man googler så finder man sider som beskriver de mange fordele men ingen belyser ulemperne.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:57

Det er jo fordi der ikke er mange - ikke SMBA-udbydere - som har "lyst" til at rådgive/beskæftige sig med disse selskaber.  Samtidig er det også udtryk for at der faktisk ikke findes særligt mange informationer om disse selskaber. Såvel på nettet som i selskabs-/skatteretten.

Prøv at læse Jacob Tøjners blog om SMBA selskaber.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:03

Forfatterne Carsten Fode & Noe Munck har skrevet "Valg af selskabsformer" som er en mursten, som behandler emnet indgående. Noe Munck & Lars Hedegaard Kristensen har herudover skrevet "selskabsformerne - en lærebog i selskabsret" som tillige behandler emnet.

Bøgerne er skrevet til det juridiske studium på Universitetet, men det er da et sted at starte.

Herudover finder du en artikel på Erhvervs- og Selskabstyrelsens hjemmeside som behandler emnet.

Lovgrundlaget er Lov om Erhvervsdrivende Virksomheder, som du finder på retsinformation.dk § 3 : § 3. Ved en virksomhed med begrænset ansvar forstås i denne lov en virksomhed, hvor ingen af deltagerne hæfter personligt, uden begrænsning og solidarisk.

- - das ist das...

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:04

Særligt

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Forfatterne Carsten Fode & Noe Munck har skrevet "Valg af selskabsformer"

beskriver fordele og ulemper... bogen findes på biblioteket...

Fra Thisted
Tilmeldt 6. Jul 05
Indlæg ialt: 279
Fra  Curabitur ApS Skrevet kl. 11:17

Kan man omdanne et eksisterende I/S til et Smba?

Kan man have et Holding Aps til at eje et Smba?

Kan man hvis man har gæld i firmaet, men har værdier for mere end gælden, omdanne til Smba?

Er ansvaret så begrænset til det samme som et Aps?

På forhånd tak.

www.Curabitur.dk-www.Boghthoft.dk-Bøgh ApS-www.forlaget-Legimus.dk

www.golfhouse.dk-www.kazambo.dk-www.selvudgiveren.dk  

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:40

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Muligvis er der skrevet af fra Thorbjørns website

Brug Copyscape.com og du vil se at Ejlers research er flittigt brugt blandt hans konkurrenter.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:44

golfhouse:
Kan man omdanne et eksisterende I/S til et Smba?

Ja, men man kan ikke omdanne skattefrit, dvs. lov om skattefri virksomhedsomdannelse kan ikke anvendes...

golfhouse:
Kan man have et Holding Aps til at eje et Smba?

Nej, der skal være mere end en ejer  - 1 holding og en anden person eller 2 holding

golfhouse:
Kan man hvis man har gæld i firmaet, men har værdier for mere end gælden, omdanne til Smba?

Ikke forstået...

golfhouse:
Er ansvaret så begrænset til det samme som et Aps?

ikke forstået helt. Selskabet er med begrænset ansvar, dvs. selskabet hæfter med det selskabet ejer, det kan være ingen egenkapital eller en egenkapital... Det er ikke helt enkelt.. læs min bolg om emnet

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 12:56

god og lærerig debat i denne tråd.

Jeg synes det virker som om at SmbA'erne har de udfordringer som ApS'erne havde i '80erne og '90erne, nemlig at der ikke er fuld tilld til dem som driftsform primært grundet kapitalkravet, eller hvordan opfatter i det?

Jeg har gennem årene set mange "sjove" selskabskonstruktioner, som enten har haft skattemæssig karakter, tabsbegrænsning, udskilning af aktiver og passiver, driftsaskillelse osv..

Man kan jo sige at en der opretter et selskab alene med det formål at svindle, naturligt vælger A/S eller ApS, da disse har bedre signalværdi i forhold til leverandører, banker mv. da egenkapitalen jo er "synlig", altså teoretisk eksisterende, om det fysisk eksisterer er mere tvivlsomt.

Det er mit indtryk at der altid er plattenslagere, og historisk er der jo både advokater og reviorer der har mistet retten til (officielt) at praktisere deres erhverv i danmark, som følge af stor kreativitet, og der er vi jo som lægmænd prisgivet.

dbh

Morten

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 23:55

I en virksomhed med en enkelt deltager giver s.m.b.a. ikke mening. I den situation bør man ofte vælge et ApS eller et K/S.

Et s.m.b.a. er meget bedre end et ApS til det, som et s.m.b.a. egner sig til, og omvendt.

Lidt polemisk kan man sige, at et s.m.b.a. en god ramme, hvis man i en virksomhed med flere personer gerne vil have vished for at virksomheden kan fortsætte nogenlunde upåvirket af partnernes skøre påfund. Det vil måske i højere grad gøre sig gældende i virksomheder, som er hobbyprægede eller filantropiske i et eller andet omfang.

Tilsvarende er et ApS et bedre valg, hvis man ikke prioriterer at beskytte virksomheden mod partnerne, men at beskytte parternes økonomiske rettigheder i foretaget  - og at beskytte parternes økonomiske retspositioner under den løbende drift og ved udtræden og ophør.

Et  s.m.b.a. er en god ramme om en virksomhed med en vekslende personkreds, hvor man gerne vil have frihed til at bruge egne aftaler omkring indtrædelse og udtrædelse af virksomheden uden at være tvunget til at bruge de ufravigelige regler, der gælder for ApS og A/S.

De kunne være 3 tandlæger, som gerne vil arbejde sammen med hinanden, men absolut ikke med hinandens kreditorer/arvinger. Man vil gerne sikre sig mod, at ens flinke kompagnon ikke lige pludselig en dag sælger sin del af virksomheden til sin umulige fætter. Bevares, det kan man da også i et ApS, men så skal den flinke kompagnon købes ud. I et s.m.b.a. kan man bare have en bestemmelse i vedtægterne om, at s.m.b.a. anparterne ikke kan overdrages, at optagelse af nye partnere kræver godkendelse ligesom det kendes i nogle foreninger, og at udtrædelse ikke udløser økonomiske rettigheder. Så er den på plads, hvis man ellers holder sig i passende afstand fra Aftalelovens §36.

Tandlægerne kunne også vælge en kombination, hvor de økonomisk interessante aktiver ejes i regi af et selskab fx et ApS, et K/S, et a.m.b.a. eller et andet s.m.b.a. med andre vedtægter, der kan gøres egnet til at være en god ramme om det økonomiske mellemværende ved ind- og udtræden og ophør.

Selve driften kan lægges i regi af et I/S eller et s.m.b.a., hvor fokus er på at sikre et godt samarbejdsklima mod især udefrakommende udfordringer som særkreditorer og arvinger. Her kan man et s.m.b.a. gå endnu længere og også beskytte partnere, der ønsker at fortsætte mod partnere, der ønsker at forlade samarbejdet.

En anden forskel på s.m.b.a. og ApS er, at man er relativt frit stillet med få udarbejdet helt konkrete vedtægter, som er skræddersyet til det foreliggende behov. Et ApS er på utroligt mange punkter bundet af på- og forbud i ApS-loven og i nuværende og kommende EU-direktiver.

Ønsker man eksempelvis at sikre arvinger økonomisk med såkaldte fantomaktier, dvs. en vedtægtsbestemt ret til økonomisk ydelse uden forvaltningsmæssige beføjelser af nogen art, så taler det for at vælge et s.m.b.a.

En anden ting, som heller ikke kan lade sig gøre med ApS, er at udbetale udbytte andet end ved den årlige generalforsamling. I et s.m.b.a. kan man udbetale udbytte månedligt, hvis det er det, man har lyst til, ligesom det er helt halal med ekstraordinære udbytter.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

www.juridisk.biz

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:30

Interessant indlæg Ulrik og interessant at se en juridisk rådgiver som selv bruger et SMBA:

• Jeg er enig i dine betragtninger om flerejede virksomheder. I et ApS er det vanskeligt at konstruere en struktur hvor anpartshaverne fakturererer et fælles ApS via egne selskaber. Dvs. en evt. skævdeling skal ske via løn. Det kan de derimod gøre i et K/S, et SMBA, eller et fællesejet I/S fordi beskatningen sker ude hos dem selv.
  • Hvad mener du med at et s.m.b.a. en god ramme, og giver vished for at virksomheden kan fortsætte nogenlunde upåvirket af partnernes skøre påfund. I et ApS er dette jo muligt ved at lade partnerne drive andre aktiviteter via andre selskaber. 
  • Jeg forstår heller ikke den med den vekslende personkreds. Mig bekendt kan man ikke i et s.m.b.a. optage nye investorer via nytegning o.l. Dvs. der taler vi afståelse for de bestående personer i SMBA'et, præcist som det kendes i interessenskabet. Der har man jo netop den frihed i ApS'et og A/S'et at ind- og udrtæden af nye aktionærer kan ske uafhængigt af de øvrige aktionærer.
  • Hvis jeg var tandlæge og havde været med til at oparbejde en anseelige værdi og goodwill i virksomheden/SMBA'et så ville jeg da aldrig acceptere en bestemmelse om at jeg ikke havde nogle økonomiske rettigheder (krav på udtrædelsesvederlag) hvis jeg trådte ud af samarbejdet.   
  • Din ide om at todele driften og aktiverne af værdi i to enheder er umiddelbart administrativ besværlig.  
  • Hvad er det for nogle forbud du tænker på vedr. vedtægterne.
  • Fantomaktier ? En fantomaktie er i bund og grund blot en aftale om bonus hvor en medarbejder o.l. får ret til en bonus eksempelvis svarende til den værditilvækst han ville have haft hvis han havde ejet et bestemt antal aktier. Det er sagt med andre ord - for at tage et populær-udtryk fra sambeskatningsreglerne - "skygge-aktier".  En arving vil jo iøvrigt aldrig kunne få en vedtægtsbestemt ret til en økonomisk ydelse uden skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser. Dvs. man opnår ikke nogle fordele herved.  
  • Vedr. det med udbytte: Må jeg lige bringe reglerne om acontoudbytte i erindring. Mange vælger herudover at deklarere udbytte og overføre det til en mellemregning med anpartshaveren/holdingselskabet.   

Men godt at se et fornuftigt og konstruktivt indlæg i SMBA diskussionen, hvor der tages fat i nogle helt centrale ting vedrørende SMBA'ets funktion frem for enkelte ting som kapitalkrav og anpartshaverlån.

To spørgsmål:

• Hvad vil man gøre hvis der på et tidspunkt opstår et ønske om at omdanne SMBA'et til selskab. Eks. fordi der står en investor i kulissen og godt vil købe selskabet i form af et A/S eller ApS. Svaret har fra nogle SMBA-debattører været at så værdiansætter man aktiviteten/værdien til 1 kr. Jeg formoder du er enig i at det ikke holder. 
  • Hvordan har du det med den usikkerhed som mange advokater og andre juridisk funderede personer har givet udtryk for vedr. SMBA'ets juridiske og skattemæssige stilling. Dvs. definering af SMBA'ets subjektive status ? 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 15 ud af 19 (188 indlæg)