Af Thomas Planck, grundlægger af Medieguruerne I den seneste tid har begrebet sociale medier optrådt hyppigt i mediernes overskrifter. Typisk er det Facebook som nævnes, da dette er ”kongen” inden for de sociale medier. Med en ekspotentiel vækst, der ville gøre en hver børsgazelle grønne af misundelse har Facebook i skrivende stund mere end 170 millioner brugere over hele verden. Mark Zuckerberg ramte derfor ned i en guldåre da han grundlagde Facebook. Selvom Facebook oprindeligt kun var forbeholdt hans studiekammerater på Harvard University, og andre universiteter i ”the Ivy League” gik der ikke længe før Facebook kom til at omfatte alle universiteter og herefter gymnasier. I dag spreder Facebook sig som en steppebrand blandt personer over 13 år i hele verden. Ser vi på Danmark bruger mere end 25 % af befolkningen enten Facebook eller My Space. Facebook er absolut det mest udbredte sociale medie herhjemme med 10 % daglige/næsten daglige brugere, mens My Space har 2 % daglige brugere. Disse tal stiger dog hele tiden. Brandingpotentialet i sociale medier De sociale medier stormer frem, fordi de tilbyder en platform, der gør det muligt at udtrykke sin identitet og sætte sig selv i scene som aldrig før. I de sociale medier er handelsvaren relationer, og dette gør sociale medier særdeles velegnede til branding af virksomheder og produkter. Ingen andre mediegrupper giver mulighed for at komme så tæt på målgruppen, og i ingen andre mediegrupper bliver brands og produkter anbefalet med større troværdighed. Uanset om man er mediebureau eller reklamebureau må man erkende at potentialet i de sociale medier er stort, men også at det kræver en helt anderledes marketingtankegang, hvis man skal udnytte det. Den helt store forskel mellem andre mediegrupper og de sociale medier er, at deres brugere har et indgående og mere langt personligt forhold til mediet. I de sociale medier handler det om skabe personlige relationer, hvorfor brandet skal evne at agere som en profil på lige fod med Facebook’ernes venner. Her er det vigtigt at ens brand ikke virker for anmassende. Branding på Facebook Hvis man vil anvende sociale medier som supplement i sin markedsføring, er der udover en række muligheder også et par faldgrupper, man bør undgå. Her kommer derfor et par velmenende råd til, hvordan du kan markedsføre dig på Facebook. Groft simplificeret er der 5 måder at du kan markedsføre dig på Facebook: 1) Branding via grupper Mange virksomheder har oprettet grupper på Facebook, hvor formålet er at skaffe store mængder af brugere, der vil involvere og engagere sig i deres brand. Det er gratis at oprette grupper og kræver kun få ressourcer. Udfordringen ligger derimod at undgå at grupperne drukner i støjen fra andre grupper. De grupper som har størst succes på Facebook, er dem som hjælper deres medlemmer med at løse konkrete problemer, til at komme i kontakt med andre og tilbyder relevant information. Gruppen gør en forskel og belønner dem, som deltager aktivt i gruppen, og skaber dermed et ”brand commuinty”. 2) Brug af sociale bannere De mange millioner detaljerede informationer om brugerne på Facebook gør det muligt at undgå spildeksponeringer, som er problemet med mange andre mediegrupper. På Facebook har du mulighed for at få så detaljerede informationer om din målgruppe og dens interesser, at du kan skræddersy dit budskab til at være yderst aktuelt for den pågældende profil. De bedste bannere på Facebook betragtes ikke som reklame, men opfattes derimod som information og service. Jo større relevans indholdet i et givent banner har for profilens interesser og liv, jo større sandsynlighed er der for at budskabet findes aktuelt eller brugbart. Med sociale bannere drejer det sig om at øge graden af relevans for den aktuelle profil frem for at skabe synlighed. Hvis man støjer for meget og påkalder sig for meget opmærksomhed, skaber man i stedet irritation, da man har bevæget sig ind i profilens privatsfære. Det kræver med andre ord diskretion at reklamere i et banner på Facebook. Facebook opstiller selv følgende tommelfingerregler for hvordan et socialt banner skal udformes: 1. Høj relevans 2. Vær informativ og konkret i dit budskab. 3. Vær neutral, undgå for meget flash og animering, du er tydelig nok i forvejen. 4. Hellere underspil end overspil dit budskab. 3) Udvikling af en Facebook applikation Hverken grupper eller bannere udnytter det fulde potentiale i et socialt netværk som Facebook. Hvis en virksomhed for alvor skal ind på livet og skabe relationsopbygning og synliggøre et brand blandt millioner af profiler, skal man som brand hjælpe dem med at udtrykke sig selv over for hinanden i fællesskabet. Her har de mange Facebook applikationer vist sig at være et stærkt værktøj. En applikation er et redskab som alle kan oprette. Det kan være et spil eller et mindre program, som man som bruger kan interagere med. De rigtig gode applikationer formår at involvere og hjælpe venner i et netværk med at være sociale. Applikationer er velegnede til at markedsføring og spredning af budskaber, da man kan skabe en stærk involvering omkring sit produkt eller brand. I skrivende stund findes der ca. 24.000 applikationer i Facebook. Hovedparten bruges sjældent, men til gengæld bruges de mest populære applikationer af de fleste brugere. Bliver en applikation populær vil den skabe en massiv branding af de firmaer som står bag. Hvis man gerne vil have succes med en applikation på Facebook skal man gøre følgende: 1. Skab en helt unik applikation, der kan fungere som et nyttigt værktøj eller sjov underholdning. 2. Lad applikationen indgå som et element i den identitet, som profilerne opstiller af sig selv. I de populære applikationer har profilerne mulighed for at sprede historier om dem selv i netværket. 3. Skab mulighed for networking, hvor applikationen bryder isen og skaber nye relationer. 4. Læg en målrettet strategi. Rekrutter ambassadørprofiler til at sprede applikationen i deres netværk. Opfylder din applikation ovenstående er du godt på vej til at udnytte det virale brandingpotentiale i Facebook. Det som du endelig ikke må gøre er at bryde ind brugernes privatliv ved at påtvinge dem dit eller begrænse brugernes anvendelse ved at opstille krav til brugen af dine applikationer. Sidst men ikke mindst må du ikke forvente, at din applikation bliver spredt af sig selv. Det kræver markedsføring at gøre applikationen populær.
4) Sider – en firmaprofil Som firma har man nu mulighed for at oprette en profil, som stort set er identisk med en personprofil. Disse kaldes sider, og giver mulighed for at oprette en helt unik relation til brugerne i Facebook. Brugerne kan udtrykke deres støtte ved at registrere dem selv som fans af dit brand, skrive kommentarer på din wall, oploade billeder og indgå i diskussionsfora på din side. Som firma har man ligesom en almindelig profil mulighed for at sende updates til sine venner/fans i form af nyheder eller tilbud. Da succeskriteriet må være at få så mange fans som muligt, er det nødvendigt at inddrage de andre reklamemuligheder på Facebook. Sociale bannere er den hurtige og dyre løsning, men langt fra altid den mest effektive. I stedet anbefales det at bruge kræfter på at udvikle stærke applikationer til ens side, da man her har mulighed for at opnå en større viral spredning og dermed øger trafikken til ens side. Alle typer af virksomheder og brands ville kunne drage nytte af at have en side i Facebook.
5) Fyrtårne Til at sprede de applikationer, som man har udviklet til sin side kan man med fordel benytte sig af et såkaldt fyrtårn. Med et fyrtårn er det muligt at publicere og sprede sine budskaber, i form af historier om en brugers interaktion med din side eller din hjemmeside. Disse små historier bliver vist i brugerens news feed, som er en oversigt over, hvad dine venner har foretaget sig de sidste døgn. Fyrtårne i newsfeed er i princippet viral markedsføring. Metoden har stor gennemslagskraft, fordi man opnår en uhørt stærk branding, da det jo er ens venner, som anbefaler brandet. Fyrtårne skal dog bruges med omtanke, eftersom der er en stor risiko for, at man skaber en negativ effekt. Selvom brugeren giver sit samtykke til, at Fyrtårnet må publiceres er det alligevel væsentligt, at brugeren altid er 100 % bevidst om, at budskabet spredes til venner via newsfeed. Enhver form for påtrængende budskaber kan let forstærke følelsen af, at man forbryder sig mod privatsfæren. Fidusen er derfor at skabe fyrtårne, hvor brugerens handling ikke opfattes som reklame, men i stedet fungerer som en aktiv og konstruktiv del af brugerens kommunikation til venner. Her er par gode råd, når du skal udvikle et fyrtårn: 1. Undlad opfordringer til at sprede budskabet om brandet eller produktet. Lad bruger selv vælge, hvad de vil sende videre. 2. Vær sikker på, at brugerne er bevidste om, hvad de er i færd med at sprede til deres venner 3. Lad budskabet fungere som en del af brugernes personlige historie, og undgå påtrængende budskaber og alt for meget bling bling. Alt at vinde og alt at tabe Til trods for ovenstående råd og vejledning er Facebook branding et håndværk, som kun de bedste mestrer, og at udnytte det enorme potentiale der ligger i et viralt netværk som Facebook er stadig lettere sagt end gjort. Det kræver en altruistisk og nærmest næstekærlig tilgang for at få succes med branding på Facebook. En adfærd man som regel kun finder hos frivillige organisationer, men som virksomheder der vil brande sig på Facebook bør lade sig inspirere af. En mere traditionel og aggressiv markedsføring på Facebook, som typisk ser fra enten et reklamebureau eller mediebureau, kan i værste fald betyde en katastrofe for ens brand. Som virksomhed skal man på en og samme tid respektere privatlivet og samtidig fungere i det som en del af brugernes selviscenesættelse. Det kræver en markant anderledes strategi, og hvis det lykkedes vil du opnå en succes som du ikke troede mulig.
|
Problemet med Facebook, særligt i relation til det danske marked er, at der fortsat mangler nogle gode cases: "Vi brugte X kroner, og vi tjente 10 gange så meget!" De fleste cases der er beskrevet, er mere i retning af: "Vi brugte en masse penge og tid, det var sjovt, og der var sikkert en masse der så det - men vi tjente vist ikke rigtig godet på det..."
Uanset hvad man kalder markedsføring, og hvilke smarte labels man putter på det, så har det i sidste ende et formål: At virksomheden skal tjene flere penge!
De facebook ads jeg har set stats på, og som jeg selv har kørt, har alle haft en ting til fælles: En ufattelig lav konvertering! Hvis Facebook vil overleve med disse reklamer bliver de nødt til at gøre noget ved det! Ingen online annoncemedier overlever i længden, hvis ikke de skaber salg nok. I hvert fald ender prisen så med at blive meget, meget lav - som vi også har set det med f.eks. 3rd tier PPC-engines og crap-netværk.
Jeg synes der er en tendens til, at mange af de kampagner vi ser i forbindelse med Facebook er lavet mere fordi de reklamefolk der fik ideen, synes det kunne være skide sjovt. Effekterne er udeblevet. Og uden effekt er en marketingkampagne altså spild af penge i min bog. Det er min købmands-gen der skriger.
Det er da fint nok når f.eks. diverse offentlige styrrelser, får lavet virale videoer, eller Facebook applikationer, som en masse ser, bruger eller morer sig over, men hvis disse kampagner ikke også giver en målelig effekt så er det altså spild af skattepenge. Jeg husker (iøvrigt ikke fra Facebook) en viral kampagne der handlede om at vi som bilister skal holde fartgrænserne - det var noget med nogle halvnøgne tøser med store fartskilte. Den var vi mange der så. Flotte patter! Men hvor mange kørte mere efter loven efter kampagnen end før? Hvor mange tænkte på hastighed, og hvór mange tænkte på sex? Dokumentationen er udeblevet ... wonder why :)
Så, alt i alt. Facebook er bestemt sjovt at lege med - gør det endelig. Men hvis dit job som ansvarlig for markedsføring er, at skabe større efterspørgsel, leads og salg, så pas på med hvor meget af din tid, resurser og penge du bruger på legen.
Jeg vil til sidst godt understrege, at jeg på ingen måde er modstander af Social Media Marketing (SMM) men dels synes jeg ikke Facebook er den bedste platform at arbejde med, og dels skal der altså være nogle konkrete og målbare mål - og dem skal man nå!
"Will it Blend" er et fantastisk eksempel på en sjov viral kampagne, der opfylder de krav. Såvidt jeg husker boostede de salget af den brugte blender med 600% ovr ganske kort tid. Det er sgu til at forstå! Det er markedsføring i min bog! :)
I forhold til søgemaskineoptimering, kan virale kampagner også have en både vigtig og målbar effekt i f.eks. forhold til links. Igen - har du et mål, kan det måles og virker det, så skal du bestemt køre løs. Men det er det jeg ofte mangler!
Det hele ender lidt for ofte med, som jeg desværre også synes ovenstående indlæg lider lidt af (omend jeg er sikker på det er velment), for meget: "Det her er altså bare det nye smarte som du MÅ være med til ..." uden iøvrigt at kune dokumentere effekterne.