Jeg skal sælge et stykke software online, og derfor vil jeg lave en check liste så jeg har styr på det hele, og ikke ryger i en eller anden skattefælde.
Sælg software. 1000 kr. (eksempel). SKAL jeg vide om denne sælger har rent mel i posen. Dvs. om han betaler skat osv. Kan det give mig problemer hvis personer tager imod pengene, og ikke indberetter noget?
På et tidspunkt har jeg så en omsætning. |
Hej Greyzone,
Din salgsmoms er ikke en del af din omsætning, men derimod et beløb som SKAT pålægger dig at lægge oveni din omsætning når du foretager et salg. Dvs. hvis du sælger software for 1.000 kr. inkl moms, så er din omsætning = 800 kr. og salgsmoms = 200 kr. Salgsmoms skal ikke indgå i dit resultat, men derimod registreres som et passiv (under kortfristet gæld) i dit regnskab, som et beløb du har opkrævet for og skylder SKAT.
Udfra det du skriver lyder det som om din sælger er en ekstern person i forhold til din virksomhed. Hvis denne eksterne sælger skal have 50% af omsætningen betyder det ligeledes at han skal han have 50% af 800 kr. og ikke 50% af 1.000 kr., da de sidste 200 kr. ikke er dine, men SKAT´s.
Såfremt din virksomhed er enkeltmandsejet og du skal betale B-skat, gælder følgende.
Omsætning = Indtægt
Indtægt - Fradragsberettigede udgifter = skattepligtig indtægt.
Skattepligtig indtægt - evt. pensionsbidrag - skat (AM-bidrag + B-skat) - evt. ikke fradragsberettigede udgifter = det beløb du kan give dig selv i løn.