Jeg er i min forretningsplan kommet til punktet med økonomi. Hvad er realistisk og hvordan finder jeg de rette informationer? Konsulenten fra iværksætterhjælpen siger at et realistisk bud ville være en omsætning på 3000,- dagligt det første år. Dvs en årsomsætning på ca 900.000,- ER DET REALISTISK?? Butikken ligger på gågaden i en mindre jydsk by med ca 10000 indbyggere. Der er en anden børnetøjsforretning i byen som går forrygende, uden egentlig at gøre en masse for det. Jeg har en veninde der har en forretning i samme by, dog ikke børnetøj, og hun mener godt at jeg kan omsætte for ca 1.500.000 det første år. Hvad er der af omkostninger ved opstart af børnetøjsbutik? - varelager i kr,- Hvor mange penge bruger man på varelager på at år? - reklame - dankort - inventar - o.s.v Glæder mig til at høre fra jer erfarne Aminoer :-) |
Hej May-O
Altid dejligt at høre fra nye iværksættere. Jeg har dog et par ting som jeg synes du bør overveje:
- Timing, er det lige nu man skal starte en børnetøjsbutik med den optræk der er til lavkonjunktur, er børnetøj noget af det folk vil spare på relativt tidligt i svære tider
- I Silkeborg, hvor Jeg bor, er der 3 børnetøjsbutikker (som jeg lige kan finde på krak) og det er i en by med + 40.000 indbyggere, dvs. mere end 10.000 pr. butik. Der er flere der har forsøgt sig med børnetøjsbutikker, men de har måtte lukke, betyder det at der skal være 10.000 indbyggere pr. butik?? (Jeg ved det ikke)
- Hvis du indgår et butikslejemål ska ldu være opmærksom på hvor stor afståelse du skal betale, det er ikke sikkert man kan forvente at det bare fungere som et "indskud" man altid ville få tilbage når næste lejer skal ind. I Silkeborg er aft´ståelserne faldet drastisk, hvilket selvfølgelig er problematisk hvis man skal stoppe sin butik.
- Forhandel kort opsigelsesvarsel på lejemålet (med mindre det er umuligt at få et godt placeret lejemål i byen)
- Se om du kan få så begrænset lager som muligt, evt. kan du lave en samkøbsaftale med en butik i en nabo by så I sammen kan købe de minimumsantal grossisterne forlanger