Hej Jeg er ved at starte et firma sammen med en kammerat der er bosat i Spanien (dansker). Planen er at starte selskabet i Spanien hvor vi ejer 50% af selskabet hver. Men hvad er det smarteste for mig her i Danmark.? - Skal jeg bare personligt stå som 50% ejer af det Spanske firma. På forhånd tak. Claus Pedersen |
Det afhænger helt af hvad jeres forventninger er. Hvis I forventer at trække hver en krone ud som bliver tjent i form af løn og udbytte er det umiddelbart ligegyldigt med at lave et holdingselskab, men hvis I gerne vil spare lidt op kan et holdingselskab være en god mellemstation. Det samme hvis I gerne vil have mulighed for at sælge aktier skattefrit efter 3 års ejertid via et holdingselskab. Herudover kan et holdingselskab være en god ting hvis du overvejer at starte andre aktiviteter. men det er svært at vurdere med så få oplysninger.
Nu skriver du at planen er at starte selskabet i Spanien (hvor din kammerat bor). Har selskabet aktivitet i Spanien eller andre steder i verden ?