Anders nu ved jeg jo at du er en ekspert indenfor brancen, og sidder inde med en noget større viden omkring det end mig.. Hvad er din vurdering af Wellstar? Går de fri eller bliver de dømt som pyramideselskab? |
Hej Lasse.
De går fri. Der har været lignende sager før. Jeg kan naturligvis ikke være 100% sikker, for jeg er ikke nok inde i deres måde at drive forretning på. Det forholder sig sådan, at når man tegner en ny partner, så køber denne partner et parti varer. Typisk får man en procentdel af den omsætning, der bliver skabt, når den nye partner går med.
Nu er den nye partner naturligvis en del af netværket, også selvom han/hun ikke bygger forretning, men blot vil bruge produktet. Det er det man i USA kalder en "Wholesale " kunde. Når vi skal sælge vores varer, så er vi ikke herre over, om folk vil købe til udsalgspris, eller om de vil gå med og købe til indkøbspris. I begge tilfælde er der tale om et salg af varer!
Det man kigger på er, hvor ligger firmaets fokus. Eksempelvis holder vi i Monavie tasting parties, hvor produktet er i fokus. Vores møder er ikke egentlige hvervemøder, men mere en sjov kom sammen, hvor folk kan smage produktet. Dette vil være i orden. Hvis vi nu lokkede folk til mødet, bad dem betale store sign up beløb, stort set ikke nævner produktet men kun snakker om opbygning af netværk, så ville det være ulovligt.
Så derfor ved jeg ikke med 100% sikkerhed, hvordan Wellstar bygger deres forretning, men jeg har en formodning om, at de går fri. Dog kan de ikke komme udenom, at de har markedsført ulovlige varer. Det forholder sig nemlig sådan, at du ikke må markedsføre et produkt, før det er anmeldt til den lokale fødevareregion. Så her har de dummet sig!
Omkring vennehvervning så formoder jeg, at der kommer et dementi fra TV2. Vennehvervning kan være i strid mod god markedsføringskik, men det er altså ikke ulovligt. Det bliver dog ulovligt, hvis man lokker, presser og generelt fører folk bag lyset. Jeg har skrevet til forbrugerombudsmanden, så vi kan få endligt klarlagt, hvad vi må og ikke må. Men det siger lidt sig selv, at hvis det var ulovligt, så var Tubberware og andre nok lukket for længst!
Hvis jeg skal sige noget positivt om sådanne programmer, så er det, at det kan være med til at skille de useriøse firmaer fra. Det negative er, at mange firmaer bliver dømt, uden at have muligheden for at forsvare sig.
Er glad for at vores firma bruger millioner på produktgodkendelser, gennemlæsning af brochurer, policies etc. Vi skal gå foran som et godt eksempel, og så skal vi følge den dansk lovgivning 100%
Håber dette er svar nok!¨
Hilsen
Anders