Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en tråd med spørgsmål om dansk firma og bostad i Sverige

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt at man i en anmodning om bindende svar henleder Skats opmærksomhed på en problemstilling som de måske ellers ikke ville dykke ned i men omvendt har man i tvivlstilfælde ingen sikkerhed for at det også er holdbart. Fordelen ved at gøre det inden er at man selv, sammen med hvervgiveren kan justere aftalegrundlaget, hvis det viser sig at Skat er af en anden opfattelse end jer. Det er noget vanskeligere når/hvis det først er begyndt at rulle.

Men det jeg egentlig mangler her er at du skriver lidt mere om hvad hun rent faktisk skal lave, hvem der bærer ansvaret/risikoen for arbejdets udførelse (produktansvar) og hvad "mellemleddets" funktion udover at lave viderefakturering er. Hvem skal skaffe hende opgaverne og hvem er forpligtet i henhold til aftaler som indgås om arbejdets udførelse.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:15

Jeg har nok holdt lidt tilbage omkring fakta, da aftaler osv ikke helt er på plads endnu, men her er lidt mere info.

Firmaet min kone skal sende fakturaerne til (X) udfører opgaver for div kommuner. Kommunerne bruger (X) til alle mulige opgaver for unge med problemer. (X) bruger så forskellige selvstændige til at udføre nogle af opgaverne med disse unge. Typisk vil min kone blive tilknytet 3-5 klienter. Hun vil selv skulle planlægge alt ud fra de timer som kommunen har bevilliget på de enkelte klienter, men selve ansvaret overfor kommunerne står (X) selv for.

Håber at dette kaster lidt mere lys over tingene...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:40

Det gør det. Så er hun nok lidt tættere på at være lønmodtager/honorarmodtager end jeg umiddelbart vurderede, men jeg vil ikke 100% afvise det da mange IT konsulenter har lignende forhold.  

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 13:46

Ja, vi må nok bare se tiden an. Tusind tak for alle dine svar Smile

Hilsen Torben

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 21:12

Ej, jeg havde lige en ting mere...

Hvis nu vi siger at hun opretter sig som selvstændig erbverv, og gør det på en c/o adresse hos familie i Kastrup.

På de fakturaer hun sender bliver der skrevet eks

20 timer for Klient Olga fra Husum kommune

15 timer på Klient Else fra Gentofte

kilometer penge 342 km a 3,49.

Hvis de kilometer penge hun da opkræver kun dækker fra firmaet i Kastrup og rundt til de klienter hun besøger og hjem til firmaet igen (Firmaet hun skal fakturere kan ikke forsvare hun opkræver fra Sverige), hvad kan hun så gøre gennem sit eget firma ?

Kan hun så 

a) Skrive km godgørelse fra bopæl i SE og hele vejen rundt og hjem igen ?

B) Kun skrive km godtgørelse fra SE til Firma og hjem igen, da hun allerede har fået skattefri km-godtgørelse fra kunden ?

C)Kun befordringsfradrag fra SE til firmaet og tilbage igen ?

Torben der begynder at fatte lidt :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:39

Det er nok lidt lettere at forklare end det andet:

Hvad og hvordan hun fakturerer kunderne for kørsel er et anliggende mellem hende og de pågældende kunder, og det skal indtægtsføres som alle andre indkomster der faktureres, og der skal tillægges moms som på alle andre indtægter. Dvs. hun kan helt undlade at tage betaling for kørsel, fakturere 5 kr. pr. kilometer eller indarbejde et fast kørselstillæg. Det er noget de aftaler sig frem til. 

Den fradragsmæssige side af sagen er noget hun laver mellem sig selv og sin virksomhed. Det næste er så hvordan hun selv (virksomheden) får fradrag for kørsel. Det fradrag foretages i virksomhedens regnskab som alle andre udgifter.

Her er udgangspunktet at hun kan foretage fradrag med statens satser for erhvervsmæssig kørsel. Kørsel mellem hjemmet og en arbejdsplads er kun erhvervsmæssig hvis hun set over en vilkårlig 12 måneders periode ikke har kørt mellem boligen i Sverige og pågældende kunde i mere end 60 dage. Er hun eksempelvis kun hos pågældende kunde en gang om ugen ja så vil det være erhvervsmæssig kørsel, men ved to dage om ugen vil hun ramme loftet efter ca. 7 måneder. Herefter kan hun kun få almindeligt befordringsfradrag mellem hjem og arbejdsplads (ligningsmæssigt fradrag).

Kørsel mellem kunderne vil altid være erhvervsmæssig. Dvs. man kan undgå at ramme loftet hvis man forestiller sig at hun i ovenstående situation hvor hun rammer loftet blot starter og slutter hos en anden kunde, hvorved kørsel til og fra boligen sker til en anden kunde.

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 23:01

Igen mange tak for hjælpen. Nu er den ved at være der :-)

Det eneste jeg ikke lige er helt sikker på er, at jeg mener firmaet min kone skal fakturere talte om at der skrives skattefri km penge på fakturaen, men du skriver at det hele skal beskattes ? Er der noget der der er forskellige muligheder ved ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:10

Bent,

Konen bor i Sverige - opretter firma i Danmark med adresse i Kastrup. Vil dette ikke danne udgangspunkt for hendes kørselsfradrag.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:19

Det er lidt svært at sige hvad firmaet har ment. Måske er deres øvrige ansatte lønmodtager hvorved de tænker i lønmodtagerbaner. Det kan også være at de har anlagt en slags nettobetragtning hvor de siger at det hun fakturerer (og indtægtsfører) bliver modsvaret af det hun fratrækker.  men generelt er det jo sådan at ikke alle virksomheder/medarbejdere har 100% styr på hvordan man gør sådan noget. Ofte ringer de til revsioren herom.  

Henrik: Hvis man forestiller sig at hun møder på virksomheden i Kastrup hverdag, så vil al hendes kørsel til denne virksomhed fra bopælen og hjem igen være alm. hjem-arbejde kørsel og hun kan derved kun få fradrag for videre kørsel ud til kunderne. Også selvom hun måske har faktureret mere. Men som jeg læser det møder hun ikke på virksomheden i Kastrup, eller kan ihvertfald undgå det.  

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 08:38

Super.

Helt korrekt, planen er jo at hun slet ikke skal forbi virksomheden (med mindre hun en dag skal besøge familien som bor der).

Torben

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)