Nu har jeg efterhånden været i webshop branchen i en del år, og der er nogle ting der er begyndt at ærgre mig. Jeg har igennem tiden, set rigtigt mange iværksættere løbe sur i projekter, der sagtens kunne være en succes, hvis bare de havde haft et større startbudget. Det ærgre mig når en nystartet shop ikke får Dankort betaling, og derfor ikke få ret stor omsætning, og efterfølgende lukker pga. manglende succes. Eller når en shop, vælger at spare den professionelle designer væk, og ender med et design der er så tydeligt hjemmestrikket, at folk ikke tør handle der. Det er ikke fordi jeg ikke forstår dem, som nystarte er der nok af ting at bruge pengene på. Og man kan ikke klandre folk, for ikke at bruge penge, som de ikke har. Det er en lose-lose situation, hvor både iværksætteren og vi som shop udbyder taber. Iværksætteren taber fordi han lukker biksen, og vi taber fordi vi går glip af en god kunde. Så vi har i EasyFlow-biksen længe gået spekuleret, hvordan vi kunne få flere webshop iværksætter til at blive til succeser. Det vi er nået frem til, er at vores produkt bliver nødt til at gratis for nystartede, og ikke bare den lille version, men hele pivtøjet, den store version med nyhedsbrev, email, betalingsgateway, billede Zoom, etc. Til gengæld vil vi også kræve noget af shop ejeren, som minimum at de får Dankort betaling. For at øge sandsynligheden for at shoppen får succes. Er der flere ting vi kunne kræve der ville øge succes raten ? Vi er heller ikke sikre på hvornår shoppen, kan siges at havde succes, og derfor skal overgå til almindelige abonnements vilkår. Er der nogle bud på et fornuftigt kriterium. Jeg ville meget gerne hører noget feedback på ideen? Er der nogle problemer vi har overset? |
Først og fremmest synes jeg det lyder som en god ide.
Lundsby:Til gengæld vil vi også kræve noget af shop ejeren, som minimum at de får Dankort betaling. For at øge sandsynligheden for at shoppen får succes. Er der flere ting vi kunne kræve der ville øge succes raten ?
Andre har forsøgt sig med en % sats af butikkens omsætning, den løsning synes jeg ikke om.
At kræve dankort synes jeg lyder fornuftigt, man kunne evt kræve at det beløb jeres shop ellers ville koste for et år bliver afsat til et markedsføringsbudget, selvom det kan være utrolig svært at holde styr på.
Lundsby:Vi er heller ikke sikre på hvornår shoppen, kan siges at havde succes, og derfor skal overgå til almindelige abonnements vilkår. Er der nogle bud på et fornuftigt kriterium.
Jeg synes et halvt til et helt år vil være rimeligt, på den måde bør shopejeren have haft shoppen i luften nogle måneder, og kørt nogle ordre igennem. Det er jo heller ikke alverdens det koster at have en shop hos jer, så hvis shoppen ikke kan generere nok indtjening efter et år til at betale jeres abonnement mener jeg ikke shoppen har særlig gode odds for at overleve.
Man kunne også lave nogle regler for en bestemt omsætning/indtjening men jeg tror bare det vil give jer en for stor administrativ byrde at holde styr på alle kunderne. Fremfor bare automatisere det ved at sige x mdr.
Lundsby:og ikke bare den lille version, men hele pivtøjet, den store version med nyhedsbrev, email, betalingsgateway, billede Zoom, etc.
Pas på med ikke at åbne for det helt store setup, jeg tror mange vil blive "skræmt" af de mange muligheder og fjerne fokus på det de egentlig skal - at sælge deres varer. Så hellere lade folk opgradere efter det første år er gået og koble flere funktioner på med tiden.
De vitale funktioner skal naturligvis være på plads.
Ellers held og lykke med ideen.