Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Præstationsangst - hvad gør man?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Kender I det at man kort før målstregen begynder at spænde ben for sig selv? Det er i dag gået op for mig at jeg er godt i gang med det i forbindelse med den bog jeg er ved at skrive, og som jeg har lovet mig selv skal udkomme i år. Jeg var ellers godt i gang tidligere på dagen. Skrivningen gik forrygende, og jeg var topmotiveret for at få en masse fra hånden. Så skulle jeg lige have en kaffepause og kom til at kigge på hvor langt jeg egentlig var. Det gik op for mig at jeg snart er færdig. Og så startede panikken! Jeg begyndte på alskens overspringshandlinger. Blev irritabel. Syntes pludselig slet ikke at det jeg har skrevet, er godt nok. Bandede over at det allerede var blevet søndag, og så kunne jeg jo ikke nå noget alligevel når weekenden snart var forbi. Og ... det skorter ikke på undskyldninger for IKKE at skrive, lige pludselig! Temmelig irriterende, for at sige det mildt! Og det er ikke første gang det er sket. Det er drææææææbende for kreativiteten og trækker projektet i langdrag. Det har jeg IKKE lige brug for nu!

Det er helt klart en form for præstationsangst. Hvad fanden gør man ved det?

~
Anja

P.S. Dette er en overspringshandling! Wink

Fra 4800
Tilmeldt 1. Aug 08
Indlæg ialt: 33
Fra  Flair Productions Skrevet kl. 20:17

Jeg tror jeg kender din situation. Prøv at tænke positivt Smile

Hvis din plan for weekenden var at lave noget du holder af, er det så ikke også hvad du har gjort? Jeg antager at du skriver om noget der interessere dig. :)

Du har jo to muligheder:

1. Bekæmp problemerne nu, skriv løsningsforslag ned, find ud af om problermene faktisk er til stede, eller om det bare er noget du bilder dig ind.

2. Lav noget helt andet, vent med at se på tingene i morgen, det kan jo være at det ikke er så værst efter en god gang søvn :)

Du kan jo også evt. få nogen til at læse de afsnit du ikke bryder dig om, det er altid godt med input fra andre.

Med Venlig Hilsen
Rolf Carlsen

www.flairproductions.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:29
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anja

"Computeren er overspringshandlingernes tempel," hørte jeg engang på et kurus.

Din tekst bliver formentlig kun marginalt bedre af at du selv gennemskriver den endnu engang. Lad i stedet en person, du respekterer, og som er inde i stoffet, gennemlæse og gennemkommentere. Så vælger du selv, om du vil tage højde for kommentarerne, når du gennemskriver sidste gang. Mens du venter på kommentarerne, kan du få det sidste fra hånden, fordi du ikke skal bekymre dig om teksten indtil nu.

Den metode havde jeg rigtig fin gavn af, da jeg skrev "Projekthæftet - lille bog om fundraising og projektmageri".

Bare klø på.

mvh Hans

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 01:46

året er ikke slut endnu,

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:12

Hej Anja.

Mange af de kendte forfattere, jeg har læst/læst om, har udtalt noget lignende. Du er ikke alene, hvis det kan være en trøst, og jeg har selv prøvet det mindst 9 gange (ifm lige så mange antal udgivne bøger).

Det er jo forskelligt, hvad der virker for at komme videre. Har du tænkt på, hvornår det skete for dig? Jeg lagde mærke til, at det var, da du midt i den flydende skrivning tog den kreative kasket af og skiftede den ud med "vurderingskasketten".

En af de ting, jeg har læst mig til/lært er, at det aldrig duer at stoppe op og vurdere/kritisere, før den kreative del er afsluttet. De to funktioner arbejder simpelt hen ikke sammen.

Hvordan man så kommer videre? Vent, lad være med at presse på den dag. Foretage sig noget praktisk eller endnu bedre: ud i naturen. Næste dag: love sig selv at skrive: kun 1 side. Hvis det går godt: fortsæt, hvis ikke: stop når siden er skrevet og lade være med at vurdere!

Jeg håber, du kan bruge noget af dette. Der er skrevet hele bøger om, hvad der virker for andre - jeg håber du finder, hvad der virker for dig. Og så er jeg jo spændt på at høre, når du engang er færdig, hvad du skriver på.

Hjertelig hilsen

Anne

Forfatter af bl.a. "Dyrk dit talent"

Freelance tekstforfatter, artikelskribent, taleskriver, forfatter www.taler.mono.net

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:41

Eller opsøg Bo Skjoldborg. Jeg har været på kursus hos ham, og han er intet mindre end genialt inspirerende.

Én af hans ideer til at komme tilbage i "flow" er at lave såkaldt automatskrif en halv times tid hver morgen. (Dette er blot ét værktøj ud af rigtig mange, og det er absolut ikke hans hovedpointe). Han er dybt seriøs - og som det måske kan ses af dette indlæg, så nåede han langt ind under huden på entykhudet vestjyde.

mvh Hans

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:51

Hej søde Anja

Hvad ville du gøre hvis du var mor til et barn der havde det sådan?

Tag det på skødet, kramme det, sige at det nok skal gå og at når vi det, så når vi det - og når vi det ikke, så er det også ok - og et du elsker og er stolt af dit barn lige meget hvad. Så det gør du: luk øjnene, forestil dig, at du tager Lille Anja på skødet og fortæller hende at det er HELT ok, og at lige meget hvad så elsker du hende og er stolt af hende! Kommer bogen ikke i år, jamen så kommer den næste år - og verden vælter ikke af den grund - for du har jo kærlighed, venner, godt helbred osv osv - alt det der betyder noget!

Og så tænker du over hvornår du sidst har gjort noget godt for dig selv, som f.eks. massage, ansigtsbehandling, nye sko eller hvad der gør dig glad - og så sørger du for at få det inden ugen er omme - for du skal gøre dig glad, så du føler dig taget af - af dig selv :)

Går det helt galt, så tænk over "Hvad er det værste der kan ske?" Virkelig, det aller aller værste der kan ske ved at du ikke får skrevet. Er det så farligt?

Held og lykke

Mette - som tror på Anja

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 13:52

Tak for alle jeres gode råd. Jeg tager dem til mig! Stick out tongue

Jeg nåede også frem til i går mens jeg sad og filosoferede over det og chattede lidt med en ven om det, at mit fokus jo er skiftet helt når jeg går i panik. Når jeg har fokus på det jeg gerne vil fortælle, så er der flow i skrivningen, men så snart jeg skifter fokus og begynder at tænke over praktiske ting med udgivelse, markedsføring, tryk osv. - og især med min egen deadline i hovedet - så er det flowet stopper og jeg begynder at tænke videre over hvilken modtagelse bogen mon vil få, om det jeg vil fortælle nu overhovedet er interessant for nogen osv., og så nægter det der bekymrede lille barn indeni at samarbejde, for risikoen for at blive udstillet og til grin er simpelthen for stor - synes hun. Zip it!

Dvs. en del af løsningen må være at finde tilbage til mit primære fokus - min baggrund for overhovedet at ville skrive bogen, min trang til at fortælle andre noget de måske ikke har tænkt over, skabe noget debat, ruske op i nogle samfundsnormer. Med det fokus er der ingen problemer med at få skrevet min tekst!

Men nu er jeg i hvert fald blevet opmærksom på hvad det er der sker, og hvorfor - og det er vel første skridt. Smile

~
Anja

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 13:59

Ja, vi risikerer jo altid at blive til grin når vi ytrer os, men det vigtige er bare ikke at blive til grin overfor sig selv :)

God skrivning!

Mette

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:41

Anja Lysholm:
at tænke videre over hvilken modtagelse bogen mon vil få

Fuck de andre - skriv for dig selv. Hvis du synes, det er interessant, så er det interessant. Du skriver forhåbentlig ikke for at blive rig, vel - i modsat fald, skal du skrive, hvad du tror, andre vil finde interessant.

mvh Hans

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)