Jeg har lavet en aftale med en virksomhed, som jeg har lavet arbejde for, at jeg får en computer af dem, som jeg så trækker fra det beløb jeg fakturerer dem.
Hvornår skal jeg trække dette fra på fakturaen? Før eller efter jeg lægger momsen på, og skal jeg trække hele beløbet inkl moms eller beløbet uden moms fra?
I første omgang skal du på din faktura skrive udført arbejde ex. moms. Så trækker du 8.400,- fra beløbet for PC-en. Så har du et nettobeløb. Dette beløb lægger du så moms på. Det er din faktura. Internt i dit regnskab skal du dog bogføre, hvor dit arbejde krediteres på omsætning, og bruttomoms for udført arbejde krediteres udgående moms. PC-en skal du debitere på IT småanskaffelser som udgift, debitere indgående moms. Restbeløbet debiteres debitorer (eller bankkonto/kasse, hvis du får restbeløbet straks). Bogføringen skal foretages med bruttobeløbene, da SKAT skal have bruttotallene. Principielt er der tale om salg af tjenesteydelser og køb af en PC.
Det vil altså sige, at momsen fra computeren og momsen jeg tillægger på min arbejdskraft "ophæver" hinanden på regningen, men ikke i regnskabet, hvor de skal fremtræde hver for sig?
Du kan godt sige, at beløbene ophæver hinanden på fakturaen mens i dit regnskab er det moms bruttobeløbene. I sidste ende ophæver beløbene i regnskabet jo også hinanden, når du afregner momsen overfor SKAT.
På din faktura er det egentlig hip som hap. Bare du specificerer beløbene ekskl. moms. Jeg vil foretrække en særskilt faktura fra din kunde med de betingelser, der følger med handlen. Du skal tænke på, at du ikke har en forbrugerbeskyttelse ved købet (da komputeren indgår i firmaet) så hvis du ikke har aftalt nogle betingelser for komputerkøbet er du egentlig ringe stillet, hvis der sker noget med computeren. Det er lidt vanskeligt at indføre eventuelle betingelser, når det er dig, der udsteder fakturaen.
JakobN >> Ja, på fakturaen kan man trække alt muligt fra (ex moms) og lægge til. Moms beregnes så af slutbeløbet. Men hvorfor så gøre bogføringen mere kompliceret?
Momsloven siger direkte om byttehandler (§28 stk 2): "Kan begge parter fuldt ud fradrage afgiften af det modtagne, kan afgiften beregnes på grundlag af forskelsbeløbet. " så der optræder altså slet ikke noget momsbeløb svarende til det fulde udførte arbejde. Hvorfor så bogføre noget der ikke eksisterer?
Momsangivelser anvendes til mere end at opgøre hvad du skal betale netto. Det er ikke nok med en cigarkasseberegning (hvor det hele regnes sammen til et nettobeløb). De indgår i diverse nationaløkonomiske og statistiske opgørelser og derfor skal bruttobeløbene opgøres. SKAT anvender også beløbene direkte til at beregne, hvor ofte du afregner moms.
Så du skal bogføringsmæssigt (og indberetningsmæssigt) opdele i indgående og udgående, da der principielt her er tale om salg af tjenesteydelse og køb af en computer.
At papirarbejdet egentlig omgås ved at modregne på en faktura for køb og salg er egentlig lige på kanten af, hvad der er korrekt, da sælger af computeren egentlig skal udstede en faktura. Men hvis du har ordentlig dokumentation og alt er foregået ordentligt giver det ikke problemer. Du skal bare sikre dig, at dine opgørelser og indberetninger er i orden - så er SKAT glade.
JacobN >> nu teoretiserer du. Momslov er vel momslov, og beregning af moms alene af forskelsværdien er direkte anført i loven. Hvis momsafregningen skal udvise andet end de faktiske momsbevægelser, så skal det vel fremgå et sted.
Der er faktisk steder hvor momsafregningen skal omfatte moms der ikke har været faktureret, nemlig b2bimport fra andet eu-land. Det fremgår osse tydeligt af reglerne. Og det giver alligevel anledning til en del tvivl blandt begyndere - bl.a. afspejlet i dette forum.
Hvorfor så indføre flere situationer (her: byttehandel) med undtagelser fra princippet om at momsregnskabet redegør for hvad der har stået på en faktura som 'moms' (underforstået dansk moms). Hvis det5 ikke står skrevet et sted som et krav, så ville jeg ikke gøre det ud fra en teoretisk vurdering af at levere 'retvisende tal'. Tallene er alligevel ikke retvisende. Jeg tror da nok at ufaktureret moms p.g.a. momssvindel er meget større end den lovlige ufakturerede frem- og tilbage-moms p.g.a. byttehandel.
Jeg husker engang jeg lukkede en momsregistreret virksomhed. Jeg skulle opgive værdien af virksomhedens aktiver, da de skulle momses. Men hvis virksomheden i sin helhed var blevet købt af/indlemmet i anden momsregistreret virksomhed, så behøvede jeg ikke at gøre andet end at sætte X i 'overtaget af momsregistreret virksomhed'. Nu er proceduren for firmalukning godt nok ændret/forenklet.
Min tidligere revisor oplyste mig om, at det skulle være bruttotal, jeg posterede og indberettede. Jeg undersøgte det ikke nærmere dengang, så jeg rettede bare min bogføring. Jeg har nu selv kikket igennem lov og vejledninger fra SKAT og vil give dig ret. Jeg kan ikke finde noget om at det skal være som min revisor påstod dengang. Jeg læser denne situation som lige ud af landevejen i oven (det var stort set samme situation jeg havde). Der er jo flere undtagelser afhængigt af situationen så det er nok der, det er gået galt. Jeg beklager at jeg har skrevet noget sludder.