Du spørger hvad der er galt med MLM - men det lader ikke til du egentligt er interesseret i at høre på argumenterne. Det er for mig at se, en af de alvorlige problemer med MLM'ere - de virker i mine øjne som religiøst hjernevaskede mennesker, der benægter alt andet end deres "religion". Meget lig andre religiøse fanatikere.
Det andet store problem er selve grundlaget for afsætning - vennevægring og salg til venner. Det er al mulig god grund til at forbrugerorganisationer er stærkt kritiske overfor denne afsætningsform. Det bryder med det grundlæggende krav forbrugere har på, selv at kunne vælge hvor og hvornår der sælges til dem (f.eks. når de går ind i en butik eller surfer ind på en hjemmeside der sælger ting). Det bryder mod den usynlige mur der må og skal være mellem dem der afsætter, og dem der køber.
Personligt har jeg ingen venner der er involveret i MLM. Hvis nogle blev det og forsøgte at sælge til mig, ville de i mine øjne ikke længere være venner - men sælgere, der trænger sig på, der hvor jeg ikke har bedt om det - ligesom med telefonsælgere, som jeg af lidt de samme årsager hader af et godt hjerte.
Det sidste store problem har mange andre nævnt: Den alt for store fokus på salg, frem for produkter. I nogle tilfælde bliver fokus på produktet så svagt, at der juridisk kan være tale om rene pyramidespil, der som sagt er ulovligt.
Generelt bryder jeg mig, som forbruger, ikke om at købe produkter der ingen konkurrence er på. De produkter jeg køber, skal gerne udbydes af mange, så jeg kan vælge hvilken pris og service jeg ønsker - og så jeg kan være sikker på, at markedskræfterne har sat den rette pris. Alle de MLM-projekter jeg har set har solgt produkter, som kun findes hos dem. Og dokumentationen for produkternes fantastiske evner minder mig mest af alt om en tegneserie - meget fantasifuld, nogle gange underholdende - men aldrig troværdig. Prisen på produkterne virker som regel mange, mange gange højere end den reelle værdi. Men det er måske heller ikke så underligt, når så mange led skal tjene på varen - en vare, jeg som sagt oplever, der er meget lille fokus på.