Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Priser på bogføring/revisor???

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu har jeg længe siddet og kigget med i diskussionen omkring priser på bogføring og årsregnskab. Dertil er der nogle ting der undre mig.

Jeg har ikke lavet dette indlæg for hverken at angribe nogen eller forsvare nogen. Det er kun gjort på grund af min nysgerrighed.

1. Hvordan kan I kollegaer give en pris ud for så sparsomme oplysninger som eks.?

http://www.amino.dk/forums/p/44409/266218.aspx#266218

”Jeg er interesseret i at vide hvad en man skal betale for momsregnskab og årsopgørelse hos en revisor der benytter Economic.

Jeg har en webbaseret enkeltmandsvirksomhed, med ca. 150 bilag om måneden. Der er ingen specielle forhold, udover tilknytningen til Economic.

Jeg bogfører alle bilag selv, og efterlader revisoren 2-4 bilag om måneden, hvor jeg er lidt i tvivl om den korrekte postering.

i hvilket leje bør momsregnskab og årsregnskab ligge i?”

1. Hvordan kan der gives pris pr. bilag. Og hvordan kan man sige det er dyrt? Eks.?  http://www.amino.dk/forums/p/44134/264720.aspx#264720

Hej!

Det forstår jeg da godt, at i mangler kunder.

1700 kr. pr. kvartal for 150 bilag?

Det lyder umiddelbart alt for dyrt.

Bør maks tage 2 timer.

Timeløn 850 kr. for bogføring?

Jeg ville aldrig give pris ud for disse oplysninger. Der er så mange andre faktorer der spiller ind. Bl.a.

• Hvordan modtager man bilagene
  •  
    • Er de orden
    • Er der mange bilag som mangler i forhold til banken
    • Er de sat i mappe

• Type af bilag
    • Skal det enkle bilag bogføres på flere liner
    • Er der forskellig valuta
    • Skal der føres debitor/kreditor styring
  •  Hvor mange forskellige likvide konti skal afstemmes
  • Har kunden krav til hvilke økonomi system man bruger.
  • Hvordan forventes materialet afleveret retur?
  • Ønskes der gennemgang af periode regnskabet så det også forstås og ikke kun laves fordi det er krav fra de offentlige myndigheders synspunkt.

Ovenstående eks. Med at det maks. må tage 2 timer at bogføre 150 bilag. Det ville jeg meget gerne se udført i dette eksempel.

Virksomhed med 3 rejsende sælger der har hver 3 kreditkort for at være sikker på at de har kort de kan bruge.

De har hver et benzinkort som de både bruger til brændstof og til at købe div. fortæring på servicestationerne.

Virksomheden har flere bankkonti i forskellige valuta, så de kan betjene deres kunder i forskellige lande, samt i kontant kasse til overskud kontant valuta.

Og på de enkle bankkonti mangler der bilag for 3 eller 4 posteringer på banken.

De holder sig selvfølgelig under de 150 bilag men du modtager dem i kasse uden notering af hvilken kreditkort der er brugt eller hvilke konti de er hævet på og virksomheden har selvfølge glemt en enkel side eller 2 af bankkontoudtoget.

Dette eksempel er umuligt og lave på 2 timer. Så kan man tænke at det er et skræk eksempel jeg her har fundet frem. Jeg mener mere det er teori at alle kunder er så nemme at det kan klares på 2 timer.

Så er der selvfølgelig nogle regnskabskonsulenter der vælger, at kun bogføre ud fra bankkontoudtog og det der ikke findes bilag på bliver bogført på konto ”ukendte poster” og så lader man det være op til den efterfølgende revisor, at rydde op i den konto eller man bogføre det direkte på virksomhedens ejers mellemregning. Det resulterer i manglende fradrag for ejeren fordi han/hun er et rodehoved eller mere travlt beskæftige sig med det han/hun er bedst til.

Jeg har endeligt ikke så meget lyst til kommentere de forskellige timepriser, der bliver meldt ud med, men jeg gør det alligevel uden at komme med nogen konklusion.

Jeg har hørt priser på bogføring fra 190 kr. til 500 kr. og så kan nogen undre sig over hvorfor der kan være så stor forskel i time prisen, hvis slut resultat gerne skulle være det samme. Det du skal holde øje med hvis du vælger en freelance bogholder i den lave ende kunne være:

• Har vedkomne en relevant uddannelse andet end kursus i bogføring.
  • Er der nogen backup hvis din freelance bogholder bliver syg, skal på barsel eller holder ferie.
  • Er den tid der bliver brugt på arbejdet realistisk
  • Skal der en revisor ind over ved årsafslutningen.
  • Hvilken kunde sammensætning har din freelance bogholder.
  • Får du løbende sparring.
  • Bliver deadline overholdt.
  • Er din bogholder til at komme i kontakt med inde for normal arbejdstid.
  • Ligger bogholderiet stille i ferieperioden.

Til sidst et godt råd, til at finde den rigtige samarbejdspartner til dit bogholderi. Saml en stak bilag for en korter periode sammen med et bankkontoudtog. Book nogle møder hos nogle forskellige og lade dem bladre lidt i jeres bilag og evt. få dem til hjælpe jer i gang med at gøre det nemmer for dem.

Håber i fik noget ud af det.

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 00:30

Hej Lars! 

Jeg kan forstå at du med denne tråd (på meget diplomatisk vis må jeg give dig) også gerne vil sælge "revisorydelser - men din egen hjemmeside kommer til kort med oplysninger:

Hvad koster du i timen?

Har du en relevant uddannelse andet end kursus i bogføring?

Hvilken kundesammensætning har du ?

Det virker som om du kun er dig selv - hvad sker der når DU tager på ferie eller bliver syg?

Man kan jo tydeligt høre på dit indlæg at du har styr på sagerne - hvad er en dygtig mand som dig værd pr. effektive arbejdstime?

Lars Pedersen:
Så er der selvfølgelig nogle regnskabskonsulenter der vælger, at kun bogføre ud fra bankkontoudtog og det der ikke findes bilag på bliver bogført på konto ”ukendte poster” og så lader man det være op til den efterfølgende revisor, at rydde op i den konto eller man bogføre det direkte på virksomhedens ejers mellemregning. Det resulterer i manglende fradrag for ejeren fordi han/hun er et rodehoved eller mere travlt beskæftige sig med det han/hun er bedst til.

Hej. Det er jeg da aldrig stødt på? Er det noget du ser ofte? Det er vel meget normalt at have en spørgekonto som man så ved lejlighed får styr på sammen med kunden - men jeg kan nu ikke se nogen særlig grund til at overlade det hele til en revisor som beregner en sjat mere pr. tidsenhed. Vil du gerne vejlede folk i at vælge det rigtige firma kunne det være interessant om du nævnte nogle navne på disse revisionfirmaer så man kan undgå dem.

Jeg har ikke selv oplevet noget i den boldgade, men jeg er til gengæld stødt på registrerede og sågar statsautoriserede revisorer der bogfører hvad som helst og bare forventer at kunderne selv ved hvad de har ret til fradrag på – det er også i kundens favør – indtil hammeren falder.

Det er også meget typisk i mange revisionshuse at bilag bliver bogført på betalingsdatoen og ikke på faktura/regningsdatoen. Er der tale om købsbilag vil momsdifferencen for perioden være i skattevæsnets favør og det er ikke så slemt - men hvad salg angår er det ikke alt for smart og konsekvensen kan for en lille virksomhed være at der på det offentliges regning lige beregnes et halvt års ekstra kredit på momsen.

Jeg mener ikke engang at der er specielt meget tid at spare på at gøre det på den måde. Bruger man et nogenlunde fornuftigt økonomisystem er det ikke særlig omstændigt at få bilaget ind og vende på en debitor/kreditorkonto. Jeg sætter selv stor pris på at ikke blot balancen stemmer på dagsbasis, men at driften gør ligeså.

De fleste indgår dog det kompromis at bruge debitor/kreditorstyring udelukkende på de bilag der betales i næste momsperiode. Det må også siges at være acceptabelt.

Når du tøver med at drage en konklusion på timepriserne - hvad skyldes det så? Du må endelig rette mig hvis jeg tager fejl, men det virker mest af alt som om du ganske diskret forsøger at ytre en for mig ikke ukendt holdning til "dumpingpriser".

Hvis du ikke har lyst til at kommentere timepriser – hvorfor gør du det så alligevel? Føler du der er behov for det? Er det rigtigt at man "får hvad man betaler for" ? Jeg kunne faktisk godt tænke mig at starte en debat om "dumpingpriser":

Hvad er definitionen på dumpingpriser ?

Er det priser som ikke er forretningsmæssigt holdbare - dvs. hvor virksomheden reelt taber penge på sin omsætning for at sætte sig på et marked. Fx. benzinkrigen.

Eller er det blot priser der er væsentligt lavere and andre priser - dels fordi produktet er lidt ”slankere” og dels fordi det generelle prisniveau på markedet er lukrativt. Vi har gennem den sidste halvdel af det 20. århundrede set gamle forretningsmodeller under pres. Især inden for dagligvarerbutikkerne med effektiviseringen via selvbetjening og lavprisvarehuse. Noget tilsvarende er set indenfor flyrejser og tankstationer. Men mange brancher kunne med fordel differentiere sortimentet således at dem der kan klare sig med et slankere produkt ikke tvinges til at købe hvad de ikke har brug for eller understøtte en branches kartellignende konsensus.

Det er mit indtryk at den gamle revisor-model er under pres lige nu.

VH Jørgen Olsen

Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Skrevet kl. 12:53

Hej Jørgen

Jeg må rette dig. Dette var ikke ment som skjult reklame, jeg bruger ikke Amino som min salgskanal. Jeg forstår godt hvis du kan få det til se således ud.

Med hensyn til dine spørgsmål til min forretning. Dem vil jeg ikke besvare, jeg ønsker ikke og køre en debat om min forretning her på Amino det var ikke det der var hensigten med indlægget.

Jeg mangler sådanne din kommentar til det eksempel på en virksomhed med 150 bilag som stillede op.

Jeg vælger ikke konkludere noget omkring timeprisen, da det ikke er op til mig og vurdere om den enkle kan få sin private økonomi til hænge sammen til de priser. Desuden er det jo også op til den enkle og sætte pris hvad ens egen tid er hver. Jeg kan da løfte sløret for at jeg kan ikke få det til at hænge sammen med de lavest priser. Jeg betaler i ca. 30.000 pr. mdr for kvalifereceret bogholder + pension så ligger lønnings omkostning alene på over 200 i timen.

Nok om dumping priser det var ikke det hensigten med indlægget. Indlægget lavet som hjælp til dem der skulle ud have tilbud fra en freelance bogholder og ment som et spørgsmål om beregning af priser ud fra så sparsomme oplysninger som, "jeg har 150 bilag hvad koster det.".

God weekend

Lars

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 14:14

Hej.

Nu er jeg så den kunde, der skal have gavn af dit indlæg.

Jeg kan ikke bruge en fremstilling som den der er er lagt ud her til noget. En bogholder må jo ud fra sine erfaringer kunne fortælle hvad et regnskab i en vis størrelse koster hos den pågældende. Hvis en bestemt bogholder har den erfaring af kunderne er uden for pædagoisk rækkevidde mht. til bilag, laver vedkommende vel forretningsbetingelser/tilbud hvor den opgivne pris forudsætter at kunden følger bogholderens anvisninger ved indlevering af bilag? 

Der er selvfølgelig nogen faste omkostninger hos bogholderen ved husleje, varme osv. der må divideres med antal af fakturerede timer og derfor deles ligeligt mellem kunderne, men du har vel ikke en forventning om at jeg skal betale for dem der kommer med bilagene i en plastpose? Det må enten stå for deres eller din regning, - ikke min.

Jeg oplever ikke dit indlæg som en forbrugervejledning, men som en gang piv og klynkeri der har til formål at gøre prissætningen af de ydelser du leverer mere uigennemsigtige, snarere end det modsatte.

"Prisen afhænger af så meget" er altså konklusionen, - det synes jeg er lidt upræcist af et råd at være Wink.

/Michael

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 14:50

Dyrebilen.dk:

Hej.

Nu er jeg så den kunde, der skal have gavn af dit indlæg.

Jeg kan ikke bruge en fremstilling som den der er er lagt ud her til noget. En bogholder må jo ud fra sine erfaringer kunne fortælle hvad et regnskab i en vis størrelse koster hos den pågældende. Hvis en bestemt bogholder har den erfaring af kunderne er uden for pædagoisk rækkevidde mht. til bilag, laver vedkommende vel forretningsbetingelser/tilbud hvor den opgivne pris forudsætter at kunden følger bogholderens anvisninger ved indlevering af bilag? 

Der er selvfølgelig nogen faste omkostninger hos bogholderen ved husleje, varme osv. der må divideres med antal af fakturerede timer og derfor deles ligeligt mellem kunderne, men du har vel ikke en forventning om at jeg skal betale for dem der kommer med bilagene i en plastpose? Det må enten stå for deres eller din regning, - ikke min.

Jeg oplever ikke dit indlæg som en forbrugervejledning, men som en gang piv og klynkeri der har til formål at gøre prissætningen af de ydelser du leverer mere uigennemsigtige, snarere end det modsatte.

"Prisen afhænger af så meget" er altså konklusionen, - det synes jeg er lidt upræcist af et råd at være Wink.

/Michael

Det var da ren musik for mine ører. Og så har du selv en hjemmeside med gennemskuelige og lave priser tilmed - dejligt at se. Du er  meget fin med skjorte og slips på dit profilbillede her på amino og så har du med dyr og gøre til rimelige priser - det var dog en sjov kombination !

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 16:12

Jørgen Olsen:
Du er  meget fin med skjorte og slips på dit profilbillede her på amino og så har du med dyr og gøre til rimelige priser - det var dog en sjov kombination !

Man skal ikke skue hunden på hårene......

Dyrebilen passede i august ´08 1086 kæledyr i 400 hjem ved 3000 besøg så jeg må tilbringe en del tid på kontoret. Da fruen er officer i Flyvevåbnet er der en vis forventning om korrekt uniformering ;-)

/Michael

Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Skrevet kl. 16:17

Hej Michael

Jeg tror du misforstår mit indlæg der hverken piv eller klynk fra min side.

Dyrebilen.dk:

Præsic det er jo det jeg mener. Jeg synes det underligt, at man kan slynge en pris ud at det koster 2 timer og bogføre 150 bilag. Dette jo netop dialogen mellem partner jeg efterlyser. Hvad kan kunden forvente for de 2 timer og hvad forventer bogholderen, for at kunne gøre det på 2 timer.

Dyrebilen.dk:

Selvfølgelig har man ide om hvor lang tid det normalt tager. Men at give en fast pris pr. bilag uden nogle betingelser er  jo netop det jeg ikke forstår.

Det er jo klart at hvis man har nogle betingelser om at kunden sætter bilagene i pænt i orden, kun har en likvid konto, der ikke mangler bilag osv. Men så synes jeg at disse betingelser mangler at blive nævnt når man slynger tilbudet ud.

Du har fat i noget rigtig, når du siger du gider ikke betale for ham, der aflevere det hele i en plastpose. Det er jo lige netop det du kommer til, hvis bogholderen skal have dækket de over timer ind, som der er brugt på dem som har rod i det, hvor der er givet en fast pris.

Jeg tror altså mit indlæg bliver lidt misforstået. Jeg har ikke noget at pive over, konkurrence har altid været sundt og gennemsigtig priser er jeg selvfølge også tilhænger af, men igen prisen skal gives på det rigtige grundlag ellers er det nogle forkerte der kommer til at betale.

Når jeg nu siger at jeg går ind for gennemsigtige priser, så ved jeg at spørgsmålet vil komme. "Hvad er så din time pris?" Den er ikke annonceret nogle steder da den forskellige afhængig af hvilken kvalifikation der skal bruges til opgaven mellem kr 300 og kr 500. De medarbejder jeg har koster jo heller ikke det samme.

Nu har jeg prøvet efter bedste evne og forklare hvad min hensigt var med dette indlæg. Jeg var klar over, da jeg lavede indlægget ville jeg blive angrebet og det var netop derfor jeg skrev, at det ikke var for angribe/forsvare nogen.

Fortsat god weekend

Lars

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 16:30

Denne tråd er, lige som såmange andre af samme type, ikke til at forstå for mig ;o)

Er det ikke ligegyldigt om du forstår de andre i samme brance? De samme diskussioner kører jo igen og igen om dette emne, om design, programmering, SEO, hosting etc. (fyld selv flere på)

Nogle har lavere priser end andre og sådan vil det altid være......lev med det, i stedet for at prøve at forstå det ;o)

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:29
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars!

Efter flere gennemlæsninger, tror jeg nok at jeg forstår dit budskab.

Det var så mig, der lidt uigennemtænkt slyngede den med 2 timer og 150 bilag ud, dog i

flere forbindelser, og klart...det afhænger naturligvis at materialets beskaffenhed, orden,

sværhed mv.

Men når dette er sagt, mener jeg ikke, at det er klogt, at underbyde en opgave som det her

blev gjort, og nærmest offentliggøre sin private økonomi mv. her på Amino.

Konkurrence er sund, ja......men ikke for enhver pris!  

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 17:54

Hej Lars

Jeg forstod godt at indlægget var en "revisor ting" men nu tog du jo den alm. forbruger til indtægt for din forklaring.

Jeg angriber dig ikke, men det er lige så uklart for mig nu, - hvorfor du tager 300 kr. for at bogføre mine blækpatroner men 500 kr. for at bogføre fakturaen på min bil, fordi sidstnævnte kan afskrives (firkantet opstillet), - som inden du skrev dit indlæg. 

Som kunde er jeg jo interesseret i at have indflydelse på den samlede pris. Der er jo intet til hinder for at du bogfører mine bilag efter god regnskabsskik, mens jeg får en anden, måske en skatteekspert, til at lave min selvangivelse. Som jeg fornemmer det, forudsætter du at jeg vil benytte dig til den del. Er det ikke tilfældet, kommer jeg jo nemt til i årets løb at betale for en ydelse som jeg ikke behøver, men som jeg, fordi prisstrukturen er så uigennemskuelig, så alligevel betaler for. Måske, jeg ved det jo ikke.

At det afhænger af så meget, ja- det gør vejret jo også men alligevel stiller der sig en uddannet meterolog op foran TV-kameraet og 1 million mennesker og giver et bud på morgendagens vejr. Det hjælper ikke engang at skifte TV-kanal og meterolog, det bliver det samme møgvejr i morgen begge steder. Derfor kan det vel heller ikke være helt umuligt for en bogholder at give en pris på en opgave uden at det bliver alt for tåget.

Nu daffer jeg ud af revisorkrigen......

/Michael

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)