Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor er det danske politi "dejlig effektivt"?

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Kragh:

Hej

blot af interesse...findes der noget overblik over, hvor stort et omfang disse svindelordrer beløber sig op i for både bankerne, kortindehaver og webshopejeren?

Ja - de fleste brancheorganisationer ligger inde med de statestikker
Tror du kan få en kopi ved kontakte din lokale handelsstands forening

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:23

Det er lidt en anden sag, men min veninde bestilte et Guccibælte til 700 kr ved en webshop, som skrev det var et ægte bælte.
Da det kom var bæltet ikke blot uægte, det var også brugt.
Hun klagede til webshoppen som skrev en mail tilbage til hende, at ejeren godt var klar over, at bæltet ikke var ægte, men "da hun købte det troede hun altså også selv at det var ægte"?! som om det skulle hjælpe..
Ejeren skrev endvidere, at hun ikke kunne give min veninde pengene tilbage, fordi hun havde brugt dem og ikke havde nogen penge.

Min veninde kørte ned på den lokale politistation, med mailen i hånden -  men den slags småting havde de ikke tid til at tage sig af, når det var så lille et beløb.. Selv om de ikke behøvede at opklare noget som helst, min veninde havde jo mailen, hvori webshop-ejeren selv forklarede, at hun godt vidste det var falsk. Så hun mistede de 700 kr - og webshoppen eksisterer stadig, så der er sikkert også andre der bliver snydt.

Kan godt se, at politiet ikke kan undersøge alle sager, men de ganske indlysende sager som nemt kan standses og hvor der er stor sandsynlighed for, at tyven også svindler andre - dem burde de kunne finde tid til!

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 19:28

Den slags ryger for det meste under bagatel grænsen. Lige som mange der handler med biler privat og bliver snydt.

Men du burde kunne gå til Forbrugerstyrelsen, så plejer de i det mindste at sørge for den slags butikker bliver lukket (ind til de genopstår med nyt navn)

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 19:29

Jakodan:
Kan godt se, at politiet ikke kan undersøge alle sager, men de ganske indlysende sager som nemt kan standses og hvor der er stor sandsynlighed for, at tyven også svindler andre - dem burde de kunne finde tid til!

En bekendt fik stjålet sin computer ved et indbrud.

Kort efter loggede 'hans' msn profil igen på. Over en periode blev han selv logget af sin nye computer når hans gamle computer startede. Navn og email på hans MSN-profil blev derefter ændret (kunne hans venner/kontaktpersoner se). Politiet ville intet gøre og fattede ikke engang hvad en MSN-profil er.

Hvor svært kan det være.

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 23:32

"blot af interesse...findes der noget overblik over, hvor stort et omfang disse svindelordrer beløber sig op i for både bankerne, kortindehaver og webshopejeren?"

Jeg kender ikke beløbet, men kan fortælle at det ALTID er webshopejeren der sidder med sorteper. Når kortindehaver klager, returnerer PBS pengene og sender webshopejeren et krav om tilbagebetaling af beløbet (modregning) samt et gebyr for deres ulejlighed!

Jeg er ganske enig i, at politiet gør alt for lidt ved den slags svindel. Vi har været igennem møllen en del gange, selvom jeg personligt er RET god til at spotte svindelordrene.
Den ene gang gjorde politiet faktisk noget, men der var altså også over 50 butikker der var blevet svindet og fjolset fik sendt varerne til sig egen adresse!
Så helt overset er internetsvindel ikke af politiet, men de har næppe ressourcer til småsagerne, selvom det er pisse frustrerende.

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 23:52

Jeg syntes ikke der bliver gjort nok fra creditcardprocessor/betalingsgateway side.

Jeg har arbejdet sammen med bla Epoch og CCbill i forbindelse med med credit card fraud og de gør meget mere som det mellemled de er mellem Visa, forbruger og forhandler. De betalingsgateways der er tilgængelige i DK har virkeligt begrænset antifraid beskyttelse.

I de systemer skal et chargeback dokumenteres inden det effektueres, I dk har svindeler nærmest card blance.

I de systemer er der Internet Payment Service Provideren der sagsøger svindlerne og ikke forbrugerne.

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 12:22

hej aminoer!

god debat, med gode argumenter.

Som jeg ser det, er det et spørgsmål hvor politiet har valgt (politisk), at indsætte deres resurser, det billigste ville være at lade et par betjente pågribe modtageren, denne ville så også få et indtryk af at den slags ikke går, endvidere skal man ikke efterfølgende til at oprulle et større sagskompleks med dertil hørende tidskrævende afhøringer osv.. endvidere vil der jo i de tilfælde hvor det er ligetil, være en tilfredsstillelse for webshoppen, i at den skyldige pågribes hurtigt. Det er korrekt at webshoppen har en forpligtelse til at være agtpågiven overfor den svindel der kan forekomme, og afværge den. Det sender jo også et signal til de kriminelle, og ja de udveksler også erfaringer, om at det ikke rigtigt fungerer, og det med at forsikre sig- tja hvis omfanget af erstatninger stiger, stiger præmien og dermed varen, og så er det jo os der køber med vores egne kort der kommer til at betale, så det er ikke den gode løsning.

Jeg synes også vi skal passe vores eget arbejde, og lade politiet passe deres, nemlig at pågribe de kriminelle.

mvh

Morten

Fra Vanløse
Tilmeldt 21. Aug 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:24

Jeg er så enig med dig. Det handler altså også om at tage netbutikker og almindelige ærlige mennesker alvorligt.
Min mand fik stjålet sit dankort af en ubegribeligt dum tyv, som spillede på nettet, overførte penge til sin egen konto og bestilte sexlegetøj hjem til sig selv.

Jeg var rasende over at få lænset vores konto og meldte det selvfølgelig til politiet, der forberedte mig på, at de nok ikke havde ressourcer til at efterforske sagen. Så jeg kontaktede selv alle de steder, der figurerede på vores blødende konto og fik de pågældende webbutikker til at sende navn og adresse på tyven til politiet, så de sådan set ikke skulle gøre andet end at køre et smut ned og hente vedkommende. Det havde de ikke tid til, og de blev virkelig sure, da vi efter et par uger ringede og spurgte, om de havde fået fat i vedkommende.

Vi får tabet erstattet af banken - men har haft hul i kontoen i et par uger - og den arbejdsdag det kostede mig at ringe til bank, politi (og hidse mig op være rasende) er spildt. Og tyven og alle andre ved, at det kan man da bare gøre igen 100 procent risikofrit. Hurra!

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)