Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Giv jeres støtte til dk-hostmaster

Side 1 ud af 8 (75 indlæg)
Tilmeldt 23. Mar 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Telestyrelsen er ved at give administrationen af dk-domæner til dotdk. Alle iværksættere gør noget for at dette ikke sker. Skriv til beslutningstagerne (telesyrelsen og politikere) og giv jeres utilfredhed tilkende.

Sagen kort fortalt

IT- og Telestyrelsens foreløbige beslutning om at droppe den gamle bestyrer, DK-Hostmaster, har medført en regulær, offentlig mudderkastning med beskyldninger om blandt andet højere priser og større besvær, fordi DK-Hostmaster i dag kræver et årligt gebyr direkte hos ejerne af .dk-netadresser, mens dotDK vil lægge gebyret oven i regningen for web- og posthoteller.

1) Dette betyder bla. at hvis du har et udenlandske webhotel så kan du ikke få det tilmeldt betalingservice. Heller ikke hvis dit danske webhotel ikke har betalingsservice

2) Webhotellet vil kræve et gebyr for denne administration, ingen ved hvor meget. Men tag eksempelvis dandomain.dk de taget 281,25 kr for at administrere et .com navn og 498,75 kr. for et .me. Der bliver ingen grænser for hvad de kan kræve.

3) Dotdk vil selv bruge et meget dyrere system som koster mere at administrere, de vil derfor kræve mere end dk-hostmaster gør nu

Alt i alt bliver det dyrere og mere besvægeligt for hos brugere.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 21:25
Der er allerede en lang tråd om emnet her.
tho:

1) Dette betyder bla. at hvis du har et udenlandske webhotel så kan du ikke få det tilmeldt betalingservice. Heller ikke hvis dit danske webhotel ikke har betalingsservice

Hvad er pointen med det argument? Hvis du i forvejen får en regning fra webhoteludbyderen for selve webhotellet vil domænet jo blot blive inkluderet på denne regning, som du jo i forvejen betaler. Alternativt kan man vælge at have domænet et sted og webhotel et andet sted, således at man kan finde en domæneudbyder der understøtter betalingsservice.

tho:

2) Webhotellet vil kræve et gebyr for denne administration, ingen ved hvor meget. Men tag eksempelvis dandomain.dk de taget 281,25 kr for at administrere et .com navn og 498,75 kr. for et .me. Der bliver ingen grænser for hvad de kan kræve

Hvorfor skal man altid hive de mest faretruende og urealistiske tal frem? Selvfølgelig vil der blive konkurrence på domænepriserne med shared registry, således at nogen registratorer går langt ned i pris. GratisDNS har f.eks. meldt ud at de vil bibeholde den nuværende pris på 36 kr. i året + moms, så hos dem vil der ikke være nogen som helst ændringer i forhold til den nuværende pris.

tho:

3) Dotdk vil selv bruge et meget dyrere system som koster mere at administrere, de vil derfor kræve mere end dk-hostmaster gør nu

Hvor får du det fra? dotDK vil tage mindre end DK Hostmaster (32 kr. pr. domæne pr. år, i stedet for DK Hostmaster's 36 kr.).

Jeg synes det er nogle tynde argumenter du kommer med, som blot er med til at skabe forvirring omkring factsne i sagen.
Tilmeldt 23. Mar 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 22:24

Hvad er pointen med det argument? Hvis du i forvejen får en regning fra webhoteludbyderen for selve webhotellet vil domænet jo blot blive inkluderet på denne regning, som du jo i forvejen betaler. Alternativt kan man vælge at have domænet et sted og webhotel et andet sted, således at man kan finde en domæneudbyder der understøtter betalingsservice.

Hvis du har en konto hos servage.net f.eks. med 10 forskellige domæner og er registret på 10 forskellige tidspunkter. Betyder det så ikke at du får 10 forskellige regninger på 10 forskellige tidspunkter?. Så er det noget nemmere med betalingsservice.

----

2) Webhotellet vil kræve et gebyr for denne administration, ingen ved hvor meget. Men tag eksempelvis dandomain.dk de taget 281,25 kr for at administrere et .com navn og 498,75 kr. for et .me. Der bliver ingen grænser for hvad de kan kræve

Hvorfor skal man altid hive de mest faretruende og urealistiske tal frem? Selvfølgelig vil der blive konkurrence på domænepriserne med shared registry, således at nogen registratorer går langt ned i pris. GratisDNS har f.eks. meldt ud at de vil bibeholde den nuværende pris på 36 kr. i året + moms, så hos dem vil der ikke være nogen som helst ændringer i forhold til den nuværende pris.

Hvad nu hvis du ikke kan lide gratisDNS webhotel?,er det ikke bedre at holde det 2 udgifter afskilt, så man kan vælge det webhotel man helst vi have. Desuden en ting er hvad gratisDNS siger nu, hvad med om 5 år.

------

Hvor får du det fra? dotDK vil tage mindre end DK Hostmaster (32 kr. pr. domæne pr. år, i stedet for DK Hostmaster's 36 kr.).

Jeg synes det er nogle tynde argumenter du kommer med, som blot er med til at skabe forvirring omkring factsne i sagen.

Hvor har du de 32 kr. fra???, jeg har hørt dotdk indrømme at deres system er dyrere at administrere, så må det blive dyrere. Stor set alle andre end dig har den opfattelse, bla. forbrugerrådet (http://epn.dk/teknologi/it/article1386052.ece) Har du nogen forbindelse til dotdk?, hvis du har så spil lige med åbne kort, jeg har ingen forbindelse til dk-hostmaster, jeg er bare bruger.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 23:11
tho:

Hvis du har en konto hos servage.net f.eks. med 10 forskellige domæner og er registret på 10 forskellige tidspunkter. Betyder det så ikke at du får 10 forskellige regninger på 10 forskellige tidspunkter?. Så er det noget nemmere med betalingsservice.

Det siger jeg ikke er forkert, men det er jo irrelevant for problematikken eftersom du jo skal afregne med Servage uanset om det er dotDK eller DK Hostmaster der sidder på .dk domænet. Du vil jo ikke få flere fakturaer at skulle betale ved at overgå til dotDK's system.

tho:

Hvad nu hvis du ikke kan lide gratisDNS webhotel?,er det ikke bedre at holde det 2 udgifter afskilt, så man kan vælge det webhotel man helst vi have. Desuden en ting er hvad gratisDNS siger nu, hvad med om 5 år.

Det er jo lige netop det jeg også skriver er en mulighed, at man f.eks. kan have domænet hos GratisDNS (eller en anden billig domæneudbyder), og så have webhotellet et andet sted. Jeg siger ikke at du skal have et webhotel hos GratisDNS, jeg nævner blot dem som eksempel eftersom de har meldt klart ud omkring deres intentioner med prisen - og de bliver næppe den eneste der vil tilbyde billige .dk domæner.

Hvad GratisDNS vil om fem år er som sådan irrelevant i mine øjne, der vil i det her marked altid være nogen der satser på en meget lav avance og en høj volume så der skal nok være nogen der sælger billige domæner.

tho:

Hvor har du de 32 kr. fra???, jeg har hørt dotdk indrømme at deres system er dyrere at administrere, så må det blive dyrere. Stor set alle andre end dig har den opfattelse, bla. forbrugerrådet (http://epn.dk/teknologi/it/article1386052.ece) Har du nogen forbindelse til dotdk?, hvis du har så spil lige med åbne kort, jeg har ingen forbindelse til dk-hostmaster, jeg er bare bruger.

De 32 kr. har været fremme i pressen og fremgår af dotDK's webside (her og her). Årsagen er at man gør brug af Afilias's eksisterende setup og dermed deres stordriftsfordele, i stedet for at skulle udvikle og drifte et system udelukkende til .dk domænet. Selvom Afilias stadig skal tjene penge, bliver domænerne altså alligevel billigere på denne måde. Hvor siger du at de har indrømmet at det er dyrere?

Og nej, jeg har ingen forbindelse til dotDK.
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:22

Prisen på 32 kr er til forhandlerne _ikke_ til kunderne.

Idag betaler kunderne 45 kr / år til DK-H.

Fremover skal deres udbyder betale 32 kr til dotDK (hvis de får det) + Hvad deres udbyder nu vil have oven i for at administrere det.

Kan man administrere et domænenavn for 13 kr om året på udbyder niveau? Nok ikke...

Derudover så kan i tage det ganske roligt:

http://www.comon.dk/news/sorte.udsigter.for.dotdk_37424.html

Med alle mine politik fag som bagage fra uni kan jeg sagtens dekode det der bliver sagt der.

/Bye bye dotDK

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 23:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Ronnikc:

Prisen på 32 kr er til forhandlerne _ikke_ til kunderne.

Idag betaler kunderne 45 kr / år til DK-H.

Fremover skal deres udbyder betale 32 kr til dotDK (hvis de får det) + Hvad deres udbyder nu vil have oven i for at administrere det.

Kan man administrere et domænenavn for 13 kr om året på udbyder niveau? Nok ikke...

Jeg har ikke sagt at de 32 kr. fra dotDK var til slutkunderne, der nævnte jeg GratisDNS prisforslag på 36 kr. + moms som et eksempel.

Bemærk at den ene pris du nævner er inkl. moms og den anden ekskl., differencen er ikke 13 kr. men 4 kr. (ikke at det ændrer det til den mere positive side dog). Og ja, hvis man tjener penge på andre ydelser (som webhotellerne gør) eller har en stor volume (som GratisDNS har) så skulle det ikke være umuligt. Det handler jo blot om at automatisere tingene mest muligt, hvilket de fleste registratorer vel allerede prøver på, og dotDK's indførsel af EPP gør jo dette nemmere.

Der skal helt sikkert nok være mange udbydere der hæver prisen, og det synes jeg egentlig er fint, men min pointe er blot at for dem der går så meget op i pris så skal der skam fortsat nok være nogen der vælger at konkurrere på pris.
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 23:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til alt held, har det da noget minister nivaeu nu, efter et par paragraf 20 spørgsmål fra Enhedslisten. Med lidt held betyder det, at det ikke er nogle få personer i IT- og Telestyrelsen som ender med at skulle træffe valget, men kommer til at ske på et højre plan.

Hul i om domænet stiger eller falder et par kroner. Det jeg stadig er mest bekymret over er Shared Reg delen. Jeg kunne sagtens gå ind for dette, men det ville kræve at jeg vidste at Affilias havde en fornuftig løsning i tankerne for .dk så vi ikke ender med noget lort ala .com - desværre synes jeg ikke åbentheden er det som præger dotDK eller Affilias, trods løfter om det modsatte og kritik af DK-H for det samme :-)

Men lad os nu se hvad der sker. Ifølge Helge Sander skal dotDK kunne fremvise samme/bedre støtte end DIFO og da mange af de store spiller er på DIFOs side, ser det ikke ud til at dotDK får sejren alt for let.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:07

Jeg er også meget imod shared registry som jeg har oplevet har givet mange Amerikanske virksomheder virkelig alvorlige problemer. Jeg er også overbevist om, at domænerne vil ende med at blive dyrere end nu - det er sket i, såvidt jeg ved, alle andre lande hvor samme konstruktion anvendes.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 01:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg er også overbevist om, at domænerne vil ende med at blive dyrere end nu - det er sket i, såvidt jeg ved, alle andre lande hvor samme konstruktion anvendes.

For os der kender lidt til branchen, tror jeg ikke det bliver et problem - vi kan sagtens finde services som gratisdns.dk etc. hvor prisen er ganske hæderlig.
Taberne bliver nogle af de kunder, som blot har et webhotel eller to og deres domæne tilknyttet dertil. .com m.f. er jo tydeligt dyrere hos Dandomain, Speednames, ScanNet m.f så lur mig om ikke det samme vil ske med .dk.
Mange "almindelige" domæneejere kan ikke gennemskue markedet og er ikke vandt til at skulle det - for dem vil det blive dyrere.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:27

Jeg er selv registrator så jeg skal nok få mine domæner til lavest mulige pris, og jeg skal også nok styre dem selv - men som du selv siger tror jeg ikke den brede del af domæneejerne gør det. Og de vil blive stillet ringere med Shared Registry end de er i dag.

Jeg synes det ville være helt tåbeligt at opgive et godt system, som det vi har, for at tilfredsstille nogle få nørders ønske om nogle andre facliteter. Det er vigtigt at reglerne om domæner i danmark administreres til de flestes bedste

Side 1 ud af 8 (75 indlæg)