Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sådan vælger du det rigtige reklamebureau...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan vælger du det rigtige reklamebureau...

Planlægning og eksekvering af markedsføring sker som oftest i et samspil mellem marketing- eller salgsfunktionen og en eller flere eksterne partnere såsom analysebureau, mediebureau, reklamebureau osv.

Hvorfor skal man overhovedet bruge et reklamebureau til? Ved brug af et reklamebureau, får man ideer og nytænkning, evnen til at se virksomhedens situation ude fra, indsigt i medier, samt de økonomiske fordele ved at konsulentbistanden som variabel omkostning.

Det første man skal gøre når man overvejer at bruge et reklamebureau, er at gøre sig klar, hvordan man ønsker at fordele det interne og eksterne arbejde - samt hvilke funktioner, man ønsker at outsource. Vil man selv stå for hele marketing- og kommunikationsstrategien og blot købe kreativt arbejde. Ønsker man selv at forestå den endelige produktion og indkøb af tryksager etc. Hvilke af virksomhedens kommunikationsopgaver vil man outsource - er det kun brandingaktiviteterne, eller også trade marketing og PR?

En grundig stillingtagen til ovenstående er afgørende for at sikre sig det rigtige reklamebureau. I den sammenhæng skal der træffes en anden principiel beslutning: Ønsker man at arbejde med et full service bureau - eller foretrækker man at fordele opgaverne til en række specialist bureauer?
I første tilfælde vil man skulle acceptere ikke at få den bedste ekspertise inden for alle områder. I det andet tilfælde vil man øge sin egen arbejdsbelastning i forhold til kommunikation og koordination mellem de udvalgte bureauer. Her kunne en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra hver af bureauerne spare tid og ressourcer.

Valgkriterier

Ved valg af reklamebureau må man gøre sig klart, hvilken kompetence og styrkeområder, et godt bureau skal have.

Nedenfor opstilles en række samarbejdsmæssige faktorer om den rolle, bureauet skal udfylde.

  • Skal det være et reklamebureau, der punktligt og effektivt leverer varen, nøjagtig som man selv ønsker - eller skal det være et bureau, som sætter spørgsmålstegn og opstiller dagsordenen - eller måske noget midt i mellem.
  • Hvilke samarbejdsrelationer ønsker man? Vil man have en stærk strategisk kontaktperson, som koordinerer det hele, eller ønsker man selv at være en del af processen i samspil med de kreative.
  • Hvilken branche- og fagekspertise ser man gerne, bureauet har? Er der specielle erfaringer, der er vigtige? Specielle kundetyper, man bør bureauet have kendskab til?
  • Hvilken arbejdsmetode eller planlægningsmodel arbejder bureauet med - og er den passende til virksomhedens organisation?

Til disse forhold kommer også en række mere kvantitative punkter:

  • Bureaustørrelse (vil man være en dominerende kunde - eller blot sikre at man ikke bliver tilsidesat - og vil der være kapacitet nok i spidsbelastningsperioder?)
  • Internationale relationer (har man brug for gennemførelse af aktiviteter i udlandet eller behov for inspiration fra udlandet?)
  • Beliggenhed (er fysisk nærhed af væsentlig betydning?)
  • Økonomisk fundering og udvikling (evner bureauet at drive sin egen forretning rentabelt - kan vi være sikre på, at bureauet også er stærkt i de kommende år?)
  • Referencer/cases (har bureauet konfliktende kunder, der kan true konfidentialiteten/har de tidligere vist at de kan løfte tilsvarende opgaver?)

Endelig er der de helt udefinerbare kvalitative og følelsesmæssige forhold, som ikke desto mindre er af afgørende betydning for et godt samarbejde:

  • Den indbyrdes samarbejdskemi mellem nøglepersonerne på begge sider af bordet
  • Indlevelsen og forståelsen i problemstillingerne
  • Fleksibiliteten og styrken i procesforløbet i det daglige arbejde
  • Holdninger og meninger om reklame, markedet, udviklingen, udfordringerne og truslerne.

Disse faktorer kan svært kvantificeres, men de skal med i kriterielisten og kan for eksempel afklares ved en karaktergivning af kandidaterne på de enkelte punkter eksempelvis fra 1- 5. for hvert kriterium.

Mediebureau Medieguruerne - branding, medieplanlægning og grafisk design samt webudvikling

Fra København
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Fra  Deducta Search Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Jeg ved det er en gammel post, men synes lige den fortjente at blive bragt på banen igen.

Overordnet synes jeg du har nogle rigtige gode brugbare pointer – ros for det J

Jeg arbejder pt. hos et analysebureau og har i forbindelse med det et par perspektiver, som jeg synes man ligeledes skal tage med i overvejelserne uanset hvilket bureau der vælges.

Fokusér på ROMI

Det der gør en forskel når du vælger bureau er som sådan ikke selve prisen, men derimod hvad du får ud af aktiviteten. Når du vælger bureau skal du derfor fokusere på hvad du får ud af investeringerne i stedet for hvor meget du kan spare i omkostninger. Vælg derfor altid bureau ud fra et fokus på ROMI – return on marketing investment - i stedet for blot den billigste pris.

Det er altid sjovere at give 2 kroner for at tjene 10, end 1 krone for at tjene 3.

Få lavet et godt brief

Sidst men ikke mindst så lav et rigtig godt brief, hvor du grundigt overvejer hvad resultatet af aktiviteten skal være. Selve processen med at udvikle et brief er utroligt sundt for dig, idet den indeholder overvejelser og udfordringer om forventninger, arbejdsopgaver og resultat. På den måde bliver analysen mere klar og resultatet langt mere brugbart. Dette giver et langt bedre udgangspunkt, idet forventninger afstemmes for både for samarbejdet med reklamebureauer og analysebureauer.

Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.

Fra København
Tilmeldt 5. Feb 16
Indlæg ialt: 64
Fra  BureauOversigten.dk Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, selvom dette er en gammel post - så er den stadig relevant, da valget af et godt bureau er altafgørende for at få success med opgaven.

Jeg vil lige tilføje at det kan være svært at få et overblik over hvilke bureauer der findes der ude - Så derfor vil jeg anbefale at besøge www.bureauoversigten.dk hvor man kan finde et overblik over bureauer i Danmark. Der kan man finde alt fra reklamebureauer til kommunikationsbureauer og SEO-bureauer.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)