Sådan vælger du det rigtige reklamebureau... Planlægning og eksekvering af markedsføring sker som oftest i et samspil mellem marketing- eller salgsfunktionen og en eller flere eksterne partnere såsom analysebureau, mediebureau, reklamebureau osv. Hvorfor skal man overhovedet bruge et reklamebureau til? Ved brug af et reklamebureau, får man ideer og nytænkning, evnen til at se virksomhedens situation ude fra, indsigt i medier, samt de økonomiske fordele ved at konsulentbistanden som variabel omkostning. Det første man skal gøre når man overvejer at bruge et reklamebureau, er at gøre sig klar, hvordan man ønsker at fordele det interne og eksterne arbejde - samt hvilke funktioner, man ønsker at outsource. Vil man selv stå for hele marketing- og kommunikationsstrategien og blot købe kreativt arbejde. Ønsker man selv at forestå den endelige produktion og indkøb af tryksager etc. Hvilke af virksomhedens kommunikationsopgaver vil man outsource - er det kun brandingaktiviteterne, eller også trade marketing og PR? En grundig stillingtagen
til ovenstående er afgørende for at sikre sig det rigtige reklamebureau. I den
sammenhæng skal der træffes en anden principiel beslutning: Ønsker man at
arbejde med et full service bureau - eller foretrækker man at fordele opgaverne
til en række specialist bureauer? Valgkriterier Ved valg af reklamebureau må man gøre sig klart, hvilken kompetence og styrkeområder, et godt bureau skal have. Nedenfor opstilles en række samarbejdsmæssige faktorer om den rolle, bureauet skal udfylde.
Til disse forhold kommer også en række mere kvantitative punkter:
Endelig er der de helt udefinerbare kvalitative og følelsesmæssige forhold, som ikke desto mindre er af afgørende betydning for et godt samarbejde:
Disse faktorer kan svært kvantificeres, men de skal med i kriterielisten og kan for eksempel afklares ved en karaktergivning af kandidaterne på de enkelte punkter eksempelvis fra 1- 5. for hvert kriterium. |
Hej Thomas
Jeg ved det er en gammel post, men synes lige den fortjente at blive bragt på banen igen.
Overordnet synes jeg du har nogle rigtige gode brugbare pointer – ros for det J
Jeg arbejder pt. hos et analysebureau og har i forbindelse med det et par perspektiver, som jeg synes man ligeledes skal tage med i overvejelserne uanset hvilket bureau der vælges.
Fokusér på ROMI
Det der gør en forskel når du vælger bureau er som sådan ikke selve prisen, men derimod hvad du får ud af aktiviteten. Når du vælger bureau skal du derfor fokusere på hvad du får ud af investeringerne i stedet for hvor meget du kan spare i omkostninger. Vælg derfor altid bureau ud fra et fokus på ROMI – return on marketing investment - i stedet for blot den billigste pris.
Det er altid sjovere at give 2 kroner for at tjene 10, end 1 krone for at tjene 3.
Få lavet et godt brief
Sidst men ikke mindst så lav et rigtig godt brief, hvor du grundigt overvejer hvad resultatet af aktiviteten skal være. Selve processen med at udvikle et brief er utroligt sundt for dig, idet den indeholder overvejelser og udfordringer om forventninger, arbejdsopgaver og resultat. På den måde bliver analysen mere klar og resultatet langt mere brugbart. Dette giver et langt bedre udgangspunkt, idet forventninger afstemmes for både for samarbejdet med reklamebureauer og analysebureauer.