Hej Alle, Selvom dette er en ældre tråd, sidder jeg alligvel her sen aften i USA for at få svar på mine spørgsmål og kunne derfor ikke lade være med at kommentere. Jeg har nu boet i USA i 3 måneder og her er jeg på et visa som jeg har fået i 10år (indtil 2020). Dette betyder at jeg må opholde mig her og rejse ind og ud de næste 10år. Da jeg ikke har et greencard kan jeg derfor ikke arbejde. Da USA er et kæmpe land sidder man her med iværksætter øjne og ønsker at et lod i greencard lotteriet var så nogle af jer beskriver det i denne tråd. Det er det bare ikke! Ud af de måske 50 danskere som får det tildelt hvert år, er der måske 50.000 ansøgere. (Hvad jeg har fået fortalt). Så hellere bruge sit held på lottegevinsten. :) Foresten havde jeg ingen problemer med at oprette en amerikansk bankkonto her i USA, de spurgte bare efter ID, hvilket i mit tilfælde var mit kørekort. ;) Dog skal det siges de har mit danske visa til dækning. Jeg læste nogle gode kommentar fra nogle aminoer som jeg stadig håber læser med i denne tråd. Jeg har virkelig brug for at få præciseret hvordan jeg kan oprette et amerikansk firma og hermed fungere som amerikansk importør af et dansk firma? Jeg er klar over jeg skal henvende mig til en amerikansk advokat som sikkert skal oprette firmaet til mig. Men der må være en del steps before. Hvordan er reglerne med de greencards, jeg må kunne betale det selv via det nyoprettede amerikanske selvskab? Og herved blot betale de små $4000 det koster. og så have den omkostning i ebtableringsbudgettet. Men kan det virkelig passe? Derudover vil jeg da gerne høre hvor trådstarter er havnet henne i verden? :-) God vind til alle
Mathias Vinther
|
qazzaq:Hej
Ved godt det er en gammel debat, men er meget interesseret i at vide om man kan gemme et Green Card? dvs. hvis jeg vinder et Green Card næste år, kan jeg så vente med at bruge det til om 3-4 år? Eller skal man tage afsted det år man har vundet det?
Håber nogle har et svar da jeg har ledt meget på nettet for at for svar, samt sendt en mail til selveste usadiversitylottery, men desværre uden held
Julie
Hej Julie,
Jeg har undersøgt forholdende omkring Green Card og vil da lige komme med et lettere forsinket, men forhåbentlig, brugbart svar!
Det er sådan, at hvis du vinder et Green Card i det officielle lotteri (som er gratis!), så er det ikke ensbetydende med at du for lov til at få et Green Card (Permanent opholdstilladelse). Du skal bestå nogle krav:
- Du skal min. have gået i skole i 12 år (svarende til en High School degree) dvs. du skal have bestået 9. klasse eksamen og enten en gymnasial uddannelse (dvs. enten STX, HHX, EHX eller HTX) eller en erhvervsuddannelse på min. 3 år (dvs. en MVU, altså så som håndværker, bager e.lign.).
- Hvis du ikke har den fornødne uddannelse, så skal du minimum have 2 års fuldtids erhvervsuddannelse, inden for nogle bestemte brancher (f.eks. IT branchen som koder, designer eller ligene brancher hvor man, også i DK, finder en del ufaglærte som dog har kompetencer) Du kan finde en liste over brancher som er godkendte)
- Du skal kunne bevise, at du ikke vil være en omkostning for den amerikanske stat. Det vil sige at du skal kunne forsørge dig selv eller have en sponsor der kan (det er lidt besværligt, men muligt), det er som regel tæt familie (defineret som 1. eller 2.grads familie, såsom en onkel) eller en større virksomhed.
- Du må ikke have begået alvorlige forbrydelser, især ikke økonomiske forbrydelser (der er grænsen ret lav, især med dokumentfalsk og lign.)
- Du må ikke være alvorlig syg med f.eks. AIDS (det krav er dog ved at være mere lempeligt hvis du har fået korrekt behandling)
- Du skal deltage i et interview, hvor du kan forklarer hvad du vil derovre, hvordan du har tænkt dig at forsørge dig selv, hvor du har tænkt dig at bo, hvordan du finde et sted at bo og sådanne spørgsmål.
Her nytter det ikke noget, at være komplet uvidende og svarer øhh bøøhh, for så får du ikke lov. punktom.
Generelt har du kun én chance for at "bestå" og ellers må du om i køen og deltage igen.
Når du så har overstået eventyret (og betalt for det, koster vidst ca. 600-1.000 kr.), så får du et visa stempel i dit pas, som gælder i 6 måneder (endnu et krav, dit pas skal min. gælde i 6 måneder).
Det betyder at du INDEN for de 6 måneder skal foretage en indrejse til USA ellers bliver dit stempel ugyldigt og du vil skulle starte forfra igen.
Når du første gang rejser ind i USA, får du stemplet dit VISA i passet. Du kan nu selv bestemme om du ønsker at blive i USA, i så fald skal du ændre adresse etc. eller om du vælger at tage hjem til Danmark igen med det samme.
Så langt så godt!
Så snart du har fået stemplet i dit pas (og udfyldt nogle papirer etc) vil du efter et par måneder modtage dit helt officielle green card (eller permanet resident card som det rigtig hedder). Det er et fysisk kort som fylder det samme som et dankort.
Nu begynder alvoren så igen.
Der er flere ting til det, for det første så gælder dit Green Card i 10 år. Efter 9 år og 6 måneder har du maximum 6 måneder til at forny dit green card, hvis du ikke har fået statsborgerskab inden da. Når du fornyer dit green card, skal du igen til et interview american style hvor du skal svare på underlige spørgsmål (såsom om du har været deltagende i nazistiske bevægelser eller har overtrådt nogen som helst love)
Når du nu også er blevet indehaver af et green card, så er det også lovpligtigt at du udnytter det. Du skal altså flytte til landet inden for en "overskuelig periode", dvs. ca. 1 år efter du har fået dit stempel i dit visa. Hvis du ikke gør det, så mister du det.
Du må heller ikke forlade USA (efter du er flyttet derover) i mere end "en overskuelig periode" (igen, ca. 1 år), uden du har nævnenyttige grunde til dette.
Derudover, så skal du udfylde en amerikansk selvangivelse hvert år, selvom du ikke har haft nogen indkomst eller har befundet dig i USA.
Som en sidste forhindring / bonus, så er det også nogle regler du skal overholde, mens du bor i USA:
De obligatoriske med, at du ikke må bidrage, deltage eller opfordre til terrorisme eller nazisme etc.
og du må ikke bryde loven...
Den er lidt speciel, da du man jo nemt kan bryde loven, ved f.eks. en fartbøde. Generelt så handler det om, at hvis du kommer i fængsel eller laver en alvorlig forbrydelse (hvilket som regel betyder fængsel i USA) eller snyder med f.eks. skat, så bliver du smidt på porten og mister dit green card, og får indrejse-forbud til USA i en ukendt periode, vel og mærke efter du har brugt din tid i fængslet.
I 'gamle' dage, kunne man faktisk blive dømt for overtrædelse af immigrationsloven mens man var i fængsel, hvis ens green card udløb under opholdet..! Det kan man ikke mere!
Desuden, hvis du er en dreng mellem 18 og 26 (tror jeg nok), så skal du melde dig til den amerikanske værnepligt, selective service. Man skal dog, umiddelbart, ikke i krig eller lign, med mindre der er stærk mangel på soldater og alligevel er det et long shot.
Alt i alt noget af en omgang, men når du er færdig, og har fuldt alle punkter til perfektion, ja så er du noget kortere fra at blive amerikansk statsborger!
Disclaimer:
Alt dette er direkte sakset fra mails med bekendt, som har arbejdet med green card ordningen på den amerikanske ambassade i england, hvilket dog er en del år til bage (2002-3 stykker), så det er ikke sikkert det er helt up-2-date, men det giver da et lille billede af, hvor svært og omstændigt det er, selv hvis man er en af de relativt få heldige (der er ca. 3000 danske 'spillere' om året (som har papirerne i orden og udfyldt det hele korrekt) til ca. 50 pladser.. ) Men det er jo gratis at være med!
PS: Undskylder hvis svaret er lidt rodet, men er skrevet over flere omgange.