Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andel af Spansk firma

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg er ved at starte et firma sammen med en kammerat der er bosat i Spanien (dansker).

Planen er at starte selskabet i Spanien hvor vi ejer 50% af selskabet hver. Men hvad er det smarteste for mig her i Danmark.?

- Skal jeg bare personligt stå som 50% ejer af det Spanske firma.

- Eller skal jeg starte et holding APS der ejer min anpart af det spanske selskab

På forhånd tak.

Claus Pedersen

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:23
Det afhænger helt af hvad jeres forventninger er. Hvis I forventer at trække hver en krone ud som bliver tjent i form af løn og udbytte er det umiddelbart ligegyldigt med at lave et holdingselskab, men hvis I gerne vil spare lidt op kan et holdingselskab være en god mellemstation. Det samme hvis I gerne vil have mulighed for at sælge aktier skattefrit efter 3 års ejertid via et holdingselskab. Herudover kan et holdingselskab være en god ting hvis du overvejer at starte andre aktiviteter. men det er svært at vurdere med så få oplysninger.

Nu skriver du at planen er at starte selskabet i Spanien (hvor din kammerat bor). Har selskabet aktivitet i Spanien eller andre steder i verden ? 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 20:39
Hej Bent

Tak for dit svar.

Jeg forventer ikke at trække hver en krone ud i form af løn og udbytte.

Måske i den spæde start vil vi trække noget af det ud vi ikke bruger på geninvestering i firmaet - men på sigt, hvis alt går som man håber og pengene vælter ind, så vil det være naturligt at spare op.

Jeg er selv mest tilhænger af at jeg starter et holding APS, hvor jeg kunne investere de midler der ikke trækkes ud i andre projekter. Jeg overvejer dog ikke at starte andre aktiviteter de første mange år.

Selskabets aktiviteter er Internet baseret og henvender sig til hele verden (både private og mindre virksomheder vil være kunder). Min kammerat er dansker, men kommer aldrig til at flytte til danmark permanent da han har stiftet familie i Spanien og lever for godt dernede i varmen  (lidt misundelig er man vel altid i det danske forårsvejr).

Jeg er også lidt i tvivl om de 125.000 der skal indskydes i et APS. Så vidt jeg har forstået kan det godt være aktiver af den ene eller anden slags. Men hvordan beregnes værdien af det indskudte. Eksempelvis har jeg arbejdet i halvandet år på at udvikle noget af det vi nu går i luften med. Denne software ville jeg sagtens selv kunne vurdere til 125.000 da jeg har brugt rigeligt med timer til at retfærdiggøre dette. Men er det godt nok?

Herudover har jeg købt computerudstyr for omkring 20.000 som jeg bruger til mit projekt. Dette kan jeg vel også bruge, eller??

Jeg synes jeg har set indlæg omkring omkostninger til oprettelse af et Holding selskab. Men det er vel "bare" revisor omkostningerne der er forbundet med det, eller??

Mvh. Claus Pedersen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:19
Hvis du kan få en revisor til at vurdere værdien af softwaren og øvrige aktiver til eks. 125.000 er det godt nok. Man skal bare være opmærksom på at driftsaktiver og i særdeleshed software regnskabsmæssigt skal nedskrives løbende og det kræver at der genereres nok indtjening til at man stadig kan opretholde en kapital på 125.000 kr. 

Du har så bare det problem at du jo afstår det du selv har udviklet til 125.000 kr. og derved fremkommer der en skattepligtig avance hos dig selv personligt. Har du en personlig virksomhed i drift vil du kunne omdanne den til selskab ved en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse hvorefter din kammerat kan nytegne anparter i aps''et. Hvis du efterfølgende afstår aktierne i forbindelse med stiftelse af et holdingselskab udløser det så skat. Løsningen her kunne være at din kammerat stiftede via et holdingselskab. Du vil så efterfølgende kunne overdrage dine aktier til holdingselskabet mod at få aktier i dette ved en såkaldt skattefri aktieombytning med tilladelse fra Skat.

Men nu tænker vi dansk. Når jeres aktivitet er world wide kunne der måske være ide i at I havde et udenlandsk driftsselskab, hvor kapitalkravene ikke nødvendigvis er lige så høje som i Danmark.  

Vedr. holdingselskaber har du i princippet ret: Det handler primært om revisoromkostninger. Dog skal man holde sig for øje at fritagelsen for revisionspligt ikke omfatter holdingselskaber og skal en revisor revidere et holdingselskab er han nødt til også at revidere det/de underliggende selskaber = Revisionspligt på det hele.

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 08:27
Tak for svaret.

Ok. Så vil det nok ikke være en god idé at bruge software som aktiv hvis det bare betyder at jeg skal svare skat af en fortjeneste på 125.000. Hvordan ser det så ud hvis jeg indskyder kapital lånt i banken, så er det vel den anden vej rundt at jeg kan modregne det i min personlige indkomst??`

Kan man nøjes med en bankgaranti på 125.000?? Der er ingen grund til at jeg har 125.000 stående på en konto i mit holdingselskab da der ikke kommer til at være nogle udgifter (bortset fra revisor som jeg gerne skulle kunne holde under det beløb).

Meningen er at oprettet driftselskabet i Spanien. Hvad angår kapital kravene så er de vist ikke helt så store, men det er for så vidt underordnet. Vi har ikke noget eksisterende fælles selskab (han har et SL (svarer til APS), men det er hans egen forretning).

Som jeg forstår det kunne jeg i tilfælde af et dansk holding selskab og et dansk driftselskab først oprette holding selskabet med de 125.000 og derefter bruge dem igen til at oprette drift selskabet med. Men hvordan forholder det sig med et dansk holding og et spansk driftselskab. Kan jeg gøre det samme der?

Med hensyn til revisionspligt så har vi en spansk revisor til at revidere det spanske driftselskabs regnskab. Hvis jeg så har et holdingselskab skudt ind, kan min revisor i danmark så ikke nøjes med at revidere mit holdingselskabs aktiviteter med baggrund i et foreliggende revideret regnskab på Engelsk?

Hvis dette er tilfældet er der så specielle krav til den spanske revisor?

Mvh. Claus

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:26
[
Ok. Så vil det nok ikke være en god idé at bruge software som aktiv hvis det bare betyder at jeg skal svare skat af en fortjeneste på 125.000. Hvordan ser det så ud hvis jeg indskyder kapital lånt i banken, så er det vel den anden vej rundt at jeg kan modregne det i min personlige indkomst??

Nej du kan få fradrag for renteudgifterne

Kan man nøjes med en bankgaranti på 125.000?? Der er ingen grund til at jeg har 125.000 stående på en konto i mit holdingselskab da der ikke kommer til at være nogle udgifter (bortset fra revisor som jeg gerne skulle kunne holde under det beløb).

Nej - Der skal stå 125.000 i værdier (kontanter eller aktiver). En bankgaranti er ikke et aktiv. Når strukturen er på plads står de 125.000 kr. eller nogle af dem netop i dine aktier i datterselskabet. Dvs. de penge du skyder ind til stiftelse af holdingselskabet anvendes helt eller delvist til at stifte datterselskabet eller købe aktier i dette. 

Som jeg forstår det kunne jeg i tilfælde af et dansk holding selskab og et dansk driftselskab først oprette holding selskabet med de 125.000 og derefter bruge dem igen til at oprette drift selskabet med. Korrekt Men hvordan forholder det sig med et dansk holding og et spansk driftselskab. Kan jeg gøre det samme der? Ja

Med hensyn til revisionspligt så har vi en spansk revisor til at revidere det spanske driftselskabs regnskab. Hvis jeg så har et holdingselskab skudt ind, kan min revisor i danmark så ikke nøjes med at revidere mit holdingselskabs aktiviteter med baggrund i et foreliggende revideret regnskab på Engelsk? Umiddelbart jo men det afhænger af omstændighederne - hvordan det ser ud - og pågældende revisor.

Hvis dette er tilfældet er der så specielle krav til den spanske revisor? Nej umiddelbart ikke men hvis det spanske regnskab ligner et husmorregnskab o.l. er det  nok de færreste revisorer der vil give en såkaldt blank påtegning (uden forbehold). 

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 20:40
Endnu engang tak for svar, Bent.

Jeg har nu snakket med en revisor i den virkelige verden og er ved at aftale et møde med en advokat der kan hjælpe med det praktiske.

MEN, hvorfor egentlig oprette mit holding selskab i DK. Et Spansk SL har et kapitalkrav på 3000€ (22.500,-) og mit driftselskab vil alligevel være i Spanien.

Er der nogen der har erfaringer med ejerskab af udenlandske holding selskaber?? Hvordan fungerer det i forhold til skattevæsen, selvangivelse etc.??

Med hensyn til løn, så er det vel uanset noget jeg skal trække ud af driftselskabet. Hvordan foregår det i forhold til det danske skattevæsen??

Mvh. Claus

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)