Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tjene flere penge ved siden af SU'en

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Vedbæk
Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes selv jeg lever op til alle de krav som der står som selvstændig.

1) 85% af arbejdet laves fra firmaadressen. Til dette benyttes egen computer og egen telefon

2) Jeg er momsregistreret og sender virksomheden en regning plus moms, og kan gøre dette af omgange matchene hvert projekt jeg udføre

3) Der foreligger mig ingen begrænsning i at ansatte ekstra hjælp til at foretage noget af arbejdet.

4) Der vil være yderligere reklame for virksomheden i f.eks. lokalavis og iform af hjemmeside

5) Indkomsten oppebæres fra en ubestemt kreds af hvervgivere.  Ubestemt er det vel hvis der kommer en opgave for en jeg ikke havde regnet med hvilket der sagtens kan komme, men igen jeg er jo ikke herre over om der kommer en sådan. Men jeg nok sagtens få nogle småopgaver fra andre virksomheder dog ikke i niveau med den løn jeg har fra min hovedbeskæftigelse

6) indkomsten afhænger af et eventuelt overskud. Min løn beskrives som overskud i virksomehden. Altså fratrukket mine omkostninger til internet, telefon computer mm. derfor må den jo være afhængig af overskud. Men samtidigt er jeg faktureret til en aftalt løn pr. time benyttet til projektet og ikke efter løn pr. projekt. Men dette er jo også meget normalt.?

Umiddelbart er det 5'eren som er den eneste punkt som der kan være tvivlsomt. Men jeg mener jo ikke selv at jeg begrænser mig til kun at udføre opgaver for en virksomhed. På trods af den ene virksomhed lægger en potion penge hver måned, som er væsentlig større end det jeg ellers kan hive ind som nystartende. Jeg ser lidt min situation som at jeg starter en ny virksomhed op fra bunden, men jeg har allerede en vigtig aftale med en kunde.

Fra Vedbæk
Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:02

Hvad hvis jeg så f.eks. har 3. Men de 2 andre er af væsentlig mindre beløb end den første. Jeg kan jo altid håbe at der kommer flere kunder i biksen. Og jeg vil da gøre mit for at udvikle virksomheden så meget som muligt og i ønskedrømme har jeg mange muligheder for at ansætte andre til at hjælpe mig med at udføre arbejdet. Men det kræver jo der kommer andre kunder der vil ansætte mig.

Men hvis min virksomheden f.eks. får 50.000kr fra en kunde

og så 2 x 2000kr fra andre kunder. Kan jeg så godt retfærdiggøre virksomheden.? I hvertfald her de første 1½ år, indtil jeg har fået mulighed for at få lidt flere kunder, så længe jeg kan vise SKAT i form af reklamer at jeg prøver at skaffe flere kunder.?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:55

det er meget svært at besvare præcist

emnet er - som altid - en konkret vurdering.

man kan vel opstille følgende princip og skrive det bag øret: I det omfang ens etablering (reelt) sker med henblik på at etablere en selvstændig virksomhed for en flerhed af kunder, og man anvender tid og energi og ikke mindst penge på at fremskaffe kunder, og ikke blot "går på arbejde" hos 1 kunde, og man bærer en selvstændig risiko for det man udfører, da er det rimeligt sikkert at man driver selvstændig virksomhed.. Og så ved man jo godt selv, hvornår man etbalerer en selvstændig virksomhed uden reelt indhold, men blot for at blæse og have mel i munden.

Stil dig fx. følgende spørgsmål: det arbejde jeg udfører for kunden, kan jeg ifalde et erstatningsansvar for fejl som jeg begår i denne forbindelse eller ej. Hvis du kan det, så taler rigtig meget for selvstændig virksomhed...

Masser af it - konsulenter arbejder i 6 - 8 måneder hos samme kunde, men det gør dem ikke til ansatte, bl.a. fordi de bærer en selvstændig risiko..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
forskellen mellem løn modtager og selvstændig erhvervsdrivende her:

I ligningsvejledningen til Skats medarbejdere siger denne indledningsvis klart og tydeligt, at der for disse to grupper principielt ingen forskel er på retten til fradrag for direkte og nødvendige omkostninger for erhvervsindtægter.

Alligevel nægter Skat systematisk og ofte fradrag for sådanne omkostninger, hvis der i erhvervsindkomsten er trukket kildeskat og/eller hvis skatteyderen anses for lønmodtager.

Så vidt jeg forstår gældende skattelove, skattejura, ministeriet ETC. findes der i de endelige skatteberegningen ingen sondring mellem beregning af skat for erhvervsindkomst baeseret på status som lønmodtager og selvstændig.

Denne sondring i skattelovgivningen refererer hovesagelig til, om der skal trækkes A-skat eller ikke.

I en skattesag har jeg oplevet, at Skat nægter fradrag for omkostninger og henviser tilTupperware-sagen, som udelukkende var om der skulle trække A-skat eller ikke.

Højst besynderligt.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)