Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en tråd med spørgsmål om dansk firma og bostad i Sverige

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg har nu søgt herinde til jeg er helt blå i hovedet, uden at være blevet klogere....

Min kone skal bruge et CVR nr da hun skal kunne sende fakturaer ud for nogle konsulent ydelser.  Vi bor i Sverige, jeg arbejder i DK, og min kone arbejder nu også i DK, men hun stopper når virksomheden starter op. Alle fakturaer hun skal skrive ud, bliver til samme virksomhed i DK, men selve jobbet kommer til at foregå hos forskellige klienter.

Så kommer spørgsmålene:

1) Skal der en DK adr til for at få et DK CVR nr ? Har læst både ja og nej rundt omkring.

2) Vil skatten være ren dansk når der nu kun er denne DK kunde ?

3) Hvad kan der trækkes fra omkring transport... brobiz ?, skal der regnes km-penge eller befordringsfradrag ?  og hvad når der køres rundt i DK fra klient til klient og der her evt modtages km-penge fra kunden ?

Håber at der en nogen der skal svare på denne specifikke sag.

På forhånd tak

Torben

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:33

Torben,

Det første spørgsmål er meget simpelt for EU-reglerne giver statsborgere fra de enkelte lande ret til at etablere selvstændig virksomhed i et andet land, og de har i den forbindelse ret til at opholde sig i et andet EU-land. Reglerme om den frie etableringsret gælder for alle EU-statsborgere.  -  Så det kræver ikke bopæl i Danmark at få et momsnummer.

På spørgsmål 2 - ja så vil Danmark kræve beskatning af den indkomst der kan henføres til Danmark.

Du skal i jeres tilfælde, hvor der kun udskrives en faktura være opmærksom på at SKAT måske vil vurdere at der ikke er tale om selvstændig virksomhed men derimod et lønmodtagerforhold.

Nogle af de kriterier, der indgår i SKAT's vurdering er:

Forhold, som underbygger at du driver selvstændig virksomhed

•   Man tilrettelægger, leder, fordeler og fører selv tilsyn med arbejdet.
  • Man har indtægt fra mere end én kunde.
  • Man arbejder for flere på én gang.
  • Man får først penge, når man er færdig med sit arbejde.
  • Man kan selv ansætte personale.
  • Man er selv ansvarlig for det arbejde, der udføres, og løber selv en økonomisk risiko.
  • Man har kun indkomst, hvis der kan opnås overskud ved arbejdet.
  • Man arbejder i eller fra egne lokaler og betaler selv udgiften til dem.
  • Man ejer selv det værktøj og de redskaber og maskiner, der bruges til arbejdet, og leverer selv materiale til arbejdet.
  • Man viser i reklamer, telefonbøger osv., at man er fagkyndig, og påtager sig et nærmere bestemt arbejde.
  • Man bærer ansvaret for en eventuel ulykke på arbejdspladsen.
  • Man bestemmer selv sin arbejdstid.
  • Man er moms- eller lønsumsafgiftsregistreret.
  • Man har eventuelt en særlig autorisation, bevilling eller tilladelse til det arbejde, man udfører.
  • Kundens forpligtelse over for virksomheden er begrænset til det enkelte ordreforhold

Forhold der taler for et lønmodtagerforhold

• Der er fastsat regler for, hvordan der skal arbejdes, og der bliver måske oven i købet førttilsyn og kontrol med arbejdet.
  • Man udfører kun ét bestemt arbejde for én bestemt kunde.
  • Arbejdstiden er fastlagt af andre.
  • Man har en (eventuelt tidsbegrænset) kontrakt om løbende arbejde.
  • Man har kun indtægt fra én enkelt kunde.
  • Man har krav på at blive opsagt med et vist varsel.
  • Man får en fast sum for hver time, uge eller måned, der arbejdes eller aflønnes på akkord.
  • Indtægten er overvejende nettoindkomst, dvs. at der ikke er udgifter til indkøb mv. af f.eks. materialer.
  • Andre afholder de udgifter, der er forbundet med arbejdet.

Henrik

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 21:41

Hej Klovn.

Tak for dit super hurtige svar.

Jeg havde godt læst noget omkring det med at det måske kan sidestilles med at man er lønmodtager, men hvis man for at kunne udføre det skal ha et CVR nr, og skal kunne sende faktura, så er der vel ikke andre muligheder ?

Ved du osse noget omkring transport tingene ?

Hilsen Torben

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:13

Hej!

Så man jo håbe at SKAT har samme vurdering! ;-)

Transporten vil være km-penge og bropenge vil jeg trække fra som en driftsudgift.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:40

Jeg er meget enig i det Klovn skriver men ud fra det som du oplyser så ligner den samarbejdskonstellation meget den form som flere IT konsulenter, er inde under: Man fakturerer - i vidt omfang - til samme selskab/virksomhed men udfører arbejde for flere kunder, i princippet uden at førstnævnte selskab/virksomhed blander sig. De formidler blot opgaven, og viderefakturer ydelserne. Det arbejde som udføres er et anliggende mellem virksomheden (hende) og pågældende kunde og det er hende, der har ansvaret i forhold til pågældende kunde. Jeg er selv inde under lidt af det samme som IT konsulenterne, bortset fra at der ikke er tale om formidling af arbejde men et rådgivningssamarbejde i form af et selskab som jeg  ejer i fællesskab med revisorerne, som i princippet blot er et viderefaktureringsorgan + en kursusvirksomhed.Er der derimod tale om at din kone udfører arbejde for denne virksomheds kunder, opererer i deres navn, og at det er dem der har risikoen bag arbejdets udførelse så er hun i farezonen.     

Er der derimod tale om at hun arbejder for denne virksomheds kunder og at det er denne virksomhed der har ansvaret er det en anden snak. Så er hun mere i farezonen. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 12:21

Tak for de sidste svar.

Jeg kan godt se, at det ligger lidt i gråzonen. Hun skal tage sig af klienter hvor hun sender en faktura på de timer hun nu bruger. Det er ikke faste antal timer og hun planlægger selv. Firmaet der skal betale for min kones faktura, er dem der videre fakturerer selve klienterne.

Jeg forstår dog ikke helt hvad der kan ske og hvorfor hvis man ikke skønner at det er en selvstændig virksomhed. Når man opretter et CVR nr, skal man vel ikke redegøre for andet end at man er en konsulent virksomhed, og hvad får Told og Skat ud af at nedlægge det senere hen ? Jeg var selv momsregistreret for nogle år tilbage og kørte som selvstændig vognmand, der havde jeg jo også kun en kunde, nemlig det kurer firma jeg kørte for, og alle der idag kører for budstikken osv må jo stå i samme situation.... hmmmm meget mystisk.

Er der lavet om på at man idag kan ha et CVR-nummer og ikke et momsnummer, eller er det stadig det samme som i gamle dage at man har det hele på en gang ?

Torben

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:45

Et CVR-nr er ikke nødvendigvis det samme som at man er blever momsregistreret. Du får i forbindelse med at du stifter  f.eks. et aps.  et CVR.nr. Men hvis nu selskabet ikke har momspligtig omsætning er det ikke nødvendigt at registrere det for moms.

Skat vil ikke være interesseret i at nedlægge firmaet hvis de på et tidspunkt skulle mene at der er tale om et lønmodtagerforhold fremfor selvstændig virksomhed.  Det kan f.eks. være at der flere skattekroner at hente for SKAT, hvis der er tale om et lønmodtagerforhold i stedet for selvstændig virksomhed.

Men alt hvad SKAT laver er ikke altid præget af logik. Deres arbejdsindsats bliver jo til en hvis grad styret politisk af de måltal som SKAT  får opstillet.

Klovn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:49

Klovn?

Har du tidligere været indenfor revisionsbranchen?

Synes, at du har mange gode og relevante indlæg.*S*

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:54

Peter,

Tak og i lige måde,

Cand merc.aud - master of tax law og tidligere skattechef i et børsnoteret selskab......  skiftede dog branche for 6 år siden og gjorde min hobby mad til mit arbejde (rejser og events).

Klovn

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 13:02

Klovn:
Men alt hvad SKAT laver er ikke altid præget af logik

Som det er beskrevet her så er det ikke selvstændig virksomhed, men derimod en lønmodtager, der med et momsnummer kan lave skattetænkning ved at komme ind under den lavere virksomhedsbeskatning.

Det virker da meget logisk at SKAT har regler der skal forhindre det.

Eller hur? (som de siger i Sverige)

/Michael

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)