Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sponsorer eller lign. Søges til musik projekt.

Side 4 ud af 5 (42 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Den store kunst er, at kunne bruge 3 måneder i et studie på et enkelt nummer os så IKKE miste gnisten. Både Im Not In Love og Bohemian Rhapsody er gode eksempler på, at det godt kan lade sig gøre. Men det er svært, det indrømmer jeg. Og det er bestemt slet ikke alle sange der egner sig til det - nogle skal, som du selv siger, bare fyres af i første take - hele bandet.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 12:07

Det kræver så også at man har det fede nummer at arbejde med, som de 2 nævnte jo har haft. Jeg tror ikke på at man kan lave et dårligt nummer godt ved at producere på det. Pyramidespil bliver jo heller aldrig helt fede, fordi de får nogle flotte hjemmesider.

Sangskriverne er gud. Så kan producerne polere på diamanten, og tage æren sammen med sangeren (hvilket de ofte godt kan lide ) Bare så længe at branchen anderkender hvem der har guldet. Og det gør den

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:28

Man kan godt producere sig til et hit med udgangspunkt i middelmådigt materiale (for slet ikke at snakke om middelmådige sangere).  Det er der mange eksempler på hvert år på hitlisterne. Det er dog lettere med udgangspunkt i en rigtig god sang. Men den helt store kunst skabes normalt først når alting spiller sammen - den rette komposition, arrangement, tekst, performance og produktion. Det kan naturligvis også være stor kunst med en mand og sin guitar, eller en solo pianist. Men et nummer som I'm Not In Love tror jeg slet ikke havde fået den enorme succes, hvis de havde udgivet den oprindelige (efter sigende lidt kedelige) bossa-version. Og Bohemian Rhapsody i en rå version med akkustisk guitar og sang tror jeg altså heller ikke helt på :)

Iøvrigt er langt det meste af det der sendes ud på plader ikke kunst, efter min mening - det er underholding. Og al ære og respekt for det. Underholding er skam fint nok. Det er bare ikke det samme som kunst. Bare fordi noget kommer på plade er det ikke kunst. Mediet i sig selv skaber ikke kunsten. Krig og Fred er også mere kunst end Se og Hør, selvom begge dele kan betegnes som en "tryksag".

Det er ikke så tit at det er det jeg vil opfatte som rigtig kunst, der topper hitlisterne. Hvis man vil øge sine chancer for et kommercielt hit, skal man hellere satse på underholding frem for kunst. Den statistiske sandsynlighed er ganske enkelt større for at det lykkes. Jeg kan anbefale at læse The Manual af KLF for en uddybning af dette :)

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 12:46

Ja jeg tror det er middelmådige sangere eller andre middelmådige musikere du må tænke på. Men materialet kan ikke være middelmådigt for at lave et hit. Man kan SYNES det er det fordi man ikke bryder sig om det, eller synes det virker som en nem ting at skrive et hit.

Jeg vil vove den påstand at det er nemmere at blive mangemillionær som forretningsmand indenfor 5 år, hvis du gør ALT som du bliver bedt om og har lært. Men at skrive et hit .. hmmm.

Der er nogen der skriver det der one hit wonder, som ikke aner hvad de gjorde , bagefter. Og så er dem der har "The Gift" og som hele tiden arbejder videre med den

Jeg synes for eksempel at det Max Martin laver er KUNST. På samme måde som Jeff Koons laver kunst, eller som Andy Warhol gjorde. Der er ikke det store i det, men det rammer ned NU. Det er altid super aktuelt og giver folk hvad de vil have, næsten før de vidste de ville have det.

Jeg tror også man går meget galt i byen, hvis man tror at Bob Dylan (for eksempel ) og hans mangement ikke  ved PRÆCIS hvad de skal spille på af virkemidler og hvem deres målgrupper er osv. Det bliver bare holdt mere hemmeligt, da hans fans gerne vil leve videre i uvidenheden om at deres KUNSTNER også er en forretningsmand.

På det område har jeg VIRKELIG respekt for dem der siger : Ja vi producerer musik, vi er en fabrik. Men vi er fandme den mest spændende fabrik på jorden

Og ja en producer eller andre , kan sagtens, og gør det ofte, hjælper en sangskriver med at tage sangen derhen hvor den fungerer bedst. Altså ikke bossanova. Det betyder dog ikke at produceren kunne have lavet sangen fra start.

Jeg synes personligt at Britney Spears er anti.krist, men hold kæft hvor er det godt lavet. Det også en kunst. Dog ikke en kunst jeg ETISK bryder mig om. Men ikke destomindre en kunstart.

Og ja mange falder ned i den der med underholdning frem for æstetisk kunst. Og for mange er det lige præcis hvad der passer bedst for dem, for andre kommer de blot til at virke komiske. Fordi de kan simpelthen IKKE arbejde ud fra det udgangspunkt

Jeg tror at der nok skal være nogen der startede med at arbejde med de æstetiske, som aldrig fik succes, og som gik over i blid underholdning, og som endte med at tænke : Ah ha, det er sådan man gør

Min teori er : nej du fandt bare ud af hvad du var bedst til

Stor forskel

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 12:54

Det kommer så også an på hvad man definerer som et HIT. Det danske publikum er jo meget taknemmeligt, så på den konto er der lavet mange "hits" i DK. Som folk i USA og UK får grineflip over, så ringe er det i forhold til deres standard

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:56

Jeg kan høre vi ikke er helt enige om hvad kunst er - men det gør jo heller ikke noget.

Der er forskel på fascination, dygtig forretning osv - og så kunst, i min verden. Se og Hør er ikke kunst. Krig og Fred er det. Det er let nok. Men når vi nærmrer os midten har folk til alle tider diskuteret hvad der lige er kunst og hvad der ikke er. Jeg synes dog ikke der er noget pointe i helt at udviske forskellen i de to begræber, ved at inddrage alt der ligger på en plade som kunst. Det gør det som sagt ikke mindre agtværdig at det ikke er kunst. Underholding har jeg skam stor respekt for på samme måde som godt håndværk og forretningsmæssig snilde. Det er bare ikke det samme som kunst.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 13:04

Vi har begge en forkærlighed for det smukke og sikkert meget den samme smag.

Igen, jeg mener bare det er meget mere end et håndværk hvad Max Martin laver. Hvis det " bare " var det, var der fandme mange der ville lave det samme med samme succes. Og der er sgu mange der prøver, man kan bare tjekke myspace. Også mange med mange mange års erfaring som kan kan håndværket og som forretningsdelen af det. Men de er alligevel lysår fra

At jeg så heller ikke bryder mig specielt om det , er en anden sag. Og dybest set synes jeg også man burde forbyde at kalde det kunst. Og i det hele taget tror jeg at de sidste 10 år i musikbranchen og i kunstverdenen generelt, vil være 10 år som man vil skamme sig over i en evighed. 80`erne som man tidligere har gjort grin med, fremstår lige pludselig som en tid fyldt med store værker der betød noget for hele MENNESKER og ikke kun for kønsdelene

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 13:11

her er en god definition på kunst synes jeg :

"Der synes at være en enighed om, at kunst er noget, der kræver såvel en afsender som en modtager; noget, der søger at kommunikere, typisk på flere niveauer; noget, der kan tolkes, også typisk på flere niveauer; noget, der kun indirekte behøver at have afsæt i virkeligheden; noget, der er inspireret; og noget, der i vid udstrækning er funktionsløst, når man ser bort fra funktionen netop som kunst, som – meget bredt defineret – kan siges at være en øgning af den personlige og kulturelle selvforståelse "

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:15

Jeg synes stadig Storm P's defination af lunst er en af de bedste: "Kunst, er det man ikke kan. For hvis man kan det er det jo ingen kunst" :)

Det er sgu meget rammende. Det er det der "bigger than life" - noget der er mere end bare summen af det man hører eller ser. Det som kun få kan lave.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 15:29

hehe ja det passer meget godt :)

Der findes nu nok en del tøser som synes at Britney er larger than life, men lad nu det ligge. Vi er jo enige, det bare lige definitionen.

Og ja STOR kunst kan ikke opfindes, den kommer når den er klar. Man kan så gøre sig parat til at modtage den. Hvilket mange kunstnere prøver og gør

God weekend, min kat vil have opmærksomhed :)

Side 4 ud af 5 (42 indlæg)