Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det bare mig, eller?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis der er nogel enkelte slå/tastefejl, mangler komma eller stavefejl, tænker jeg ikke så meget over det.
Jeg synes ikke stavefejl gør så meget i en debat som her, som det ville gøre på en hjemmeside fx. - Det er jo ikke alle, der er her for at søge samarbejdspartnere, man bruger det måske mere som et chatrum, og så gør det vel ikke så meget..

Men hvis et indlæg er dårligt formuleret, så giver det da helt sikkert et indtryk af, hvordan personen er.. og hvis det er et indlæg, hvor nogen forsøger at sælge en vare, så skal der nok også lidt mere til end normalt for at overbevise mig om, at denne person har noget godt at byde på.

Her er der jo ikke andet førstehånds-indtryk, end det vi skriver til hinanden - De er lidt det samme, som hvis en person møder op og ser sjusket ud til et forretningsmøde, så kan man heller ikke lade være med, at danen sig et indtryk af, hvordan de er.. her får man også et indtryk af personen, hvis det de skriver er sjusket.

Jeg læser næsten altid et indlæg flere gange, for at være sikker på, at jeg ikke har skrevet noget som kan støde nogen kunder eller andre som måtte læse det - netop fordi jeg skriver med vores firmanavn og ikke bare som privatperson.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 16:43

Jeg er overbevist om, at de fleste er rummelige nok til, ikke at lade sig påvirke af fejl i indlæg. Det ville da også være en skam, hvis man ikke kunne deltage her, blot fordi man er ordblind eller lign.

Der er naturligvis enkelte situationer, hvor jeg selv ville lade mig påvirke. Hvis een der skulle skrive fx salgsbreve for mig, ikke var i stand til at formulere sig fejlfrit, så ville jeg nok 'springe' videre til den næste ;o)

Jeg må tilstå at den stil du lægger ud med, nærmer sig arrogance imo, men det styrer du selv. Jeg håber ikke at du kommer med smarte kommentarer og mister respekten, hvis du møder en gut på gaden, der halter. Hvis du ikke kan tage folk seriøst, blot fordi de formulerer sig dårligere end dig selv, så er det vist ikke dem der har et problem........den slags udtalelser siger rigtig meget om dig som menneske.

Jeg kan slet ikke genkende at indlæggene er uforståelige. Jeg tror at jeg maksimalt har læst 3-4 indlæg i min tid her, hvor jeg var i tvivl om meningen.

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 16:54

Hej Sandfær-andersen

Jeg kan prøve at fortælle en lille historie, som jeg har erfaret på Aalborg Universitet hvor jeg har gået i 4 år nu. På Aalborg Universitet foregår det meste i grupper. I de mange grupper jeg har været i, ser jeg tydeligt der forskel på mennesker. Der nogle der går meget op i stavefejl, der nogle der går op i indhold og der nogle der går op i begge.

Jeg sad i en gruppe engang, hvor en person i gruppen var ekstrem dygtig til stavefejl, komma, grammatik osv. Jeg var helt forbløffet over hvor godt det lød når hun rettede os andre. Men da det kom til at tænke logisk, tænke i større banner, tænke flere dimensioner sammen og hvorledes hele erhvervslivet hængte sammen, faldte hun pladask. Fokuserede hun på en ting, kunne hun sagtens forstå den. Men begyndte vi at få 2-3 teorier der hængte sammen med komplekse dimensioner, stod hun helt af.

Min pointe er, nogle går meget op i stavefejl og måske ikke er så gode til det indholdsmæssige. Andre går meget op i indhold, men er så ikke ret god til stavefejl, grammatik osv. Og nogle få er også skide god til begge dele.

Så jeg tror egentlig bare det handler om, hvilken måde man lige har det bedst med. Jeg tror det er de færreste der besidder begge egenskaber.. Men jeg skal ikke dømme hvilken egenskab vil være bedst at have, jeg tror bare det helt op til den enkelte person hvad han/hun har det bedst med. På en hjemmeside skal der dog ikke være stavefejl, men på Amino går det sgu nok.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16

Hej!

Jeg mener ikke, at det gør så meget med stavefejl i et forum.

Dog mener jeg, at der i forretningsverdenen mv. eller f.eks. en ansøgning ikke bør være stavefejl.

Dette har efter min mening intet med arrogance at gøre.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 17:28

Der tror jeg til gengæld at de fleste er enige, Peter ;o)

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 18:23

Jeg har arbejdet sammen med rigtig mange forskellige mennesker. De fleste af dem er gode til et eller andet, som jeg bestemt ikke er god til - måske en konkret arbejdsfaglig kompetence eller en mere overordnet social egenskab. Eksempelvis er jeg uhandyman med stort U og ville heller aldrig evne at tegne/male andet end tændstikmænd, sol, skyer eller måger formet som et 'm' - hvis jeg fik den udfordring.

På et forum som amino er det nemmere for mig at bruge mine kommunikationskompetencer end det er for håndværkeren eller den ordblinde, fantastisk talentfulde illustrator at bruge deres specifikke forcer. Derfor er det ulige hold, hvis man skulle bedømme debattørernes generelle kompetenceniveau på deres skrivefærdigheder.

Det er min mening Bettina, og jeg mener faktisk, at din tilgang tangerer det ubehagelige og ekskluderende.

Jeg kunne aldrig finde på at læse korrektur på mine amino-indlæg. Jeg er tekstforfatter og kommunikationsmand, men fordi jeg lever af at gøre sproget perfekt i udtryk og aflevering, når jeg arbejder som ekspert for en given kunde - så betyder det jo ikke, at jeg er blottet for taste- og tegnsætningsfejl, når jeg skriver små gule sedler til familien eller deltager i en privat-hobby-interesse-debat som amino.

Når man kommunikerer, gør man det på vidt forskellige niveauer og med forskelligt sigte. Jeg vil bestemt ikke efterstræbe, at mine indlæg på amino er fejlfrie. Det ville simpelthen gøre mig mindre aktiv på amino, hvis jeg skulle gennemlæse min egen kommunikation på en vidensdelingplatform som denne.

Når jeg leverer tekst og journalistisk arbejde, så gennemgår jeg slutresultatet med to gange korrektur, kundens gennemlæsning og godkendelse og slutteligt korrektur fra eksternt bureau: Det er fejlfri, målrettet og professionel kommunikation.

Tænk hvis man bare skulle gøre det halvt så godt som almindelig bruger på amino, det ville jo holde alle andre end os der har taget en boglig uddannelse fra at deltage. Det må for alt i verden ikke ske.

Når jeg laver tværfagligt arbejde med virksomheder eller partnere, så skynder jeg mig altid at gøre opmærksom på, at man i processen skal skrive på livet løs og glemme alt om tegnsætning og stavning. Det får folk til at føle sig sikre, og derfor bidrage uhæmmet til idéarbejdet og dialogen. Det skal aminoerne også føle sig, så debatten kan blive ved med at være livlig og motiverende for alle typer iværksættere - glem alt om stavefejl og grammatik, skriv til I får krampe!

(Mit bud er, at der er ca. 13 fejl i dette indlæg, men det er også skrevet for egen regning - i hast - og skal inspirere, ikke sælge;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:49

Jakodan:

Hvis der er nogel enkelte slå/tastefejl, mangler komma eller stavefejl, tænker jeg ikke så meget over det.
Jeg synes ikke stavefejl gør så meget i en debat som her, som det ville gøre på en hjemmeside fx. - Det er jo ikke alle, der er her for at søge samarbejdspartnere, man bruger det måske mere som et chatrum, og så gør det vel ikke så meget..

Men hvis et indlæg er dårligt formuleret, så giver det da helt sikkert et indtryk af, hvordan personen er.. og hvis det er et indlæg, hvor nogen forsøger at sælge en vare, så skal der nok også lidt mere til end normalt for at overbevise mig om, at denne person har noget godt at byde på.

Her er der jo ikke andet førstehånds-indtryk, end det vi skriver til hinanden - De er lidt det samme, som hvis en person møder op og ser sjusket ud til et forretningsmøde, så kan man heller ikke lade være med, at danen sig et indtryk af, hvordan de er.. her får man også et indtryk af personen, hvis det de skriver er sjusket.

Jeg læser næsten altid et indlæg flere gange, for at være sikker på, at jeg ikke har skrevet noget som kan støde nogen kunder eller andre som måtte læse det - netop fordi jeg skriver med vores firmanavn og ikke bare som privatperson.

Det er netop dét, jeg mener. Måske har jeg ikke formuleret mig korrekt, for mange har misforstået mig. Jeg må nok tænke lidt over, hvad jeg skriver.

Jeg synes også bare, det er synd, når et indlæg har så mange fejl, at man bliver i tvivl om, hvad der står. Selvfølgelig er ikke alle lige stærke på det område, og det er så sandelig heller ikke nødvendigt.

Men det er altid interessant at få en sådan situation, for så får man øjnene væk fra sin egen lille fagidiotiske verden og ser, hvad andre mener. Tak for det...

Fra Ribe
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 19:09

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Nogle af de bedste Aminoer laver flere ubetydelige slåfejl. Det generer slet ikke mig, så længe indholdet er godt, hvad det jo ofte er :-)

Den sproglige vinkel er selvfølgelig interessant og væsentlig, men man skal heller ikke at fortabe sig i detaljen, for så begår man en langt større fejltagelse. Det synes nogle at glemme.

Desuden synes jeg, at tiden er løbet fra dem, som ikke ved, at blog-mediet og andre internet-medier er præget af talesprog, som jo altid kommer til at virke lidt forkert, når det nedfældes direkte.

Men taler vi om hjemmesidetekst, brochurer eller lignende, så skal det altid være helt fejlfrit. Ellers udtrykker man en nærmest nonchalant holdning til sine kunder.

Mvh

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:51

Jeg synes, det er meget vigtigt, at offentlige medier som blogs, debatfora og lignende har plads til alle, som har noget relevant at byde ind med. Derfor synes jeg heller ikke, det er så vigtigt om et debatindlæg indeholder småfejl eller individuel stavemåde.

Nogle gange går "snakken" så hurtigt på nettet, at der ikke er tid til korrekturlæsning - og som flere også har anført, så hører det heller ikke hjemme her.

Men man undgår ikke, at fejl i sproget signalerer noget om, hvem man er - og ofte er de signaler der ubevidst tolkes helt ude i skoven i forhold til virkeligheden. Man behøver ikke være mindre intelligent, blot fordi man ikke kan stave. Jeg har gået på universitetet med to ordblinde. De kunne absolut ikke stave, men var alligevel kloge og inspirerende mennesker. Når vi lavede opgaver sammen, måtte vi andre yde en ekstra indsats på korrekturen - and so what?

Jeg er helt på linje med Marcus Janby, når det handler om professionel virksomhedskommunikation. Den skal bare være fejlfri.

Et andet sted, hvor jeg er irriteret over sprogfejl er i kommunikationen mellem skole og hjem. Skolen skal bringe vores børn i verdensklasse, lyder deres pralerier, men hvis dansklæreren ikke kan stave, signalerer skolen et problem. Jeg siger ikke, at en dårlig staver nødvendigvis er en dårlig lærer, men skolens og lærerens troværdighed svækkes, når lærerens egen faglighed ikke er på plads.

Jeg irriteres også, når journalister skriver sjusket. Så sent som i dag har jeg læst en artikel, hvor journalisten ikke kendte forskel på ligge og lægge.

Jeg selv læser ikke korrektur på mine aminoindlæg, så der er også fejl en gang imellem, selvom jeg arbejder på at opretholde en høj troværdighed på netop det punkt.

mvh Hans

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:48

Selvom der er mange stavefejl i et indlæg, så vurderer jeg ikke "værdien" ud fra dette, men derimod selve indholdet.

Men jeg vil da så også være så ærlig at sige, at hvis det er et indlæg som tydeligtvis er meget sjusket skrevet og formuleret i et SMS-agtigt sprog ("Hi jeg stor og manlre en t at tryk. Kan du hjælp?") , så er jeg altså sprunget videre til et andet indlæg.

/Jesper

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)