Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bøgføring af udlæg

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har i forbindelse med opstarten af min virksomhed haft nogle udgifter, som jeg har betalt gennem min private konto. Hvad er den korrekte måde at bogføre tilbagebetaling af disse udlæg fra min firmakonto til min private konto?

På forhånd tak!

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 21:08

Hvis du har en konto, der hedder "indskud" vil jeg bruge den som modpost. Ellers bare en af de andre konti til private hævninger - hvis du har et personligt ejet firma ellers skal du bruge mellemregningskontoen.

Mvh

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:51

Kontoen 'Ihændehaverindskud' eller bare indskud tænker man mest på som en permanent styrkelse af virksomhedens likviditet. Benyttes virksomhedsordningen kan man ikke hæve indskud før al opsparet overskud er hævet.

Kontoen 'Mellemregning' er den rigtige at benytte. Den er et udtryk for et kortvarende mellemværende mellem virksomhed og privat (normalt virksomhedens gæld til privatøkonomien). Mellemregningen bør som minimum udlignes forud for regnsabsafslutning, men gerne hyppigere.

Fx: Du køber en ting til virksomheden af egen lomme: Debet en omkostningskonto, kredit 'Mellemregning'

Fx: Du vil have dette midlertidige mellemværende ud af verden, så du udbetaler det der står på mellemregningskontoen til din private bankkonto: Debet 'Mellemregning', kredit Bank.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:08

Du har fat i noget af det rigtige Henrik. Mellemregningskontoen har en særlig funktion i virksomhedsordningen. Hvis man forestiller sig at en person har hævet 100.000 kr. i et indkomstår og samtidig har indskudt 100.000 kr. skal hævningen på de 100.000 kr. indgå i hæverækkefølgen og fragår derved i det overskud som kan opspares i VSO. Indskuddet skal derimod fragå på indskudskontoen og får derved ingen effekt i forhold til virksomhedsordningen. Dvs. man må ikke cleare. Ved i stedet at lave en mellemregning vil det være muligt at postere - kontante - indskud på mellemregningskontoen med den virkning at senere hævninger kan fragå på mellemregningskontoen og derved ikke påvirker hæverækkefølgen. Mellemregningskontoen skal bare altid være positiv i indehaverens favør (mindre periodiske udsving accepteres normalt). Særligt pr. 31/12.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 09:07

Jeg anbefaler også at skelne mellem 'indskud' og 'mellemregning' i virksomheder der beskattes efter almindelig personbeskatning. Det giver et klarere billede af virksomheden hvis man ved hvor mange penge man har skudt ind - og måske (uha) bliver ved med at være tvunget til at skyde ind. Det forudsætter naturligvis at 'mellemregning' ikke bliver for stor og for permanent til at forstyrre billedet.

Der er stort set ingen lovregulering af hvordan du bruger disse to konti i virksomheder der beskattes efter almindelig personbeskatning (bortset fra 'god bogføringsskik'), så du kan sagtens 'låne' penge i virksomheden hvis der beskattes efter almindelig personbeskatning. Det grumser dog billedet hvis du gør det for meget, men har ingen skattemæssige konsekvenser.

Her er mit forslag til egenkapitalkonti i personlige virksomheder (virksomhedsordningen eller ej):

Ihændehaverindskud (kredit)

+ opsparet overskud tidligere år (kredit)

+ årets resultat (er nul hele året - får et beløb ved årsafslutning) (kredit)

+ mellemregning (svinger mellem nul og en mindre kreditsaldo, udlignes inden årsafslutning)

- private hævninger (debet)

= Egenkapital ultimo

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:20

Jeg forstår ikke hvorfor du vil lave en egentlig konto for opsparet overskud Henrik. Virksomhedsordningen er normalt ikke en del af bogføringen. Det er nogle dispositioner man foretager ved siden af årsregnskabet i forbindelse med udarbejdelse af selvangivelse.

En mellemregningskonto i virksomhedsordningen, i indehaverens favør, behøver man ikke at udligne inden indkomstårets udløb men det er klart at det vil minimere årets hævninger og dermed give bedre opsparingsmuligheder. Hvis man derimod ikke anvender disse muligheder vil beløbet stå som hensat til senere hævning ultimo og derved virke præcist på samme måde som en mellemregningskonto.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:59

Tak for alle svar! Det gjorde mig en del klogere.

Tilmeldt 23. Aug 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 08:45

Kære skattekyndige

Jeg har påtaget mig den spændende opgave at lave regnskab for min mands ApS. Han er - mildt sagt - kommet 'lidt' bagud med det. Har kun fået lavet momsregnskab i firmaets godt et års levetid - vi skal afslutte det første årsregnskab til nytår Jeg bogfører nu hele baladen fra august til dd i E-conomic. Så til mit spørgsmål

Jeg har en konto der hedder mellemregningskonto under egenkapital for private udlæg. Mit problem er, at min mand har lavet en lang liste over året hvor har blot har plottet beløb ind, som han har lagt ud for. Det vil tage en hulans tid at få fundet ud af nøjagtig hvilke poster det er, han har udlagt og så få dem krediteret på mellemregningskontoen - for derefter at debitere dem der og kreditere bankkontoen.

Kan jeg springe over hvor gæret er lidt lavere, eller er der ingen vej udenom?

På forhånd 1000 tak.

Susanne

Tilmeldt 23. Aug 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 09:40

Jeg har lige et sidespørgsmål. Min mand er kommet til at bruge firmakortet til en privat udgift. Hvordan bogfører jeg det?

1) Først 705 kr kredit bank - debet mellemregningskonto

2) Dernæst 705 debet bank - kredit mellemregningskonto

Jeg ved godt, at det er strengt forbundt, men det er kun sket den ene gang. Er ovenstående korrekt?

Mange hilsner Susanne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:46

susanne dencker:

Jeg har lige et sidespørgsmål. Min mand er kommet til at bruge firmakortet til en privat udgift. Hvordan bogfører jeg det?

1) Først 705 kr kredit bank - debet mellemregningskonto

2) Dernæst 705 debet bank - kredit mellemregningskonto

Jeg ved godt, at det er strengt forbundt, men det er kun sket den ene gang. Er ovenstående korrekt?

Mange hilsner Susanne

Hej!

Ja...det er ok!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)