Hej Anja
Jep! det kender vi vist alle. Et eller andet tidspunkt i vores liv har alle nok mødt frygten i en eller anden form. Jeg har i hvertfald mødt den op til flere gange.[:'(]
Du har fuldstændig ret når du skriver at flytte dit fokus er vigtigt. Nu arbejder jeg med mentaltræning af sportsfolk, erhvervsfolk, kunstner mf. og bruger denne model til at skabe resultater:
Hvordan kommer vi i en "Powertilstanden": Ret simpelt, da vi kan ændre vores tilstande på et sekund. De 3 elementer der har indflydelser på vores tilstand er; 1. vores fysiske tilstand, 2. vores fokus og sidst men ikke mindst vores følelsesmæssig tilstand.
Dit fokus har du selv nævnt, så ved at flytte det, fra det du frygter til det du ønsker at opnå, er du godt på vej. Det andet du kan gøre når du kommer i en tilstand af frygt (en ressourcesvag tilstand) er, at ændre din fysiske tilstand ved simpelthen at flytte dig. Rejs dig op og bevæg dig, og gør du noget ved din følelsesmæssige tilstand samtidigt, ved for eksempel at sætte noget musik på, da arbejder du med alle tre tilstande og vil helt sikkert opleve at være i en mere ressourcefuld tilstand.
Det du har mødt er bare den mest almindelige ting, der stopper os mennesker for at opleve succes. nemlig frygten - der kan komme i to former. Frygten for ikke at kunne nok eller frygten for ikke at blive anerkendt (elsket).
Hvis du godt kunne tænke dig at blive din frygt kvit siger du bare til, da jeg selv har været i den situation og ved i dag hvordan den fjernes, da jeg har hjulpet mange andre inklusiv mig selv.
Mange hilsner fra manden, der ikke er intelligent nok til at være pessimist, men har mere følelsen af at alt er muligt.
Det er ikke vigtigt at kende sine begrænsninger, men vigtigt at vide du ikke har nogen!
Robert Rolfsted