Nu har jeg længe siddet og kigget med i diskussionen omkring priser på bogføring og årsregnskab. Dertil er der nogle ting der undre mig.
Jeg har ikke lavet dette indlæg for hverken at angribe nogen eller forsvare nogen. Det er kun gjort på grund af min nysgerrighed.
http://www.amino.dk/forums/p/44409/266218.aspx#266218 ”Jeg er interesseret i at vide hvad en man skal betale for momsregnskab og årsopgørelse hos en revisor der benytter Economic.
Jeg har en webbaseret enkeltmandsvirksomhed, med ca. 150 bilag om måneden. Der er ingen specielle forhold, udover tilknytningen til Economic.
Jeg bogfører alle bilag selv, og efterlader revisoren 2-4 bilag om måneden, hvor jeg er lidt i tvivl om den korrekte postering.
i hvilket leje bør momsregnskab og årsregnskab ligge i?”
Hej!
Det forstår jeg da godt, at i mangler kunder.
1700 kr. pr. kvartal for 150 bilag?
Det lyder umiddelbart alt for dyrt.
Bør maks tage 2 timer.
Timeløn 850 kr. for bogføring?
Jeg ville aldrig give pris ud for disse oplysninger. Der er så mange andre faktorer der spiller ind. Bl.a.
Ovenstående eks. Med at det maks. må tage 2 timer at bogføre 150 bilag. Det ville jeg meget gerne se udført i dette eksempel.
Virksomhed med 3 rejsende sælger der har hver 3 kreditkort for at være sikker på at de har kort de kan bruge.
De har hver et benzinkort som de både bruger til brændstof og til at købe div. fortæring på servicestationerne.
Virksomheden har flere bankkonti i forskellige valuta, så de kan betjene deres kunder i forskellige lande, samt i kontant kasse til overskud kontant valuta.
Og på de enkle bankkonti mangler der bilag for 3 eller 4 posteringer på banken.
De holder sig selvfølgelig under de 150 bilag men du modtager dem i kasse uden notering af hvilken kreditkort der er brugt eller hvilke konti de er hævet på og virksomheden har selvfølge glemt en enkel side eller 2 af bankkontoudtoget.
Dette eksempel er umuligt og lave på 2 timer. Så kan man tænke at det er et skræk eksempel jeg her har fundet frem. Jeg mener mere det er teori at alle kunder er så nemme at det kan klares på 2 timer.
Så er der selvfølgelig nogle regnskabskonsulenter der vælger, at kun bogføre ud fra bankkontoudtog og det der ikke findes bilag på bliver bogført på konto ”ukendte poster” og så lader man det være op til den efterfølgende revisor, at rydde op i den konto eller man bogføre det direkte på virksomhedens ejers mellemregning. Det resulterer i manglende fradrag for ejeren fordi han/hun er et rodehoved eller mere travlt beskæftige sig med det han/hun er bedst til.
Jeg har endeligt ikke så meget lyst til kommentere de forskellige timepriser, der bliver meldt ud med, men jeg gør det alligevel uden at komme med nogen konklusion.
Jeg har hørt priser på bogføring fra 190 kr. til 500 kr. og så kan nogen undre sig over hvorfor der kan være så stor forskel i time prisen, hvis slut resultat gerne skulle være det samme. Det du skal holde øje med hvis du vælger en freelance bogholder i den lave ende kunne være:
Til sidst et godt råd, til at finde den rigtige samarbejdspartner til dit bogholderi. Saml en stak bilag for en korter periode sammen med et bankkontoudtog. Book nogle møder hos nogle forskellige og lade dem bladre lidt i jeres bilag og evt. få dem til hjælpe jer i gang med at gøre det nemmer for dem.
Håber i fik noget ud af det. |
Hej Lars!
Jeg kan forstå at du med denne tråd (på meget diplomatisk vis må jeg give dig) også gerne vil sælge "revisorydelser - men din egen hjemmeside kommer til kort med oplysninger:
Hvad koster du i timen?
Har du en relevant uddannelse andet end kursus i bogføring?
Hvilken kundesammensætning har du ?
Det virker som om du kun er dig selv - hvad sker der når DU tager på ferie eller bliver syg?
Man kan jo tydeligt høre på dit indlæg at du har styr på sagerne - hvad er en dygtig mand som dig værd pr. effektive arbejdstime?
Lars Pedersen:Så er der selvfølgelig nogle regnskabskonsulenter der vælger, at kun bogføre ud fra bankkontoudtog og det der ikke findes bilag på bliver bogført på konto ”ukendte poster” og så lader man det være op til den efterfølgende revisor, at rydde op i den konto eller man bogføre det direkte på virksomhedens ejers mellemregning. Det resulterer i manglende fradrag for ejeren fordi han/hun er et rodehoved eller mere travlt beskæftige sig med det han/hun er bedst til.
Hej. Det er jeg da aldrig stødt på? Er det noget du ser ofte? Det er vel meget normalt at have en spørgekonto som man så ved lejlighed får styr på sammen med kunden - men jeg kan nu ikke se nogen særlig grund til at overlade det hele til en revisor som beregner en sjat mere pr. tidsenhed. Vil du gerne vejlede folk i at vælge det rigtige firma kunne det være interessant om du nævnte nogle navne på disse revisionfirmaer så man kan undgå dem.
Jeg har ikke selv oplevet noget i den boldgade, men jeg er til gengæld stødt på registrerede og sågar statsautoriserede revisorer der bogfører hvad som helst og bare forventer at kunderne selv ved hvad de har ret til fradrag på – det er også i kundens favør – indtil hammeren falder.
Det er også meget typisk i mange revisionshuse at bilag bliver bogført på betalingsdatoen og ikke på faktura/regningsdatoen. Er der tale om købsbilag vil momsdifferencen for perioden være i skattevæsnets favør og det er ikke så slemt - men hvad salg angår er det ikke alt for smart og konsekvensen kan for en lille virksomhed være at der på det offentliges regning lige beregnes et halvt års ekstra kredit på momsen.
Jeg mener ikke engang at der er specielt meget tid at spare på at gøre det på den måde. Bruger man et nogenlunde fornuftigt økonomisystem er det ikke særlig omstændigt at få bilaget ind og vende på en debitor/kreditorkonto. Jeg sætter selv stor pris på at ikke blot balancen stemmer på dagsbasis, men at driften gør ligeså.
De fleste indgår dog det kompromis at bruge debitor/kreditorstyring udelukkende på de bilag der betales i næste momsperiode. Det må også siges at være acceptabelt.
Når du tøver med at drage en konklusion på timepriserne - hvad skyldes det så? Du må endelig rette mig hvis jeg tager fejl, men det virker mest af alt som om du ganske diskret forsøger at ytre en for mig ikke ukendt holdning til "dumpingpriser".
Hvis du ikke har lyst til at kommentere timepriser – hvorfor gør du det så alligevel? Føler du der er behov for det? Er det rigtigt at man "får hvad man betaler for" ? Jeg kunne faktisk godt tænke mig at starte en debat om "dumpingpriser":
Hvad er definitionen på dumpingpriser ?
Er det priser som ikke er forretningsmæssigt holdbare - dvs. hvor virksomheden reelt taber penge på sin omsætning for at sætte sig på et marked. Fx. benzinkrigen.
Eller er det blot priser der er væsentligt lavere and andre priser - dels fordi produktet er lidt ”slankere” og dels fordi det generelle prisniveau på markedet er lukrativt. Vi har gennem den sidste halvdel af det 20. århundrede set gamle forretningsmodeller under pres. Især inden for dagligvarerbutikkerne med effektiviseringen via selvbetjening og lavprisvarehuse. Noget tilsvarende er set indenfor flyrejser og tankstationer. Men mange brancher kunne med fordel differentiere sortimentet således at dem der kan klare sig med et slankere produkt ikke tvinges til at købe hvad de ikke har brug for eller understøtte en branches kartellignende konsensus.
Det er mit indtryk at den gamle revisor-model er under pres lige nu.
VH Jørgen Olsen