Så skal du på den ene side beregne hvor mange timer det vil tage for politiet at efterforske og dømme alle personer der FORSØGER at svindle.
Jeg er er uenig med dig, Kristoffer.
Spørgsmålet er ikke om man selv skal undgå at blive svindlet, hvilket man naturligvis skal. Spørgsmålet er heller ikke om man kan forsikre sig selv eller ej.
Sagen er, at der ud fra beskrivelsen ser ud til at være tale om rutinerede/professionelle svindlere. Enhver vare de ender med at få mellem hænderne er tabt og der er reelt ingen chancer for politet for at opklare sagen. Her kan du tale om at politiets efterforskningsindsats ikke står mål med resultatet.
Omvendt er de jo relativt nemme at fange i forsøget, da stedet er kendt og politiet bestemmer tidspunktet. En pågribelse af bagmanden/mændene kunne sagtens tænke at resultere i opklaring af andre bedragerisager. Hvis professionelle bedragere skrev 'Anders And' som kortholder ville de være nemmere at undgå, men det gør de naturligvis ikke, så det er ikke rimeligt at trivialisere problemet som "sund fornuft" hos forhandleren.
Jeg er heller ikke nødvendigvis enig med din samfundsøkonomiske beregning. Ingen påstår at politiet enten skal efterforske ALLE eller INGEN bedrageriforsøg. For det andet tror jeg ikke du selv mener, at svindelsager udelukkende skal efterforskes udfra et realiseret økonomisk tab. Kurt Thorsen ville dog være glad for det.
Dertil hele diskussionen om det bedst kan betale sig at fange folk ved deres første bedrageri eller efter de har gjort det i hundredevis af gange, men det er et helt andet emne.