Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook - det 3. krydderi på medieplanen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Af Thomas Planck, grundlægger af Medieguruerne

I den seneste tid har begrebet sociale medier optrådt hyppigt i mediernes overskrifter. Typisk er det Facebook som nævnes, da dette er ”kongen” inden for de sociale medier. Med en ekspotentiel vækst, der ville gøre en hver børsgazelle grønne af misundelse har Facebook i skrivende stund mere end 170 millioner brugere over hele verden.

Mark Zuckerberg ramte derfor ned i en guldåre da han grundlagde Facebook. Selvom Facebook oprindeligt kun var forbeholdt hans studiekammerater på Harvard University, og andre universiteter i ”the Ivy League” gik der ikke længe før Facebook kom til at omfatte alle universiteter og herefter gymnasier. I dag spreder Facebook sig som en steppebrand blandt personer over 13 år i hele verden.

Ser vi på Danmark bruger mere end 25 % af befolkningen enten Facebook eller My Space. Facebook er absolut det mest udbredte sociale medie herhjemme med 10 % daglige/næsten daglige brugere, mens My Space har 2 % daglige brugere. Disse tal stiger dog hele tiden.

Brandingpotentialet i sociale medier

De sociale medier stormer frem, fordi de tilbyder en platform, der gør det muligt at udtrykke sin identitet og sætte sig selv i scene som aldrig før. I de sociale medier er handelsvaren relationer, og dette gør sociale medier særdeles velegnede til branding af virksomheder og produkter. Ingen andre mediegrupper giver mulighed for at komme så tæt på målgruppen, og i ingen andre mediegrupper bliver brands og produkter anbefalet med større troværdighed. 

Uanset om man er mediebureau eller reklamebureau må man erkende at potentialet i de sociale medier er stort, men også at det kræver en helt anderledes marketingtankegang, hvis man skal udnytte det. Den helt store forskel mellem andre mediegrupper og de sociale medier er, at deres brugere har et indgående og mere langt personligt forhold til mediet. I de sociale medier handler det om skabe personlige relationer, hvorfor brandet skal evne at agere som en profil på lige fod med Facebook’ernes venner. Her er det vigtigt at ens brand ikke virker for anmassende.

Branding på Facebook

Hvis man vil anvende sociale medier som supplement i sin markedsføring, er der udover en række muligheder også et par faldgrupper, man bør undgå. Her kommer derfor et par velmenende råd til, hvordan du kan markedsføre dig på Facebook.

Groft simplificeret er der 5 måder at du kan markedsføre dig på Facebook:

1)  Branding via grupper

Mange virksomheder har oprettet grupper på Facebook, hvor formålet er at skaffe store mængder af brugere, der vil involvere og engagere sig i deres brand. Det er gratis at oprette grupper og kræver kun få ressourcer. Udfordringen ligger derimod at undgå at grupperne drukner i støjen fra andre grupper. 

De grupper som har størst succes på Facebook, er dem som hjælper deres medlemmer med at løse konkrete problemer, til at komme i kontakt med andre og tilbyder relevant information. Gruppen gør en forskel og belønner dem, som deltager aktivt i gruppen, og skaber dermed et ”brand commuinty”.

2)  Brug af sociale bannere

De mange millioner detaljerede informationer om brugerne på Facebook gør det muligt at undgå spildeksponeringer, som er problemet med mange andre mediegrupper. På Facebook har du mulighed for at få så detaljerede informationer om din målgruppe og dens interesser, at du kan skræddersy dit budskab til at være yderst aktuelt for den pågældende profil.

De bedste bannere på Facebook betragtes ikke som reklame, men opfattes derimod som information og service. Jo større relevans indholdet i et givent banner har for profilens interesser og liv, jo større sandsynlighed er der for at budskabet findes aktuelt eller brugbart.

Med sociale bannere drejer det sig om at øge graden af relevans for den aktuelle profil frem for at skabe synlighed. Hvis man støjer for meget og påkalder sig for meget opmærksomhed, skaber man i stedet irritation, da man har bevæget sig ind i profilens privatsfære. Det kræver med andre ord diskretion at reklamere i et banner på Facebook. Facebook opstiller selv følgende tommelfingerregler for hvordan et socialt banner skal udformes:

1. Høj relevans

2. Vær informativ og konkret i dit budskab.

3. Vær neutral, undgå for meget flash og animering, du er tydelig nok i forvejen.

4. Hellere underspil end overspil dit budskab.

3)  Udvikling af en Facebook applikation

Hverken grupper eller bannere udnytter det fulde potentiale i et socialt netværk som Facebook. Hvis en virksomhed for alvor skal ind på livet og skabe relationsopbygning og synliggøre et brand blandt millioner af profiler, skal man som brand hjælpe dem med at udtrykke sig selv over for hinanden i fællesskabet.

Her har de mange Facebook applikationer vist sig at være et stærkt værktøj. En applikation er et redskab som alle kan oprette. Det kan være et spil eller et mindre program, som man som bruger kan interagere med. De rigtig gode applikationer formår at involvere og hjælpe venner i et netværk med at være sociale. Applikationer er velegnede til at markedsføring og spredning af budskaber, da man kan skabe en stærk involvering omkring sit produkt eller brand.

I skrivende stund findes der ca. 24.000 applikationer i Facebook. Hovedparten bruges sjældent, men til gengæld bruges de mest populære applikationer af de fleste brugere. Bliver en applikation populær vil den skabe en massiv branding af de firmaer som står bag. Hvis man gerne vil have succes med en applikation på Facebook skal man gøre følgende:

1. Skab en helt unik applikation, der kan fungere som et nyttigt værktøj eller sjov underholdning.

2. Lad applikationen indgå som et element i den identitet, som profilerne opstiller af sig selv. I de populære applikationer har profilerne mulighed for at sprede historier om dem selv i netværket.

3. Skab mulighed for networking, hvor applikationen bryder isen og skaber nye relationer.

4. Læg en målrettet strategi. Rekrutter ambassadørprofiler til at sprede applikationen i deres netværk.

Opfylder din applikation ovenstående er du godt på vej til at udnytte det virale brandingpotentiale i Facebook. Det som du endelig ikke må gøre er at bryde ind brugernes privatliv ved at påtvinge dem dit eller begrænse brugernes anvendelse ved at opstille krav til brugen af dine applikationer. Sidst men ikke mindst må du ikke forvente, at din applikation bliver spredt af sig selv. Det kræver markedsføring at gøre applikationen populær.

4)  Sider – en firmaprofil

Som firma har man nu mulighed for at oprette en profil, som stort set er identisk med en personprofil. Disse kaldes sider, og giver mulighed for at oprette en helt unik relation til brugerne i Facebook. Brugerne kan udtrykke deres støtte ved at registrere dem selv som fans af dit brand, skrive kommentarer på din wall, oploade billeder og indgå i diskussionsfora på din side. Som firma har man ligesom en almindelig profil mulighed for at sende updates til sine venner/fans i form af nyheder eller tilbud.

Da succeskriteriet må være at få så mange fans som muligt, er det nødvendigt at inddrage de andre reklamemuligheder på Facebook. Sociale bannere er den hurtige og dyre løsning, men langt fra altid den mest effektive. I stedet anbefales det at bruge kræfter på at udvikle stærke applikationer til ens side, da man her har mulighed for at opnå en større viral spredning og dermed øger trafikken til ens side. Alle typer af virksomheder og brands ville kunne drage nytte af at have en side i Facebook.

5)  Fyrtårne

Til at sprede de applikationer, som man har udviklet til sin side kan man med fordel benytte sig af et såkaldt fyrtårn. Med et fyrtårn er det muligt at publicere og sprede sine budskaber, i form af historier om en brugers interaktion med din side eller din hjemmeside. Disse små historier bliver vist i brugerens news feed, som er en  oversigt over, hvad dine venner har foretaget sig de sidste døgn.

Fyrtårne i newsfeed er i princippet viral markedsføring. Metoden har stor gennemslagskraft, fordi man opnår en uhørt stærk branding, da det jo er ens venner, som anbefaler brandet.

Fyrtårne  skal dog bruges med omtanke, eftersom der er en stor risiko for, at man skaber en negativ effekt. Selvom brugeren giver sit samtykke til, at Fyrtårnet må publiceres er det alligevel væsentligt, at brugeren altid er 100 % bevidst om, at budskabet spredes til venner via newsfeed. Enhver form for påtrængende budskaber kan let forstærke følelsen af, at man forbryder sig mod privatsfæren.

Fidusen er derfor at skabe fyrtårne, hvor brugerens handling ikke opfattes som reklame, men i stedet fungerer som en aktiv og konstruktiv del af brugerens kommunikation til venner. Her er par gode råd, når du skal udvikle et fyrtårn: 

1.   Undlad opfordringer til at sprede budskabet om brandet eller produktet. Lad bruger selv vælge, hvad de vil sende videre.

2.   Vær sikker på, at brugerne er bevidste om, hvad de er i færd med at sprede til deres venner

3.   Lad budskabet fungere som en del af brugernes personlige historie, og undgå påtrængende budskaber og alt for meget bling bling.

Alt at vinde og alt at tabe

Til trods for ovenstående råd og vejledning er Facebook branding et håndværk, som kun de bedste mestrer, og at udnytte det enorme potentiale der ligger i et viralt netværk som Facebook er stadig lettere sagt end gjort. Det kræver en altruistisk og nærmest næstekærlig tilgang for at få succes med branding på Facebook. En adfærd man som regel kun finder hos frivillige organisationer, men som virksomheder der vil brande sig på Facebook bør lade sig inspirere af.

En mere traditionel og aggressiv markedsføring på Facebook, som typisk ser fra enten et reklamebureau eller mediebureau, kan i værste fald betyde en katastrofe for ens brand. Som virksomhed skal man på en og samme tid respektere privatlivet og samtidig fungere i det som en del af brugernes selviscenesættelse. Det kræver en markant anderledes strategi, og hvis det lykkedes vil du opnå en succes som du ikke troede mulig.

Mediebureau Medieguruerne - branding, medieplanlægning og grafisk design samt webudvikling

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Problemet med Facebook, særligt i relation til det danske marked er, at der fortsat mangler nogle gode cases: "Vi brugte X kroner, og vi tjente 10 gange så meget!" De fleste cases der er beskrevet, er mere i retning af: "Vi brugte en masse penge og tid, det var sjovt, og der var sikkert en masse der så det - men vi tjente vist ikke rigtig godet på det..."

Uanset hvad man kalder markedsføring, og hvilke smarte labels man putter på det, så har det i sidste ende et formål: At virksomheden skal tjene flere penge!

De facebook ads jeg har set stats på, og som jeg selv har kørt, har alle haft en ting til fælles: En ufattelig lav konvertering! Hvis Facebook vil overleve med disse reklamer bliver de nødt til at gøre noget ved det! Ingen online annoncemedier overlever i længden, hvis ikke de skaber salg nok. I hvert fald ender prisen så med at blive meget, meget lav - som vi også har set det med f.eks. 3rd tier PPC-engines og crap-netværk.

Jeg synes der er en tendens til, at mange af de kampagner vi ser i forbindelse med Facebook er lavet mere fordi de reklamefolk der fik ideen, synes det kunne være skide sjovt. Effekterne er udeblevet. Og uden effekt er en marketingkampagne altså spild af penge i min bog. Det er min købmands-gen der skriger.

Det er da fint nok når f.eks. diverse offentlige styrrelser, får lavet virale videoer, eller Facebook applikationer, som en masse ser, bruger eller morer sig over, men hvis disse kampagner ikke også giver en målelig effekt så er det altså spild af skattepenge. Jeg husker (iøvrigt ikke fra Facebook) en viral kampagne der handlede om at vi som bilister skal holde fartgrænserne - det var noget med nogle halvnøgne tøser med store fartskilte. Den var vi mange der så. Flotte patter! Men hvor mange kørte mere efter loven efter kampagnen end før? Hvor mange tænkte på hastighed, og hvór mange tænkte på sex? Dokumentationen er udeblevet ... wonder why :)

Så, alt i alt. Facebook er bestemt sjovt at lege med - gør det endelig. Men hvis dit job som ansvarlig for markedsføring er, at skabe større efterspørgsel, leads og salg, så pas på med hvor meget af din tid, resurser og penge du bruger på legen.

Jeg vil til sidst godt understrege, at jeg på ingen måde er modstander af Social Media Marketing (SMM) men dels synes jeg ikke Facebook er den bedste platform at arbejde med, og dels skal der altså være nogle konkrete og målbare mål - og dem skal man nå!

"Will it Blend" er et fantastisk eksempel på en sjov viral kampagne, der opfylder de krav. Såvidt jeg husker boostede de salget af den brugte blender med 600% ovr ganske kort tid. Det er sgu til at forstå! Det er markedsføring i min bog! :)

I forhold til søgemaskineoptimering, kan virale kampagner også have en både vigtig og målbar effekt i f.eks. forhold til links. Igen - har du et mål, kan det måles og virker det, så skal du bestemt køre løs. Men det er det jeg ofte mangler!

Det hele ender lidt for ofte med, som jeg desværre også synes ovenstående indlæg lider lidt af (omend jeg er sikker på det er velment), for meget: "Det her er altså bare det nye smarte som du MÅ være med til ..." uden iøvrigt at kune dokumentere effekterne.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 15:11

Hvor sjovt at læse Jeres indlæg ;o)))

Først tænkte jeg, "Ja Facebook....det skal vi også bruge, hvis vi kommer igang med vores projekt". Det lyder meget rigtigt, og også noget man skal tænke over ift. hvordan man bruger det.

Så læser jeg næste indlæg og tænker, "Nå ja, det handler jo om resultater og penge". Den slags må jo meget gerne være målbart, ellers ved man jo ikke om man spilder tiden ;o)

Interessant er det, så jeg glæder mig til at læse flere inputs....

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 16:54

Mangel på succesfulde cases skyldes efter min bedste overbevisning en forkert tilgang og brug af Facebook - i princippet det som jeg advarer mod i min artikel. Jeg påviser blot mulighederne i Facebook, og som virksomhed skal man selvfølgelig gøre sig klart om man med budskab og produkt evner at udnytte dette potentiale. I min verdenen skal Facebook betragtes som et viralt medie, hvor der skal overholdes nogle sociale love for at opnå effekt. Bruger man det som et traditionelt onlinemedie er det spild af mediekroner.

Som annoncør arbejder man jo med forskellige effekthirarkier med vidt forskellige målsætinger. Som annoncør skal man derfor vælge de medier som kan realisere de målsætninger, og her vil Facebook primært egne sig til sociale produkter/ydelser. Sælger man brandarlamer eller børnetøj er der andre kanaler som er mere effektive. Taler man om job og medlemsrekruttering er Facebook derimod et særdeles konkurrencedygtigt medie. Således er jeg for nylig blevet bekendt med en i gangværende værerende kampage for Rederiforeningen, som har en test/applikation på Facebook, der genererer billigere leads end deres traditionelle online kampagne.

Men enig vil også gerne se mere dokumentation på en rigtig anvendelse af Facebook og andre sociale medier.

Mediebureau Medieguruerne - branding, medieplanlægning og grafisk design samt webudvikling

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 08
Indlæg ialt: 222
Fra  Trovatten Netspiren - Din helsekostbutik på nettet Skrevet kl. 17:39

Facebook marketing kan blive utrolig udbredt og effektivt tror jeg. Specielt pga. hvor stort det er, og hvor meget tid, rigtig mange folk bruger på det og fordi at du kan katagorisere dine annoncer efter interesse/alder/køn osv.

Problemet med Facebook er bare at du skal "fange" en kunde som i 99% af tilfældende sidder og chatter med sine venner og IKKE leder efter noget at købe/sign op til eller andet. Der tror jeg problemet ligger; Man skal have en sindsyg god reklame/tilbud for at få Chatteren konverteret til en køber, da han ikke søger efter noget at købe, imodsætningen til Adwords.

Kig forbi min nye blog om Internet Marketing!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Sep 07
Indlæg ialt: 101
Fra  Amino.dk Skrevet kl. 10:24
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes da heller man skal kontakte mig, og få lavet et ordentligt medieplan, hvor resultater kan blive afstemt inden man påbegynder en kampagne.

Uden tvivl at de sociale medier er kommer for at blive, men vi har taget skridtet videre og tænker mere på branding og målrettedehed end på facebook, som for mig at se ikke har en "rød tråd" på deres "mediepakke"

Og hey.. jeg trasher ikke FB da jeg selv er online derinde DAGLIGT.

Til de interesserede kan jeg nævne at Myspace vækster med 15.000 nye profiler pr. måned, og vi har 390.000 aktive profiler (som har været logget ind inden for 30 dage). Det er mig ikke helt bekendt med hvor mange aktive profiler FB har, men de er oppe på plus 1.000.000.

Det skal også nævnes at Myspace har over 200 millioner profiler worldwide.

Håber i kan bruge de facts til noget

/Zouheir

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 15:56
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg selv blev kontaktet så sent som i fredags af et bureau som ville sælge en Facebook kampagne. 2 mill visninger for 6000kr. Deri ligger så opsætning af materiale, tekst og billeder.

Jeg ved ikke hvordan de sætter sådan en kampagne op når vi snakker visninger. Hvis én person logger ind 10 gange i løbet af en dag og får set min annonce hver gang - så kan visningerne jo hurtigt blive brugt.

Jeg tror at nogle vil kunne få noget ud af det, men tror det afhænger af hvilket produkt man har. Feks opdagede jeg SEO Supporten derinde, og i og med jeg interesserer mig for det emne, ja så skulle jeg da kigge nærmere på det - og undskyld Mikkel, jeg har ikke taget mig sammen til at købe til min skod hjemmeside;0)

Finkena

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:07

Vi får en del kliks fra Facebook, men konverteringerne er ikke gode. Til gengæld er det ikke så dyrt. Vi betaler 2-3 kroner CPC, så det er til at leve med.

Klikraterne er meget lave (0,XX%) - og det er ikke så underligt: Annoncerne er små, segmenteringsmulighederne ikke avancerede, og så er klikrater på community-sites som regel lav. Vi har så til gengæld fået en helvedes masse annoncevisninger - p.t. over 1,5 millioner. Jeg har tænkt mig at eksperimentere lidt mere med budskaber og segmentering i den kommende tid.

> og undskyld Mikkel, jeg har ikke taget mig sammen til at købe til min skod hjemmeside;0)

Det er i orden - det kan nås endnu. Vi holde længe åbent om søndagen  :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 16:15

Ha ha, ja det gør i sgu nok. Jeg regner med at ringe ind til jer her i ugen, så længe min side ikke er optimal, så tror jeg det vil være penge ud af vinduet at abbonnere på det, men det ved i jo mere om end jeg;0)

Finkena

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:59

Nej, det er jo netop i arbejdet med at gøre din side bedre, at det er vigtigt at du ved hvordan du gør det bedst muligt - samt at du kan følge om det du så gør, faktisk også virker. Så det optimale tidspunkt at starte med SEO Supporten er faktisk FØR man er helt klar med sit ideelle site, for så kan vi stadig nå at påvirke dine valg - forhåbenligt i den rigtige retning :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)