Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man bo 50% USA og 50% DK?

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der noget med at man i USA normalt opgiver leje pr. UGE og ikke pr. MÅNED, som vi gør herhjemme med eks. lejligheder?

Det ser ud til at man kan leje huse i LA for eks. 1.500 dollars og det kan da næsten ikke være pr. måned?? 

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Århus C
Tilmeldt 24. Apr 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 12:00
Det er vist meget individuelt.

Vi betalte pr 14. dag et sted og månedsbasis et andet sted.

1.500 lyder billigt, men ikke urealistisk. Alt efter området, og LA er ikke kun store mansions med pool :-)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:11

Tvivler på det er 1500$ for en måned - så er det ihvertfald ikke et sted, jeg ville overveje at bo i LA området. Har lejet lejligheder i gode steder i LA området for omkring 2500$ per måned, husene ligger generelt fra 3500$ og opefter - altså for langtidsleje, og hvis det skal være et nogenlunde godt og safe nabolag.

VH Per 

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:42

Alle rates er pr. måned på det link, jeg gav dig. Men du skal lægge rengøring, internetadgang osv. til. Men det ER billigt - som stort set alt andet i USA. 

Tilmeldt 24. Mar 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 04:33

Du kan kun bo i USA 3 måneder om året hvis du ikke har et Green Card. Hvis du har et Green Card så kan du bu 6 måneder her i USA og 6 måneder om året i Danmark.

Jeg er fra Herlev og bor i dag i Florida USA efter at jeg vandt et Green Card som jeg søgte om på den følgende hjemme side.
http://www.usadiversitylottery.com
Det tog mig to forsøg og kosted $49 hver gang så bestemt pengene værd. Hvert år giver den amerikanske regering 55 000 green cards til mennesker over hele verden som søger om at komme med i dette green card lotteri.
Sidste år vandt 54 danskere et green card i dette lotteri som ikke er specielt vel kendt i Danmark. Jeg har nu boet i Orlando Florida i 3 år og er utrolig glad for at være her. Amerikanere er utrolig venlige og alt er utroligt billigt herover og skatten er lav.
Så prøv at søge om et green card i det amerikanske green card lotteri hvor der kun er 2 krav for at kunne deltage.
Held og lykke med dine planner
Runi

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:42

Mikkel deMib Svendsen:

Vær opmærksom på, at hvis du ikke fraflytter Danmark fuldt ud - og opfylder de krav der er til ikke at have faste forhold tilbage her, så ender du med at skulle betale fuld dansk inkomstskat, men uden at du nødvendigvis der dækket hele tiden.

Det er helt korrekt som Mikkel anfører og problemet her vil jo være 1) at I vanskeligt vil kunne påberåbe jer at have bolig i begge lande og dermed at være dobbeltdomicileret. Derimod vil I blive anset for at have bolig i DK medmindre I helt opgiver boligen her og så fastholdes den danske skattepligt. 2) At I ikke bliver omfattet af skattepligt i USA hvis I er der i mindre end 6 måneder.

I kan få lempelse for den skat der evt betales i USA men det ændrer jo ikke ved at I på bundlinien kommer til at betale skat som var indkomsten optjent i Danmark. Er det et selskab I har/får løn fra vil I kunne egentlig lempelse hvis I kan begrænse jeres ophold i DK meget og er væk i mere end 6 måneder.

Skal det være ville jeg nok overveje at gøre mit ophold af mere permanent karakter.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:01

Skattekonsulenterne:

Mikkel deMib Svendsen:

Vær opmærksom på, at hvis du ikke fraflytter Danmark fuldt ud - og opfylder de krav der er til ikke at have faste forhold tilbage her, så ender du med at skulle betale fuld dansk inkomstskat, men uden at du nødvendigvis der dækket hele tiden.

Det er helt korrekt som Mikkel anfører og problemet her vil jo være 1) at I vanskeligt vil kunne påberåbe jer at have bolig i begge lande og dermed at være dobbeltdomicileret. Derimod vil I blive anset for at have bolig i DK medmindre I helt opgiver boligen her og så fastholdes den danske skattepligt. 2) At I ikke bliver omfattet af skattepligt i USA hvis I er der i mindre end 6 måneder.

I kan få lempelse for den skat der evt betales i USA men det ændrer jo ikke ved at I på bundlinien kommer til at betale skat som var indkomsten optjent i Danmark. Er det et selskab I har/får løn fra vil I kunne egentlig lempelse hvis I kan begrænse jeres ophold i DK meget og er væk i mere end 6 måneder.

Skal det være ville jeg nok overveje at gøre mit ophold af mere permanent karakter.

Nu undres jeg da lidt. Snakker man ikke altid om, at det er arbejdslandet og ikke bopælslandet, som man skal svare skat i? Da jeg boede i Sverige og arbejdede i Danmark, betalte jeg skat i Danmark. Og da jeg arbejdede og boede i Thailand, svarede jeg også skat i Thailand (selvom jeg havde dansk bopæl stadigvæk). Danmark kan da ikke have ret til at beskatte indkomst, som jeg har modtaget ved arbejde for udenlandsk arbejdsgiver i et udland?

Jeg er dog enig i, at man ikke kan snakke om dobbelt domicil og ej heller skattepligt til USA, hvis man ikke får sin indkomst fra et US firma. Men hvis man netop etablerer et selskab i USA og får sin indtægt herfra, så kan DK vel næppe mene at man er skattepligtig her, uanset om man har bopæl i DK eller ej?

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9737
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:17

> så kan DK vel næppe mene at man er skattepligtig her, uanset om man har bopæl i DK eller ej?

Jo, det kan de godt. Desværre. Det er et sindssygt kompliceret område det her - spørg bare Martin, som har brugt en halv formue på at få hans revisorer til at finde ud af det her - vist nok uden at ende med en klokkeklar konklusion.

Du skal have fat i en kompetent rådgiver og så lad ham gennemgå din plan i detaljer, så I kan rette den til så din risiko for dobbeltbeskatning minimeres.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:46

Flemming1970:

Nu undres jeg da lidt. Snakker man ikke altid om, at det er arbejdslandet og ikke bopælslandet, som man skal svare skat i? Da jeg boede i Sverige og arbejdede i Danmark, betalte jeg skat i Danmark. Og da jeg arbejdede og boede i Thailand, svarede jeg også skat i Thailand (selvom jeg havde dansk bopæl stadigvæk). Danmark kan da ikke have ret til at beskatte indkomst, som jeg har modtaget ved arbejde for udenlandsk arbejdsgiver i et udland?

Jeg er dog enig i, at man ikke kan snakke om dobbelt domicil og ej heller skattepligt til USA, hvis man ikke får sin indkomst fra et US firma. Men hvis man netop etablerer et selskab i USA og får sin indtægt herfra, så kan DK vel næppe mene at man er skattepligtig her, uanset om man har bopæl i DK eller ej?

Med venlig hilsen

Flemming

Du er ikke den eneste der undrer dig, Folk har generelt svært ved at forstå at beskatningen er tosidet.

Èt er at arbejdslandet har en beskatningsret som kildeland (v/arbejde mere end 6 måneder) men bopælslandet har også en global beskatningsret til al indkomst.

Er Sverige bopælsland er det ikke et problem idet Sverige helt ser bort fra lønindkomst optjent i udlandet. Det gør man bare ikke Danmark.

Danmark beskatter indkomsten og yder i stedet lempelse. Som udgangspunkt taler vi krone for krone lempelse (hvorved den danske skat bliver endelig). Udgør arbejdsopholdet i udlandet mere end 6 måneder opnås der dog forholdsmæssig (faktisk næsten bortseelsesret) lempelse for indkomsten optjent i udlandet, hvis man ikke opholder sig i DK i mere end 42 dage set over en vilkårlig 6 måneders periode.

Da du var i Thailand fik du formentlig lempelse efter denne regel. Problemet her er jo bare at de vil opholde sig 50% i DK og så falder de tilbage på krone for krone lempelse for evt. skat betalt i USA hvorved den samlede skat kommer til at svare til den danske.  Derfor er det en dårlig ide.

Når det så er sagt er jeg enig med Mikkel. Man kan ikke afgøre sådan noget i et Amino forum. Det er en konkret vurdering fra gang til gang hvor bl.a. spørgsmålet om dobbeltdomicilering kan komme ind.   Jeg kender efterhånden bare "de unge IT iværksættere" godt nok til at vide at det de groft sagt gerne vil er at leve i en rygsæk uden egentlig at have nogen bolig nogen steder  og så falder man tilbage på den danske fulde skattepligt.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 30. Jun 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:14

Hej

Ved godt det er en gammel debat, men er meget interesseret i at vide om man kan gemme et Green Card? dvs. hvis jeg vinder et Green Card næste år, kan jeg så vente med at bruge det til om 3-4 år? Eller skal man tage afsted det år man har vundet det?

Håber nogle har et svar da jeg har ledt meget på nettet for at for svar, samt sendt en mail til selveste usadiversitylottery, men desværre uden held

Julie

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)